کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

درباره اخبار حملات سایبری اخیر / ارتقای امنیت؛ سرمایه‌گذاری روی اعتماد

یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های مشترکی که بسیاری از فعالان حوزه نرم‌افزار و فناوری اطلاعات مطرح می‌کنند، محدودیت‌ها و چالش‌های موجود در حوزه زیرساخت‌های اینترنتی کشور است که در یک سال گذشته تشدید شده و کسب‌وکارها و شرکت‌های این حوزه را با آسیب‌های مختلفی مواجه کرده است.

یکی از آسیب‌هایی که کارشناسان درباره آن هشدار می‌دهند، بحث امنیت فضای سایبری کشور است که می‌تواند تحت تأثیر این اختلالات آسیب‌پذیر شود. در یک ماه گذشته اخباری مبنی بر هک اپلیکیشن‌ هف‌هشتاد، تپسی و اطلاعات برخی شرکت‌های بیمه را شاهد بودیم.

چند روز پیش نیز خبری مبنی بر هک سازمان ثبت احوال منتشر شد که گروهی هکری مدعی به دست آوردن اطلاعات ۱۳۰ میلیون ایرانی شده بودند؛ ادعایی که در صورت درست‌بودن می‌تواند برای هر ایرانی یک تهدید بالقوه باشد و او را در معرض سوءاستفاده افراد کلاهبردار و… قرار دهد. البته سازمان ثبت احوال این موضوع را تکذیب کرد، اما هیچ توضیحی درباره از دسترس خارج‌شدن سایت این سازمان ارائه نداد.

روز اول مهرماه نیز اتفاقی مشابه برای سایت وزارت علوم افتاد و سایت این نهاد از دسترس خارج شد. اگرچه مسئله حملات سایبری و هک موضوعی است که در تمام نقاط جهان اتفاق می‌افتد، اما زمانی که تعداد چنین اتفاقاتی در یک کشور تا این حد افزایش می‌یابد، این نیاز احساس می‌شود که باید خیلی جدی به‌ دنبال آسیب‌شناسی بود.

هنگامی که دولت سازوکاری ایجاد می‌کند تا افراد برای رفع نیازهای خود اطلاعات هویتی‌شان را در اختیار نهاد‌های مختلف؛ اعم از دولتی و غیردولتی بگذارند، پس نسبت به حفظ این اطلاعات مسئول است و وظیفه دارد در صورتی که اتفاقی می‌افتد یا حتی شایعه‌ای در میان جامعه با شدت گسترش می‌یابد، با شفافیت پاسخ سؤال‌های پیش‌آمده را بدهد.

اما نکته اصلی اینجاست که چرا با وجود تکرار اتفاق‌هایی از این دست، راهکاری برای پیشگیری از حمله‌های سایبری در نظر گرفته نمی‌شود و با اینکه کارشناسان درباره تأثیر اختلال‌ها روی امنیت زیرساخت‌ها هشدار می‌دهند، به این هشدارها توجهی نمی‌شود.

گفتنی است بسیاری از کارشناسان حوزه امنیت این انتقاد را به کسب‌وکارها وارد می‌دانند که به موضوع امنیت به چشم هزینه نگاه می‌کنند و چنین نگاهی باعث می‌شود آن‌طورکه باید به این بخش که از اهمیت بسیاری برخوردار است، پرداخته نشود. مدیران کسب‌وکارها باید متوجه باشند که حفظ اطلاعات کاربرانی که به مجموعه آنها اعتماد کرده‌اند یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که باید مد نظر قرار دهند و هزینه‌کردن در حوزه امنیت در واقع سرمایه‌گذاری روی اعتمادی است که می‌تواند بزرگ‌ترین دارایی یک کسب‌وکار باشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/n9dz
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.