کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ارائه بیمه لجستیک در حوزه تجارت الکترونیک / ایجاد زیرساخت یکپارچه برای صنعت لجستیک

مدیرعامل تاپین از هدف این شرکت برای ایجاد اکوسیستم لجستیک می‌گوید.

رضا امیرزاده / امسال برای اولین‌بار بخش لجستیک به جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات (فاوا) اضافه شده بود. نهمین دوره این جشنواره با شعار «ایران هوشمند و متصل» و با چهار محور اصلی شبکه ملی اطلاعات، دولت هوشمند، پست هوشمند و صنعت فضایی برگزار شد. اهمیت صنعت لجستیک با توجه به گسترش تجارت الکترونیک هر روز بیش از پیش مورد توجه بخش‌های دولتی و خصوصی قرار می‌گیرد.

رشد شرکت‌های لجستیکی طی چند سال اخیر نیز شاهدی بر این مدعاست. «مهرداد ملک‌محمدی»، مدیرعامل شرکت تاپین که یکی از برگزیدگان جشنواره فاوا در بخش پست هوشمند است، باور دارد تجارت الکترونیک در ایران به بلوغ رسیده، اما مسئله‌ای که می‌تواند کسب‌وکارهای این حوزه را با چالش مواجه کند، زیرساخت‌های لجستیکی است.

به باور او یکی از نیازهای لجستیک در ایران، ایجاد یک زیرساخت یکپارچه برای مدیریت ناوگان حمل‌ونقلی کشور است؛ نیازی که این شرکت برای رفع آن اقدام به ارائه یک راهکار کرده است. 


تمرکز بر لجستیک تجارت الکترونیک


مهرداد ملک‌محمدی با بیان این موضوع که هدف تاپین ایجاد یک اکوسیستم در فضای لجستیک کشور است، می‌گوید: «به همین منظور این شرکت در حوزه‌های مختلف لجستیک فعالیت می‌کند. یکی از این حوزه‌ها بخش زیرساخت شرکت‌های لجستیکی است. یکی از چالش‌هایی که ما در کشور داشتیم، این بود که هیچ زیرساخت یکپارچه مدیریت شرکت‌های حمل‌ونقلی در ایران وجود نداشت. تاپین برای رفع این چالش راهکاری ارائه داده که یک محصول دانش‌بنیان است.»

او درباره این راهکار توضیح می‌دهد: «این محصول صفر تا صد مدیریت ناوگان در شرکت‌های حمل‌ونقلی را پوشش می‌دهد. زیرساخت شرکت‌های حمل‌ونقلی مانند پست، راه‌آهن و تیپاکس علاوه بر موضوع بار درون‌شهری، شامل رهسپاری یعنی بار بین‌شهری نیز می‌شوند. ما هیچ زیرساخت یکپارچه‌ای جهت ارائه خدمات برای این مجموعه‌ها نداشتیم.»

ملک‌محمدی می‌افزاید: «ما در تاپین این زیرساخت را طراحی کردیم که در حال حاضر راه‌اندازی شده و در حال ارائه خدمات است. شرکت‌های حمل‌ونقلی پیش از این بیشتر مبتنی بر سرویس‌های باجه‌ای بودند، اما در این سرویس تمرکز بر تجارت الکترونیک است. ما به‌دنبال این هستیم که زیرساخت شرکت‌های حمل‌ونقل لجستیک را به تجارت الکترونیک متصل کنیم. این سرویس حدود پنج سال است که به‌صورت عملیاتی در شرکت راه‌آهن استفاده می‌شود و حدود یک ماه دیگر این سرویس برای شبکه غیرریلی هم راه‌اندازی می‌شود؛ به گونه‌ای که برای همه قابل استفاده باشد.»


۹۰ درصد ترافیک خرده‌فروشی برای کسب‌وکارهاست


به گفته این فعال حوزه لجستیک، خدمات تاپین در این حوزه به‌صورت B2B2C ارائه می‌شوند؛ یعنی هم کسب‌وکارها و هم اشخاص می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

او خاطرنشان می‌کند: «به‌صورت کلی در بحث لجستیک و بخش خرده‌بار، ۹۰ درصد ترافیک شرکت‌های این حوزه مربوط به کسب‌وکارهاست و حدود ۱۰ درصد از این ترافیک را افراد عادی تشکیل می‌دهند که قصد دارند یک بسته را به‌صورت بین‌شهری ارسال کنند.»


