کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اجرای خاموش طرح صیانت؟

ارسال پیامک احراز هویت شبکه‌‌های اجتماعی به کاربران ایرانی با چه هدفی محدود شده است؟

چندی پیش کاربران در شبکه‌های اجتماعی خبر از مسدودسازی ارسال پیامک کد تأیید احراز هویت تلگرام و واتس‌اپ دادند. به دنبال این اتفاق کاربران مختلفی در توییتر با خطاب قرار دادن تلگرام، توییتر، واتس‌اپ و مدیران این شبکه‌ها از آنها خواستند تا در این زمینه شفاف‌سازی کنند که آیا آنها باعث ایجاد این محدودیت شده‌‌اند یا خیر؟

بعد از اما و اگرهای بسیار در مورد این اتفاق، ایرانسل و همراه اول در دو توییت مشابه اعلام کردند که مشکل «دریافت‌نکردن پیامک کد تأیید ورود به پلتفرم‌های خارجی» که کاربران از آن شکایت می‌کنند، حاصل سیاست جدید پلتفرم‌های خارجی است و به اپراتورهای ایرانی ارتباطی ندارد. این دو اپراتور تأکید کردند که هیچ‌گونه محدودیت یا تغییری در این زمینه از سمت آنها اعمال نشده است. همین اظهارت کافی بود تا باز هم موج انتقاد و اعتراض کاربران و متخصصان بلند شود.


ایجاد محدودیت جدید برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی


دو روز بعد از انتشار خبرهایی در مورد دریافت‌نشدن پیامک حاوی کد تأیید احراز هویت از سمت تلگرام، توییتر و واتس‌اپ خبر می‌رسد که این اختلال که در روز‌های اول به‌صورت سراسری بود و حتی کاربران امکان ارسال پیامک به خود یا دیگران حاوی کلمات کد تلگرام، توییتر و واتس‌اپ را نداشتند، این اختلال کاهش یافته و به صورت پراکنده در شبکه همراه اول، ایرانسل و رایتل دیده می‌شود.

متخصصان با اتکا به همین نوع از اختلال اعلام می‌کنند که مسئله فیلترینگ و سانسور مطرح است و این اتفاق ربطی به سیاست‌های پلتفرم‌های خارجی ندارد.

سعید سوزنگر، کارشناس شبکه و امنیت، از جمله کسانی است که اعلام می‌کند محدودسازی جدید برای ارسال‌نشدن پیامک تأیید احراز هویت از سمت تلگرام، واتس‌اپ و توییتر از داخل کشور و توسط اپراتورهای تلفن همراه اعمال می‌شود.

سوزنگر می‌گوید: «چنین چیزی به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست. واقعیت این است که بعد از اعتراض کاربران و انتشار خبر ارسال‌نشدن پیامک کد تأیید احراز هویت تلگرام و توییتر این مشکل حالا رفع شده و به‌صورت پراکنده دیده می‌شود. حتی کاربران وقتی کلیدواژه کد تلگرام یا کد توییتر را هم برای خود در شبکه داخلی اپراتور ارسال می‌کنند، نمی‌توانند پیام را دریافت کنند. اگر محدودسازی از سمت سرویس‌دهندگان خارجی است، چرا پیام با کلیدواژه تلگرام و توییتر در شبکه داخلی اپراتورها ارسال نمی‎‎‌شود؟»

سوزنگر مشکل ایجادشده را نوعی اجرای خاموش طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی می‌داند. او اعلام می‌کند که حالا شرایط به جایی رسیده که به جای فیلتر مستقیم شبکه‌های اجتماعی، پهنای‌ باند دسترسی به این شبکه‌‎ها را آن‌قدر کاهش می‌دهند که کاربر از خیر استفاده از این شبکه‌ها بگذرد.


به دست آوردن سود اقتصادی برای اپراتورها


محمد خطیبی، کارشناس آی‌تی و امنیت سایبری، در گفت‌وگو با راه‌ پرداخت اعلام می‌کند که محدودسازی ارسال پیامک تأیید احراز هویت تلگرام، توییتر و واتس‌اپ به خاطر بحث‌های فنی و سیاست‌گذاری به هیچ‌وجه نمی‌تواند از سمت سرویس‌دهندگان خارجی باشد. به باور او در این زمینه بحث‌های مربوط به سانسور و همچنین بحث‌های سود اقتصادی از سمت اپراتورهای تلفن‌ همراه مطرح است.

او توضیح داد: «ارسال هر پیامک کد احراز هویت از سمت سرویس‌دهندگان خارجی چهار سنت برای اپراتورهای ایرانی سود دارد و این در حالی است که برقراری تماس صوتی برای اعلام کد بین ۱۲ تا ۱۶ سنت می‌تواند برای اپراتورهای ایرانی سود به همراه داشته باشد؛ بنابراین این به نفع اپراتور ایرانی است که جلوی ارسال پیامک تأیید احراز هویت را بگیرد و کاربر را مجبور کند که از تماس صوتی استفاده کند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/saeo
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.