کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

از کلاب سبز ایران بیشتر بدانید

مسیری که سبز طی می‌شود

این روزها ماشین‌ و موتورسیکلت آن‌قدر در خیابان‌ها زیاد شده که بعضی‌ها دوچرخه‌سوارها را آدم‌های عجیب‌وغریبی می‌بینند و فکر می‌کنند لابد خوشی زده زیر دلشان که به‌ جای این‌همه وسیله نقلیه سریع، تن به رکاب‌زنی داده‌اند. دوچرخه‌ها اما همیشه این‌قدر غیرعادی نبوده‌اند و بستر «کلاب سبز ایران» تلاش دارد دوباره مثل آن گذشته نه‌چندان دور، عادی‌بودن دوچرخه‌سواری را به رخ شهروندان تهرانی بکشد. این حرکت از کافه «پروژه د» شروع شد. مدیر این کافه در شهریور ۱۳۹۹ تصمیم گرفت سفارش‌های نان را به دست دوچرخه‌سوارها بسپارد تا آن‌ها را به مشتریان برسانند. کار ارسال سبز نان‌ها با شش، هفت دوچرخه‌سوار داوطلب شروع شد و بعد آن‌قدر تعداد داوطلب‌ها بیشتر شد که گاهی چندنفری به یک آدرس می‌رفتند.
از این ایده چنان استقبال شد که اسفند ۱۳۹۹ بستر جدیدی شکل گرفت تا در آن دوچرخه‌سوارها و دونده‌ها از پروژه‌های مختلف مطلع شوند و شرکت‌ها و سازمان‌ها هم بتوانند خواسته‌ها و نیازهایی را که این افراد می‌توانند برطرف کنند، مطرح کنند. نام این بستر جدید را هم «کلاب سبز ایران» گذاشتند. بنیان‌گذاران این بستر می‌گویند هیچ‌چیز قشنگ‌تر از این نیست که یک نفر در را باز کند و ببیند برای تحویل بسته‌اش یک نفر رکاب زده یا دویده است. آن‌ها می‌گویند نتیجه این اتفاق، آن است که حتی اگر خود آن فردی که بسته را گرفته به هر دلیلی هیچ‌وقت دوچرخه سوار نشود، از این به بعد به دوچرخه‌سوارها احترام می‌گذارد و حقوق آن‌ها را محترم می‌شمارد.
کلاب سبز ایران هدفش را در «تبدیل دوچرخه به یک چیز نرمال» خلاصه می‌کند و امیدوار است بتواند با جلب توجه مردم کاری کند که مهندسان و معماران هنگام طراحی و ساخت مراکز اداری، مسکونی، تجاری، تفریحی و… حواسشان به نیازهای دوچرخه‌سواران هم باشد.
اهدافی که کلاب سبز ایران برای خود برمی‌شمارد، عبارتند از: استفاده از توانایی دوچرخه‌سوارها و دونده‌ها در جهت توسعه پایدار، ایجاد حال خوب و توجه به دوچرخه به‌عنوان وسیله نقلیه‌ای ساده و کارآمد و نه‌تنها وسیله‌ای برای ورزش و تفریح.
کلاب سبز ایران تأکید می‌کند که «ما گروه نیستیم، گروهی رکاب نمی‌زنیم، مانور شهری نمی‌دهیم، شهر را شلوغ نمی‌کنیم و شعار نمی‌دهیم. ما یک بستر هستیم.»
دوچرخه‌سواران و دوندگان کلاب سبز ایران در ازای حمل سبز سفارش‌ها و انجام کارهایی نظیر آن، امتیاز کسب کرده و از این امتیازها به‌عنوان تخفیف برای خرید محصولات و خدمات اسپانسرها استفاده می‌کنند.
دوچرخه‌سواران و دوندگان برای استفاده از این بستر، فرمی را پر می‌کنند و بعد از آن در کانالی عضو می‌شوند که پروژه‌ها در آن اعلام می‌شوند. عضویت در این کانال به معنای تعهد برای حضور در پروژه خاصی نیست و این تعهد زمانی ایجاد می‌شود که خود فرد اعلام کند در آن پروژه شرکت می‌کند. لینک فرم عضویت این بستر در صفحه اینستاگرامی کلاب سبز ایران در دسترس است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/g74s
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.