از هرجایی که دوست دارید، کار کنید

سیاست کاری انعطاف‌پذیر یکی از مهم‌ترین اصول سازنده برند کارفرمایی است که حتی بزرگ‌ترین شرکت‌ها نیز یا باید آن را بپذیرند یا عواقب نپذیرفتن آن را متحمل شوند

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ماه گذشته زمانی که یان گودفلو، مدیر یادگیری ماشین اپل به دلیل اجبار در بازگشت به دفترش از این شرکت استعفا داد، زنگ خطری برای مدیران در همه جای دنیا به صدا درآمد. به نظر می‌رسد در دنیای پس از کووید ۱۹، کارمندان بیش از هر چیز به انعطاف‌پذیری کاری اهمیت می‌دهند و داده‌های بسیاری این موضوع را تأیید می‌کنند.

با این حال بسیاری از مدیران ترجیح می‌دهند چشمان خود را روی این واقعیت ببندند و وانمود کنند همه‌چیز به حالت قبل از مارس ۲۰۲۰ باز خواهد گشت و کارمندان به دفاتر جدید و شیک خود مراجعه خواهند کرد. این مدیران بر این باورند که تلاش‌های آنها موجب ساختن برندی شده است که کارمندان را جذب می‌کند، اما چیزی که آن‌ها متوجه نمی‌شوند این است که همه‌چیز تغییر کرده و امروزه، خط مشی اداری یک شرکت، بخش مهمی از برند آن را می‌سازد.

این موضوع به‌صراحت توسط گروهی از کارمندان اپل در سال گذشته در نامه‌ای سرگشاده به مدیرعامل اپل، تیم کوک، در مورد سیاست‌های بازگشت به دفتر این شرکت عنوان شد. در واقع کارمندان اپل به جای همه کارمندان دنیا صحبت کردند، وقتی نوشتند: «بدون انعطاف‌پذیری، بسیاری از ما احساس می‌کنیم که باید بین خانواده‌هایمان، رفاه خود و داشتن بهترین عملکرد در اپل باشیم، یکی را انتخاب کنیم. این تصمیمی است که هیچ‌یک از ما به‌راحتی قادر به گرفتن آن نیستیم و بسیاری ترجیح می دهند هرگز مجبور به اخذ آن نباشند.»

اگر شرکتی مانند اپل که دارای یکی از قوی‌ترین برندهای کارفرمایی حال حاضر است و در میان شرکت‌هایی با بیشترین ارزش بازار در جهان قرار دارد، به دلیل سیاست بازگشت به دفتر خود نتواند نیروهای مستعدش را حفظ کند، آیا واقعاً فکر می‌کنید کسب‌وکارهای دیگر توان انجام این کار را خواهند داشت؟

مدیرانی که از پذیرش اینکه تمام ترفندهای برندسازی در جهان بدون یک سیاست کاری منعطف فایده ندارد، سر باز می‌زنند، نیروهای مستعد را از خود فراری خواهند داد. از سویی دیگر، شرکت‌هایی که از برنامه کاری انعطاف‌پذیر به عنوان عنصر اصلی هویت برند خود استقبال می‌کنند، از فرصت استخدام نسل جدیدی از افراد بااستعداد لذت خواهند برد.

تصمیم یک شرکت در مورد ترتیبات کاری آن، بالاتر از هر کارکرد تجاری دیگری مهم است. به عنوان مثال، رضایت بالای کارکنان به طور مستقیم با بهره‌وری بیشتر ارتباط دارد و در این میان مهم‌ترین عنصری که این رضایت را می‌سازد، امکان فعالیت انعطاف‌پذیر است.

علاوه بر این، نارضایتی کارمندان بر فعالیت شرکت اثر می‌گذارد و با توجه به اهمیت فزاینده‌ای که مصرف‌کنندگان برای شرایط کاری برندهای مورد علاقه خود قائل هستند، می‌تواند تأثیر منفی بر فروش داشته باشد. زمانی گمان بر این بود که تلاش‌های برندسازی خارجی و داخلی ارتباطی با یکدیگر ندارند، اما اکنون دریافته‌ایم که اتفاقاً ارتباط تنگاتنگی میان این دو برقرار است. این بدان معناست که انتخاب ترتیبات کاری نه‌تنها بر استخدام، بلکه بر بهره‌وری و درآمد نیز تأثیر می‌گذارد.

