کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

محبوب‌ترین برندهای کارفرمایی دنیا در سال ۲۰۲۳ / فرهنگ‌ سازمانی؛ مهم‌ترین عامل محبوبیت شرکت‌ها

به نظر شما یک محیط کار محبوب و دلخواه چه ویژگی‌هایی دارد؟ درست است که امکانات رفاهی و مزایا بر میزان رضایت کارمندان و مشارکت آنها تأثیرگذار است، اما شواهد نشان می‌دهد که فرهنگ سازمانی تأثیر عمیق‌تری بر احساسات کارکنان دارد. وقتی کارکنان حس ارزشمند بودن و دیده‌شدن کنند، محل کار خود را بیشتر دوست خواهند داشت و وقتی کارکنان محیط کار خود را دوست داشته باشند، مسلماً از کاری که انجام می‌دهند بیشتر لذت می‌برند و کار خود را بهتر انجام می‌دهند.

در این راستا «نیوزویک» از شرکت‌هایی که توانسته‌اند محیطی به وجود آورند که از نظر کارکنان‌شان مطلوب و محبوب است، فهرستی تهیه کرده است. شرکت‌های قیدشده در این فهرست، برای کارمندان‌شان متمایز و متفاوت از سایر شرکت‌ها هستند. این شرکت‌ها سیاست درهای باز را در پیش گرفته‌اند تا انعطاف بیشتری برای کارکنان خود داشته باشند. این خط‌مشی نه‌تنها از تعادل بین کار و زندگی حمایت می‌کند، بلکه فرصت‌هایی را برای توسعه حرفه‌ای و ارتقای کارکنان به ارمغان می‌آورد.

لازم به ذکر است که نیوزویک این فهرست را با همکاری مؤسسه تحقیقاتی بست‌پرکتیس تهیه کرده است. در این فهرست یکصد شرکت بر اساس میزان محبوبیت توسط کارکنان‌شان رتبه‌بندی شده‌اند. این رتبه‌بندی طبق داده‌های ارائه‌شده توسط کارکنان، مصاحبه با آنها و گفته‌های مقامات شرکت‌ها انجام شده است. در این گزارش بر 10 شرکت اول این فهرست مروری خواهیم داشت و علت محبوبیت آنها را بررسی خواهیم کرد.

اچ‌ال‌بی اینترنشنال، انگلیس

«اچ‌ال‌بی اینترنشنال» با 40.831 کارمند، اولین شرکت در فهرست نیوزویک است. دلیل تمایز اچ‌ال‌بی انعطاف‌پذیری و ایجاد تعادل میان کار و زندگی است. این شرکت یک شورا تحت عنوان «شورای تنوع و شمول جهانی» دارد که علاوه بر تنوع جنسیتی، بر جذب نیرو از گروه‌های محروم نیز تأکید می‌کند. این شورا برنامه‌ای به نام «روزهای تفاهم» دارد که این روزها به گفت‌وگوی صریح و مستقیم با کارکنان در مورد ایجاد تنوع اختصاص ‌یافته است. از برنامه‌های جالب دیگر این شرکت، اچ‌ال‌بی اینگیج است که برای کارکنان جوان و جاه‌طلب فرصت‌های شبکه‌سازی و پروژه‌های توسعه‌ای و چندجانبه فراهم می‌کند تا بهتر شکوفا شوند. مرکز مهارت‌های اچ‌ال‌بی نیز از ارتقای مهارت‌های همه کارکنان پشتیبانی می‌کند.


سرتینیا، آمریکا

دفاتر «سرتینیا» در سراسر قاره آمریکا، انگلستان، خاورمیانه، اروپا، آفریقا و آسیا-اقیانوسیه وجود دارند؛ در نتیجه این شرکت کارمندانی با ملیت‌های گوناگون دارد. در اجلاس‌های سرتینیا یکصد رهبر این شرکت حضور دارند و هر کدام ایده‌های خود را مطرح می‌کنند تا از طریق تنوع ایده‌ها بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. با اینکه سرتینیا دفاتر متعددی در سراسر جهان دارد، اما این امکان را برای کارکنان خود فراهم کرده تا بتوانند با هم در ارتباط و تعامل باشند. مرخصی با حقوق، کارهای داوطلبانه و حفظ تعادل میان کار و زندگی از دیگر ویژگی‌های سرتینیا هستند که این شرکت را برای کارمندانش محبوب کرده‌اند.


اکسپریان، ایرلند

«اکسپریان» تلاش کرده کارکنانش خود را جزئی از شرکت بدانند و نسبت به آن حس تعلق خاطر داشته باشند. این شرکت هم برای کارکنان و هم برای رهبران برنامه‌های آموزشی برگزار می‌کند. اکسپریان یک «کریر هاب» دارد که برای هر کارمندی در هر موقعیتی که قرار دارد، فرصت‌هایی جهت ارتقا فراهم می‌کند. در واقع هدف این مرکز ارتقای تمام کارمندان و در نتیجه توسعه هرچه بیشتر شرکت است.


وارن اینوستمنتز، برزیل

شرکت سرمایه‌گذاری «وارن اینوستمنتز» به اصل برابری متعهد است. در این شرکت مدیران برای کارآموزان قهوه درست می‌کنند و با آنها رفتار دوستانه‌ای دارند. این شرکت‌ها نیروهای صفر استخدام می‌کنند و به آنها آموزش می‌دهند تا حرفه‌ای شوند. وارن دسترسی کارمندان به بسته‌های سهام مشتریان را نیز فراهم کرده است. این شرکت ارزش‌ها و اصول خود را روی دیوارها و حتی بطری‌های نوشیدنی نوشته تا همیشه آنها را به یاد داشته باشند.


