کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

دردسرسازی‌های آقای خاص

گویا شرکت‌های تحت مدیریت ایلان ماسک فضاهای مطلوبی برای کار نیستند؛ گزارش‌های متعدد شکایت کارمندان و اخراج‌های نابهنگام، گواهی بر این مدعاست!

توییتر از دادگاه فدرال کالیفرنیا خواسته طرح دعوای گروهی از کارمندان را که به دلیل اخراج دسته‌جمعی از این شرکت در زمان به قدرت رسیدن ایلان ماسک شکایت کرده‌اند، رد کند. توییتر از دادگاه خواسته یا این اتهامات را به دله‌ور (جایی که اختلافات بر سر خرید توییتر توسط ماسک تحت شرایط قرارداد بررسی می‌شود) منتقل کند یا اتهامات احتمالی این جمع را رد کند. توییتر استدلال کرده کارمندانی که شکایت کرده‌اند، شرایط متفاوتی دارند و به‌درستی بیان نکرده‌اند که تعداد زیادی از کارمندان توییتر چه ادعاهایی دارند.


ادعاهای کارمندان کاملاً مشخص است


براساس نسخه به‌روز‌شده شکایت کارمندان که در اوایل این ماه ارائه شد، یکی از کارمندان از گروهی که شکایت را ارائه کرده است، قبلاً اخراج شده در حالی که تاریخ پایان رسمی اشتغال بقیه در توییتر در ژانویه و فوریه ۲۰۲۳ است.

وکلای توییتر می‌گویند ادعاهای این کارمندان مبهم و نامشخص است؛ کارمندانی که امیدوارند نمایندگی گروهی دیگر از کارمندان توییتر را نیز بر عهده بگیرند. آنها از دادگاه خواستند تلاش کارمندان را برای طرح ادعاهایی که شامل پایگاه بزرگی از کارکنان می‌شود، رد کند.

توییتر در پرونده‌ای در دادگاه در ۲۳ دسامبر چنین استدلال کرد: «شاکی‌ها حتی تلاشی برای تعریف یک گروه مشخص نمی‌کنند و فقط به هزاران کارمند دیگر توییتر یا سایر کارمندان توییتر در موقعیت مشابه اشاره دارند.»

شانون لیس ریوردان، وکیل کارمندان به اینسایدر گفته او و کارمندانی که او نمایندگی می‌کند، از ادعاهایشان مطمئن هستند. لیس ریوردان گفت: «ما هر کاری را که لازم است برای حفاظت از حقوق کارمندان توییتر انجام خواهیم داد. ما از ایلان ماسک می‌خواهیم به قانون و وعده‌های داده‌شده به کارمندان توییتر احترام بگذارد. در غیر این صورت، آماده‌ایم که او را در سال ۲۰۲۳ به دادگاه ببریم.»

وکلای توییتر به درخواست اینسایدر برای اظهارنظر پاسخ ندادند. این شکایت توسط گروهی از کارمندان توییتر مطرح شد که می‌گویند اخراج‌ها بسیار غیرمنتظره اتفاق افتاده و برخلاف تضمین‌های رهبری قبلی شرکت پیش از رسمی‌شدن خرید توییتر توسط ماسک است.

به‌عنوان مثال کارمندان ادعا کردند که انتظار داشتند بتوانند به مدت یک سال پس از تصاحب توییتر توسط ماسک به کار از راه دور ادامه دهند، اما ماسک به کارمندان دستور داد به دفتر بازگردند. آنها همچنین می‌گویند به بسیاری از آنها به جای دو ماه یا بیشتر، مانند روند توییتر قبل از مالکیت ماسک، فقط یک ماه دستمزد اخراج داده می‌شود.

وکلای توییتر به دادگاه گفته‌اند کارمندانی که شکایت کرده‌اند، مشکلات مختلفی دارند و باید با آنها متفاوت برخورد شود. به‌عنوان مثال تنها یکی از آنها قبلاً اخراج شده؛ امانوئل کورنت که ادعا کرده در اول نوامبر بدون اطلاع قبلی اخراج شده است. توییتر به دادگاه اعلام کرده سایر کارمندان که تنها طی دو ماه آینده رسماً از کار خارج می‌شوند، اخطار ۶۰ روزه لازم را بر اساس قانون اعلان تنظیم و بازآموزی کارگران دریافت کرده‌اند.


انتقاد مساوی اخراج


اما ماجرای دادگاه‌های ایلان ماسک تنها به شرکت تازه خریداری‌شده بازنمی‌گردد. تسلا نیز با شکایت کارمندان روبه‌رو شده است. بر اساس شکایاتی که در اوایل ماه دسامبر به هیئت ملی روابط کار ایالات متحده ارائه شد، دو کارمند تسلا می‌گویند به دلیل اعلام نارضایتی از سیاست‌های شرکت به طور غیرقانونی اخراج شده‌اند.

این کارمندان ادعا می‌کنند به دلیل بحث در مورد شرایط کاری خود ازجمله ناتوانی تسلا در اجرای سیاست عدم آزار و اذیت و اجرای سیاست بازگشت به دفتر پس از همه‌گیری اخراج شده‌اند. تحت قانون کار ایالات متحده بحث در مورد شرایط کاری نباید به اخراج کارمندان منجر شود. تسلا به درخواست برای اظهارنظر در این مورد پاسخی نداده است.

طبق بیانیه مطبوعاتی وکلای آنها، کارمندان عضو گروهی بودند که در حال تهیه پیش‌نویس نامه‌ای به تیم اجرایی تسلا بود، اما پیش از انتشار نامه‌ها و پس از بحثی در گروه‌های چت داخلی شرکت اخراج شدند. نامه‌ای که در پی نوشتن آن بودند، خواستار تغییراتی در سیاست سختگیرانه بازگشت به دفتر بود که طبق آن همه کارکنان تسلا باید حداقل ۴۰ ساعت در هفته از دفتر شرکت کار می‌کردند. ماسک در آن زمان توییت کرد که هر کسی با این طرح موافق نیست، باید اظهار کند که در جای دیگری کار می‌کند.

وکلای دادگستری گفتند طبق اظهارات یکی از کارمندان، توییت‌های جنسی و جنسیت‌زده ماسک، خط‌ مشی ضد آزار و اذیت تسلا را نقض می‌کند. یکی از کارمندان یک ماه پس از دریافت افزایش حقوق به دلیل عملکرد خوبش، اخراج شد و به دیگری گفته شد سازمان‌دهی بحث‌های کارکنان به منزله «حمله» به تسلاست.

تسلا پیش از این نیز به خاطر مسائل مربوط به کار با مشکلاتی مواجه شده بود. در سال ۲۰۲۱ هیئت ملی روابط کار متوجه شد تسلا با اخراج یک فعال اتحادیه، قانون را زیر پا گذاشته است. همچنین ماسک را ملزم کرد توییتی را که گفته بود اتحادیه تهدیدی برای سازمان‌دهندگان کارگری است، حذف کند. در ماه اوت هیئت‌مدیره دریافت که این خودروساز با ایجاد ممنوعیت پوشیدن پیراهن‌های اتحادیه در حین کار، حقوق کارگران را نقض کرده است.

در ماه نوامبر گروهی از کارمندان اسپیس‌ایکس شکایت مشابهی ارائه دادند و گفتند پس از نوشتن نامه سرگشاده‌ای که در آن به رفتار ماسک منتقد بودند، اخراج شدند. اسپیس‌ایکس شرکت فناوری موشکی است که توسط ماسک اداره می‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/9mc1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.