اجرای یک سیاست کاری منعطف لزوماً مانع از داشتن یک دفتر یا ایجاد یک فرهنگ کاری شگفت‌انگیز نمی‌شود. ماهیت این کار، دادن حق انتخاب به کارمندان است و حمایتی که آن‌ها از آن بهره می‌برند. این پایه و اساس برندی است که کارمندان می‌خواهند برای آن کار کنند. همه چیزهای دیگر مانند آرم‌ها، امتیازات و وب‌سایت حرفه‌ای، همگی تزئینات به حساب می‌آیند.

این امر می‌تواند برای شرکت‌هایی که زمان، پول و تلاش زیادی را صرف ساختن نام تجاری کرده‌اند، بدون اینکه خواسته‌های واقعی کارمندان خود را ببینند، دشوار باشد. اما تغییر مسیر و ایجاد یک نام تجاری بر اساس کار انعطاف‌پذیر چندان دشوار نخواهد بود. در اینجا به چند تغییر اشاره می‌کنیم که شرکت‌ها می‌توانند بلافاصله انجام دهند.


خرج دفتر کاری نکنید و در عوض رویداد برگزار کنید


سیاست کار از هر کجا نباید به قیمت از بین رفتن فرهنگ عالی شرکت تمام شود. نکته کلیدی این است که منابعی را که باید خرج اجاره‌ دفاتر و ارائه تسهیلات کار حضوری می‌شد، خرج رویدادهایی کنید که کارمندان را به صورت تقریباً منظم گرد هم می‌آورد. شکل‌های زیادی وجود دارد؛ از برنامه‌های سالانه تا گردهمایی‌های سه ماهه. نکته مهم تقویت پیوندها در سراسر شرکت با دادن فرصت به کارمندان برای معاشرت با هم در یک محیط سرگرم‌کننده و آرام است.


تسهیلاتی برای فضای کاری خانگی


بسیاری از شرکت‌ها مبلغ هنگفتی را صرف مزایایی می‌کنند که به‌ندرت استفاده می‌شوند. در عوض، آنها باید این هزینه‌ها را به خرید لوازمی برای کارمندان تخصیص دهند که آنها را قادر می‌سازد از هر کجا کار کنند. این می‌تواند یک اشتراک وایفای تلفن همراه، یک لپ‌تاپ ارتقایافته، یک میز بهتر برای دفتر خانه آنها یا مجوزی برای یک فضای کاری اشتراکی محلی باشد. گزینه بهتر این است که به خود کارمندان تسهیلاتی ارائه دهید تا خرج ارتقای فضای کارشان کنند. در اصل اجازه دهید خودشان تصمیم بگیرند که چگونه از آن مبلغ بهره ببرند.


انتخاب یک سیاست و پایبندی به آن


طی چند سال گذشته، تعدادی از شرکت‌های فورچون ۵۰۰ موقعیت خود را در مورد سیاست بازگشت به دفتر تغییر داده‌اند که باعث ایجاد عدم اطمینان و استرس برای کارمندان آنها شده است. بهترین راه برای اینکه یک کسب‌وکار نشان دهد که به کارکنان خود اهمیت می‌دهد، قابل اعتماد بودن است.

صرف نظر از اینکه آیا یک کسب‌وکار تصمیم می گیرد خط مشی «کار از هر کجا» را اتخاذ کند یا می‌خواهد کارکنانش پنج روز در هفته در دفتر کار شرکت حضور داشته باشند، آنها باید ب‌ وضوح انتظارات خود را بیان کنند و به آنها پایبند باشند. قوانین باید برای همه به طور یکسان اعمال شود. سازمانی که رهبر آن اجازه کار از راه دور دارد، ولی کارکنان باید در دفتر حاضر شوند، فقط خشم تولید می‌کند.

پدیده استعفای بزرگ، یک فرصت واقعی ایجاد کرده تا شرکت‌ها برند کارفرمایی خود را بر اساس سیاست «کار از هر کجا» بسازند. برخی از شرکت‌ها مانند توییتر و دراپ‌باکس این موضوع را خیلی زود تشخیص دادند و فعالانه به کارمندان خود این امکان را دادند که هر زمانی از هر کجا خواستند کار کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/m9qm
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.