آن، سوئیس

«آن» اهداف بزرگی دارد، اما برای دستیابی به آنها قوانین سفت‌وسختی تعریف نکرده است. این شرکت از ابزار ترجيح فکری هرمان استفاده می‌کند تا از ترجیحات فکری کارکنان خود آگاهی داشته باشد و بتواند به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که کارکنان بازده مؤثرتری داشته باشند. از دیگر ویژگی‌های دوست‌داشتنی در مورد «آن»، تنوع ملیتی کارکنانش است. در واقع «آن» یک شرکت جهانی است که ۱۸۰۰ کارمند از سراسر جهان دارد.


گروه هتل‌های پستانا، پرتغال

«گروه هتل‌های پستانا» در سراسر اروپا، آفریقا، آمریکای جنوبی و ایالات متحده گسترش یافته است. این گروه فرصت‌ها و برنامه‌های متنوعی برای کارکنان خود دارد. برای مثال کارکنان می‌توانند به مدت سه تا شش ماه در کشور دیگری کار کنند، به شرطی که با فرهنگ آن کشور آشنایی کافی پیدا کرده باشند. به‌علاوه برای رهبران ارشد برنامه‌های توسعه بین‌المللی ۱۸ماهه ارائه می‌دهد.


گروه هتل‌های پستانا، پرتغال

«گروه هتل‌های پستانا» در سراسر اروپا، آفریقا، آمریکای جنوبی و ایالات متحده گسترش یافته است. این گروه فرصت‌ها و برنامه‌های متنوعی برای کارکنان خود دارد. برای مثال کارکنان می‌توانند به مدت سه تا شش ماه در کشور دیگری کار کنند، به شرطی که با فرهنگ آن کشور آشنایی کافی پیدا کرده باشند. به‌علاوه برای رهبران ارشد برنامه‌های توسعه بین‌المللی ۱۸ماهه ارائه می‌دهد.


تورو، آمریکا

«تورو» فرهنگ سازمانی جالبی دارد و به همین علت محبوب شده است. مدیرعامل تورو برای کارمندانش دونات می‌خرد و با آنها در مورد مسائل مختلف گپ می‌زند. اما این صمیمیت و رفتارهای دوستانه از جدیت کار این سازمان کم نمی‌کند. عملکرد کارکنان و پیشرفت شغلی آنها برای تورو بسیار مهم است. در همین راستا سیستم پاداش جایگاه مهمی در این شرکت دارد و به کارکنان سالانه دو هزار دلار پاداش اهدا می‌شود. یادگیری و توسعه، در دسترس ‌بودن رهبر شرکت و فرصت‌های زیاد برای پیشرفت شغلی از دیگر دلایلی هستند که این شرکت را محبوب کرده‌اند.


ای‌کی‌کیوای، آمریکا

«ای‌کی‌کیوای» یک شرکت تبلیغاتی است که فرهنگ آن بر پایه احترام، قدردانی از کارمندان و مسئولیت‌پذیری و اهمیت‌دادن به ارزش‌های این شرکت ساخته شده است. فرهنگ سازمانی ای‌کی‌کیوای بر شفافیت و احترام تأکید می‌کند و مشوق همکاری و رشد کارکنان است. این شرکت ۲۸۰۰ کارمند دارد و برای همه آنها فرصت‌هایی وجود دارد تا بتوانند مشارکت لازم را در راستای دستیابی به اهداف شرکت داشته باشند.


پارتنرهیرو، آمریکا

«پارتنرهیرو» برای مردم فرصت‌هایی را به وجود می‌آورد تا به همنوعان خود کمک کنند و از این طریق دنیای بهتری بسازند. پارتنرهیرو افراد را به مأموریت می‌فرستد تا به گرسنگان غذا بدهند، به نیازمندان کمک کنند و به مردم آسیب‌دیده از بلایای طبیعی یاری رسانند. این شرکت حتی برای سفر به کشورهایی چون هندوراس و فیلیپین دستمزد بیشتری در نظر می‌گیرد. هدف پاتنرهیرو ساختن یک زندگی بدون مرز برای مأمورانش است.


با مرور این 10 شرکت دریافتیم که چه چیزی واقعاً باعث محبوبیت یک سازمان می‌شود. تقریباً یک مؤلفه بین همه این شرکت‌ها مشترک بود؛ اهمیت‌دادن به ساخت یک فرهنگ سازمانی منحصربه‌فرد. درست است که ویژگی‌هایی چون مرخصی با حقوق و پاداش تأثیر زیادی بر جلب رضایت کارکنان دارند، اما تمام اینها وقتی معنا پیدا می‌کنند که یک کارمند حس کند واقعاً بخشی از آن سازمان است و خودش و کارش دیده می‌شود. تمامی این شرکت‌ها تلاش می‌کنند زندگی کاری جالب‌تری برای کارکنان خود بسازند و به آنها این حس را القا کنند که بخشی از یک کار مهم هستند. آنها با احترام، قدردانی، رفتارهای صمیمانه، فراهم‌کردن فرصت‌های متنوع و کمک به رشد و ارتقای کارمندان خود توانسته‌اند رضایت حداکثری کارکنان را کسب کنند و به محبوب‌ترین شرکت‌های دنیا تبدیل شوند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/x2u5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.