بلوغ تجارت الکترونیک و نیاز به لجستیک


ملک‌محمدی تأکید می‌کند: «در کشور ما می‌توان گفت تجارت الکترونیک به بلوغ خود رسیده و زیرساخت‌های بزرگی در این حوزه داریم. در حال حاضر این امکان وجود دارد که شما در مدت‌زمان بسیار کوتاهی یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید، اما چالشی که با آن مواجه می‌شوید، در بخش لجستیک است. در حال حاضر می‌توان گفت مزیتی که فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند داشته باشند، در حوزه ارسال و کیفیت آن است، به این نحو که یک کالا پس از اینکه توسط مشتری خریداری می‌شود، در سریع‌ترین زمان ممکن به دستش برسد.»

او با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهدیم شرکت‌های زیادی مانند گلرنگ، گروه صنعتی انتخاب و… وارد عرصه لجستیک شده‌اند، پیش‌بینی می‌کند که به‌زودی شاهد تنوع بالایی میان شرکت‌های لجستیکی باشیم که اتفاق خوبی است.


زیرساختی یکپارچه برای اکوسیستم نوآوری


او در ادامه توضیح می‌دهد: «تاپین زیرساختی ایجاد کرده تا بتواند به‌عنوان یک مارکت‌پلیس خدمات شرکت‌های لجستیک را  به کسب‌وکارها ارائه دهد؛ به این نحو که کسب‌وکارها وارد این پلتفرم می‌شوند و بعد از انتخاب مبدأ و مقصد مشاهده می‌کنند که چه شرکت‌های حمل‌ونقلی و با چه قیمتی برای مرسوله مورد نظرشان سرویس ارائه می‌دهند. همچنین کاربران علاوه بر مشاهده این اطلاعات، می‌توانند خدمات مورد نیاز خود را از طریق همین پلتفرم دریافت کنند.»

به گفته مدیرعامل تاپین، در حال حاضر پنج تأمین‌کننده خدمات پستی شامل شرکت ملی پست، تیپاکس، راه‌آهن، پیک‌های خصوصی مانند اسپید و اکوپیک، سرویس‌های خود را در این پلتفرم ارائه داده‌اند. همچنین ۲۵ هزار کسب‌وکار آنلاین در حال استفاده از خدمات تاپین هستند و ترافیک ماهیانه این سرویس حدوداً ۵۰۰ هزار مرسوله در ماه است.

او در ادامه عنوان می‌کند: «مسئله بعدی که در حوزه اکوسیستم داریم، سرویس‌هایی است که حوزه انبارداری و آماده‌سازی را پوشش می‌دهند. «روناد» و «ایفا» دو شرکتی هستند که در این حوزه فعال‌اند و ما در پلتفرم تاپین خدمات آنها را ارائه داده‌ایم.


ارائه خدمات بیمه‌ای توسط تاپین


مدیرعامل شرکت تاپین بیان می‌کند: «سرویس جدیدی که هم‌اکنون اضافه کردیم، در حوزه بیمه بوده که یکی از چالش‌های کسب‌وکارهای آنلاین است. شرکت‌های حمل در حوزه بیمه عملکرد ضعیفی داشتند که ما با ارائه این سرویس سعی کردیم کاستی‌های موجود در این زمینه را برطرف کنیم.

شرکت‌های حمل برای پرداخت غرامت به فروشگاه‌ها عملکرد کُندی دارند که باعث ایجاد نارضایتی می‌شود. ما این مسئله را به کمک کارگزاری بیمه حل کرده‌ایم. این سرویس در حال حاضر کمتر از یک ماه است که به‌صورت پایلوت ارائه می‌شود و کسب‌وکارها می‌توانند توسط سرویس ما، در صورتی که مرسوله‌هایشان آسیب ببیند، ظرف کمتر از ۲۴ ساعت غرامت آن را دریافت کنند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ede1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.