کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

از هوش‌ مصنوعی چه خبر؟ / تأثیرات هوش‌ مصنوعی بر حوزه‌های گوناگون

تأثیرات هوش مصنوعی بر حوزه‌های گوناگون؛ از درآمد شرکت‌های بزرگ فناوری گرفته تا اشتغال

همه ما تصور مي‌کنيم هوش مصنوعی بر بسياری از صنايع مانند سرگرمی‌های ديجيتال، پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی تأثير می‌گذارد، اما گزارش‌های درآمد شرکت‌های بزرگ فناوری در اين هفته نشان داد که وقتی صحبت از سهام و درآمد به ميان می‌آيد، مشخص می‌شود هوش مصنوعی به ‌قدری که ما فکر می‌کنيم، تأثيرگذار نيست.

در واقع بعد از اينکه سه شرکت بزرگ فناوری؛ مايکروسافت، آلفابت و متا گزارش درآمدی خود را منتشر کردند، سروصدای هوش مصنوعی کم شد و طرفدارانش کمی از موضع خود عقب‌نشينی کردند؛ زيرا اين گزارش نشان می‌دهد اساس کسب‌وکارهای قديمی هنوز پابرجا و سالم است و تحت تأثير هوش مصنوعی قرار نگرفته‌اند. با اين ‌حال، شرکت‌های فناوری در ايالات متحده کمتر در مورد رکود اقتصادی و بيشتر در مورد هوش مصنوعی در اين فصل درآمدی صحبت می‌کنند.


تنظیم‌گری


رگولاتورهای آمريکايی طرحی تصويب کرده‌اند که تضاد منافع را در شرکت‌هايی که هوش مصنوعی را وارد کارشان می‌کنند، ريشه‌کن می‌کند. گوگل، آلفابت و Open AI به ‌خاطر تعهدی که به رگولاتورهای هوش‌ مصنوعی در کاخ سفيد دارند، يک نهاد صنعتی برای به ‌حداقل ‌رساندن خطرات ناشی از مدل‌های هوش مصنوعی ايجاد کرده‌اند.

سنا نيز يک اقدام جديد را به لايحه سياست دفاعی سالانه خود افزوده که بر اساس آن الزامات جديدی برای سرمايه‌گذاری ايالات متحده در چين در حوزه‌هايی چون نيمه‌رساناها، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی لحاظ می‌شود. رئيس‌جمهور جو بايدن قصد دارد تا اواسط ماه آگوست فرمان اجرايی را امضا و سرمايه‌گذاريی‌های مهم فناوری ايالات متحده را در چين محدود کند.


 آب‌وهوا


با گرم‌شدن هوا و شروع تابستان نمی‌‍‌توان از اثرات هوش مصنوعی روی مصرف انرژی چشم پوشيد. مرکز داده‌های هوش‌ مصنوعی چندين‌برابر مراکز داده سنتی انرژی مصرف می‌کند. به همين علت گرما و خشکسالی شديد باعث مخالفت با مراکز داده هوش مصنوعی می‌شود؛ زيرا تأمين انرژ‌ی آن هرساله به ميليون‌ها گالن آب نياز دارد.

اما هوش‌ مصنوعی می‌تواند راه‌حل‌های آب‌وهوايی نيز ارائه دهد. برای مثال شرکت ريل‌ويژن آناليتيکس با کمک هوش مصنوعی توانسته نرم‌افزاری را برای کمک به مهندسان لوکوموتيو توسعه دهد.

اين نرم‌افزار با ايجاد تغييراتی در تنظيمات می‌تواند به کاهش اثر کربن راه‌آهن کمک کند. در واقع اثر هوش‌ مصنوعی بر حوزه آب‌وهوا پيچيده و دوگانه است؛ از طرفی مراکز داده هوش مصنوعی مولد تمام مازاد انرژی منطقه‌ای را که در آن قرار دارند، مصرف می‌کنند و از طرف ديگر هوش مصنوعی می‌تواند راه‌حل‌های زيادی برای جلوگيری از آلودگی هوا و کاهش اثر کربن ارائه دهد.


 اشتغال


تحقيقات جديد منتشرشده در هفته اخير نشان داد که هوش مصنوعی همچنان بر چشم‌انداز کار تأثير می‌گذارد. گزارش شرکت مک‌کنزی در اين‌باره می‌گويد که کارگران زن بيشتر از مردان توسط موج هوش مصنوعی آسيب خواهند ديد.

يک نظرسنجی از مرکز تحقيقات PeW نشان داد کارگرانی که احتمال جايگزين‌شدن آنها با فناوری هوش مصنوعی بيشتر است، کمتر احساس خطر می‌کنند. يعنی دقيقاً همان افرادی که بيشتر در معرض خطر هوش مصنوعی قرار دارند، فکر می‌کنند به اين سادگی هوش مصنوعی جای آنها را نخواهد گرفت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/uq1k
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.