کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

هاب لجستیک چیست؟

آشنایی با هاب‌های برتر لجستیک جهان

هاب‌های لجستیک به‌عنوان نقاط پیونددهنده‌ای عمل می‌کنند که جریان کارآمد کالا را تسهیل می‌کنند. برخلاف آنچه اکثر مردم تصور می‌کنند، هاب‌های لجستیک فقط برای ذخیره‌سازی کالا و محصول استفاده نمی‌شوند. آنها همچنین مرکز تولید، مونتاژ، برچسب زدن، سازمان‌دهی، هماهنگی، تفکیک، توزیع و حمل‌ونقل کالا برای ترانزیت داخلی و بین‌المللی هستند.

به طور کلی مدیریت لجستیک بر دو عملکرد متمرکز است: ورودی (عملیات داخلی) و خروجی (جریان از نقطه مبدأ به مصرف). برای مدیریت مؤثر زنجیره تأمین، اکثر اپراتورهای لجستیک از نرم‌افزار یا هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و بهینه‌سازی عملیات لجستیک استفاده می‌کنند.

همه هاب‌های لجستیک در سرتاسر جهان معمولاً در چهار ویژگی، مشترک هستند. آنها دارای گزینه‌های متعددی برای حمل‌و‌نقل‌اند (حمل‌و‌نقل هوایی، دریایی، تبادلات بزرگراهی و…)؛ امکانات بسیار زیادی برای پردازش، ذخیره‌سازی و توزیع محصولات در اختیار دارند؛ به پایگاه‌های بین‌المللی که با هاب‌های لجستیک در سرتاسر جهان کار می‌کنند، دسترسی دارند و در آخر در تجارت بین‌المللی کالا و خدمات، ریسک کمتری متوجه آنهاست. در ادامه، مراکز لجستیکی تأثیرگذار را مرور می‌کنیم.


هنگ‌کنگ


هنگ‌کنگ یکی از برترین مراکز لجستیکی جهان و قطب لجستیک آسیا محسوب می‌شود که دارای دارایی‌های صنعتی و لجستیکی با کیفیت بالاست. از طریق این مرکز، بسیاری از شرکت‌ها کالاهای خود را به چین و دیگر کشورها در سراسر جهان ارسال می‌کنند. به دلیل حجم بالای تقاضا برای انبارها، تأسیسات مدرن و همچنین امکانات لجستیکی آن، هنگ‌کنگ موقعیت خود را به عنوان یک مرکز حمل‌و‌نقل، تجارت و مرکز هوانوردی بین‌المللی تثبیت کرده ‌است.


توکیو


توکیو به عنوان یک مرکز لجستیکی جهانی از رقیب خود در آسیا – یعنی هنگ‌کنگ – پیروی می‌کند. توکیو یک مرکز بین‌المللی پیشرو در زمینه فناوری مدرن است که به آن در مقایسه با سایر مراکز لجستیک، برتری رقابتی می‌دهد.
پیشرو بودن در استفاده از فناوری‌های رباتیک، توکیو را قادر می‌سازد تا با دیگر مراکز لجستیکی جهانی همگام شود.


مراکز لجستیک آلمان


مراکز آلمانی از جمله فرانکفورت، مونیخ و برلین از برترین هاب‌های لجستیک جهان هستند. آلمان به دلیل موقعیت قرارگیری در مرکزیت اروپا و به دلیل داشتن زیرساخت‌های جهان اولی خود در حمل‌و‌نقل هوایی، راه‌آهن و راه‌های آبی توانسته ‌است جوابگوی تقاضای بالای جامعه اروپایی باشد و به طور پیوسته شبکه حمل‌و‌نقل خود را بهبود بخشد.


لندن


لندن به دلایل مختلف یک مرکز لجستیک جهانی است. لندن با DP World London Gateway شناخته می‌شود که مجموعه‌ای از تأسیسات لجستیکی کاملاً یکپارچه، شامل یک بندر و پایانه راه‌آهن است. این بندر آب عمیق، یک مرکز نیمه‌خودکار است که از ربات‌ها و جرثقیل‌های اتوماتیک برای جابه‌جایی و مدیریت کانتینرها و کشتی‌ها استفاده می‌کند.


ونکوور


ونکوور یک مرکز لجستیک رقابتی محسوب می‌شود که می‌تواند کالاها و محصولات تولیدی را به دیگر هاب‌های لجستیکی برتر دنیا ارسال، تبادل و همچنین دریافت کند. نرخ اجاره صنعتی در این مرکز، مانند تمام مراکز مشابه در آمریکای شمالی بالاست و همین باعث شده مشکلات متعددی برای شرکت‌های لجستیکی که به دنبال موفقیت در این عرصه هستند، به وجود آید. هر چند برخی معتقدند این شرایط سرمایه را به سمت بازارهای با عملکرد بالا برده و تنور رقابت را داغ‌تر می‌کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/t0xb
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.