کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

چالش‌هایی که راهکارشان در اختیار ما نیست / مدیرعامل چیتاپست از چالش‌های شرکت‌های لجستیک می‌گوید

رضا امیرزاده / شرکت نوآوری بازارساز پایدار صاحب چندین برند است که برند «چیتاپست» در حوزه لجستیک فعالیت می‌کند. این اپراتور پستی در سال گذشته موفق شد از نرم‌افزاری رونمایی کند که به گفته حسین علایی، مدیرعامل این مجموعه، توسعه آن حدود دو سال زمان برده است.

این مجموعه برای شروع کار خود در حدود ۷۰ نقطه کشور شعبه تأسیس کرده و این هدف‌گذاری را دارد که در آینده شهرهایی را که بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت دارند (تقریباً ۳۵۰ شهر) پوشش دهد.


ناپایداری سرویس‌های آنلاین؛ دردسر زیرساخت خدمات لجستیکی


علایی، مدیرعامل چیتاپست درباره چالش‌هایی که در حوزه لجستیک مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال با آن مواجه هستند، می‌گوید: «ما در این حوزه دو چالش بزرگ داریم که به‌راحتی قابل حل نیستند. یکی از آنها بحث زیرساخت است. صددرصد خدمات شرکت ما بر بستر آنلاین ارائه می‌شود و ناپایداری سرویس منجر می‌شود که سطح کیفیت خدمات ما کاهش یابد.

ما سعی می‌کنیم شبکه توزیع عملیات‌مان را با حداقل مشکل پشتیبانی کنیم، اما زمانی که شبکه اینترنت ناپایدار و از دسترس خارج می‌شود، برای مجموعه ما امکان‌پذیر نیست که کارهای خود را با مدل سنتی و دستی انجام دهد و هیچ راه‌حل جایگزینی برایمان وجود ندارد. این موضوع باعث نارضایتی مشتری می‌شود. اگر این چالش حل شود، می‌تواند تأثیر زیادی بر سرعت رشد ما بگذارد.

او چالش دوم حوزه لجستیک را مربوط به سازمان‌های نظارتی می‌داند و تأکید می‌کند: «اگر این سازمان‌ها با دید همراهی و همکاری با ما وارد شوند، قطعاً شدت چالش‌ها کمتر خواهد شد. در این میان بدون شک افراد سودجویی وجود دارند که مرسولات قاچاق و غیرقانونی را تحت عنوان مرسولات معمولی پست وارد چرخه توزیع می‌کنند، اما باید توجه داشت که این امکان برای ما وجود ندارد در تمامی باجه‌های قبول خود، کارشناسی بگذاریم که بتواند مرسولات را براساس قانون و قاعده ارزیابی کند و تشخیص دهد آیا فلان مرسوله قاچاق محسوب می‌شود یا خیر.

در نتیجه این مرسوله وارد چرخه توزیع می‌شود و ما زمانی متوجه ورود این ترافیک اشتباه به شبکه می‌شویم که سازمان‌های نظارتی ورود می‌کنند.

بعضی وقت‌ها این اتفاق شبکه توزیع را فلج می‌کند. گاهی اوقات ماشین حمل باری که بین راه توقیف می‌شود، همزمان بار حدود ۹۰۰ مشتری دیگر را نیز حمل می‌کند. در واقع ما بابت یک مرسوله‌ای که اشتباه وارد این روند شده و نتوانستیم آن را کنترل کنیم، وارد چالش بزرگی می‌شویم که می‌تواند باعث ایجاد نارضایتی‌های گسترده‌ای شود.

ما برای چنین مواقعی هیچ راهکاری نداریم و مانند بحث زیرساخت که نمی‌توانیم کاری برای آن انجام دهیم، در این زمینه هم کاری از ما ساخته نیست.

ما قطعاً تابع قوانین هستیم، اما باید برای رسیدگی به این مسئله فرایند چابک‌تری در نظر گرفته شود. شاید اگر در باجه‌های پذیرش ما پلمب امنیتی توسط سازمان تنظیم صورت بگیرد و بعد مرسوله وارد چرخه تولید شود، این موضوع قابل حل باشد و ما کمتر با دردسرهایی از این دست مواجه شویم. در حال حاضر اقدامی در این زمینه برای مجموعه‌های خصوصی صورت نگرفته، هرچند اداره پست به‌راحتی کار پلمب در مبدأ را انجام می‌دهد و مرسوله تا مقصد پلمب می‌ماند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/8jub
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.