رسانه اقتصاد نوآوری ایران

از یک ایده ساده تا جذب سرمایه ۴.۵ میلیون دلاری

تجربیات یک بنیان‌گذار از جذب سرمایه
با راهنمایی‌های وای‌کامبینیتور

زمان مطالعه: 3 دقیقه

«من به‌عنوان یک بنیان‌گذار انفرادی وارد شرکت «وای‌کامبینیتور» شدم و با سرمایه‌گذاری ۴.۵ میلیون دلاری آنجا را ترک کردم. می‌خواهم بگویم چگونه با شرکت در دوره وای‌کامبینیتور، دومین تلاش خود را برای جمع‌آوری سرمایه انجام دادم.»

کاترین کراس، بنیان‌گذار شرکت «آنجاهلث»، یک بانک خون بند ناف است که سلول‌های بنیادی را برای درمان بیماری‌های افراد در آینده منجمد می‌کند.

او در ژانویه ۲۰۲۲ به شرکت وای‌کامبینیتور پیوست که از فعال‌ترین شرکت‌های حامی استارتاپ در سیلیکون‌ولی است. او طی یک برنامه سه‌ماهه، از سرمایه‌گذاران ۴.۵ میلیون دلار جمع‌آوری کرد. این مقاله نیز بر اساس گفت‌وگو با کاترین کراس، بنیان‌گذار ۲۳ساله آنجاهلث تنظیم شده است.

نخستین‌بار، وقتی در کالج ولزلی تحصیل می‌کردم و در کلاس‌های کارآفرینی دانشگاه ام‌آی‌تی شرکت می‌کردم، درباره شرکت وای‌کامبینیتور شنیدم. پس از فارغ‌التحصیلی در ژانویه ۲۰۲۱ بیشتر درباره این شرکت فهمیدم و دانستم که فضایی برای بنیان‌گذاران در لس‌آنجلس است.

من سه ماه را در ساختمان آنجاهلث گذراندم که یک بانک خون بند ناف است و سلول‌های بنیادی بند ناف و جفت را برای درمان بیماری‌ها در آینده منجمد می‌کند. آن زمان برای شرکت Publicis Sapient کار می‌کردم. بسیاری از بنیان‌گذارانی که در این ساختمان اقامت داشتند، در شرکت وای‌کامبینیتور بودند.

من در ولزلی با دنیای فناوری آشنا نشده بودم؛ بنابراین احساس نمی‌کردم که به شبکه، منابع یا دانش کافی برای اداره یک استارتاپ مجهز باشم، اما احساس کردم می‌توانم آن را در وای‌کامبینیتور پیدا کنم.

شرکت وای‌کامبینیتور در ازای هفت درصد سود، به مبلغ ۱۲۵ هزار دلار در شرکت شما سرمایه‌گذاری می‌کند و بعد مجدداً ۳۷۵ هزار دلار نیز سرمایه‌گذاری خواهد کرد. من دو بار به این شرکت درخواست دادم و در دسته W22 که از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۲ ادامه داشت، پذیرفته شدم.

برای اولین‌بار در فوریه ۲۰۲۱ درخواست دادم. آن زمان در آنجاهلث کار می‌کردم که به‌معنای واقعی کلمه یک ایده بود و تنها یک وب‌سایت داشت.

یک فرم آنلاین را پر کردم و یک ویدئوی کوتاه هم به آن افزودم. فرم مربوطه شامل چنین سؤالاتی بود: شما چه مشکلی را حل می‌کنید؟ بازار شما چقدر بزرگ است؟ من بیشتر آنچه را که می‌خواستم بگویم، در فرم بیان کردم و در ویدئو می‌خواستم اعتمادبه‌نفس خود را نشان بدهم. برای مثال رنگ روشن پوشیدم و سعی کردم با اعتمادبه‌نفس صحبت کنم.

من تعداد زیادی از پاسخ‌هایم را با افرادی که پیش‌تر در وای‌کامبینیتور بودند، تمرین کرده بودم. وقتی به من خبر دادند که قبول شده‌ام، بسیار خوشحال شدم. من از معدود کسانی بودم که به‌عنوان یک بنیان‌گذار انفرادی پذیرفته شده بودم.
زمانی که در وای‌کامبینیتور بودم، کسب‌و‌کارم را از خانه اداره می‌کردم.

هر هفته به صحبت‌های آنلاین بنیان‌گذاران موفق شرکت‌هایی که در وای‌کامبینیتور بودند یا متخصصان زمینه‌هایی مثل SEO گوش می‌دادم. همچنین با کسانی که از دوره وای‌کامبینیتور فارغ‌التحصیل شده بودند، ارتباط برقرار کردم و راهنمایی گرفتم.

شما در هر هفته نیاز دارید که فقط چند ساعت را به برنامه‌های وای‌کامبینیتور اختصاص دهید. بنابراین نیازی نیست که برای شرکت در دوره‌های آن از استارتاپ خود مرخصی بگیرید، زیرا در وای‌کامبینیتور نیز از شما می‌خواهند روی کسب‌و‌کارتان متمرکز شوید و به آن سرعت بخشید. من هر صبح حوالی ساعت هشت از خواب بیدار می‌شدم و کارم را شروع می‌کردم.

بخش پایانی این دوره سه‌ماهه، روز ارائه است که آن را در برابر بیش از هزار سرمایه‌گذار انجام می‌دهید. بسیاری از آنها از بنیان‌گذاران یا شرکای سابق وای‌کامبینیتور هستند. این ارائه‌ها بسیار کوتاه و در حد یک دقیقه هستند. بنابراین نیازی به آمادگی زیاد ندارد. چیزی که باید برایش آماده شوید، جمع‌آوری کمک مالی است که بعد از ارائه شما انجام خواهد شد.
در طول سه ماهی که در وای‌کامبینیتور هستید، همه‌چیز را یاد می‌گیرید؛ از یافتن مشتری تا جذب سرمایه.

قبل از پیوستن به وای‌کامبینیتور ۴۰۰ هزار دلار سرمایه جمع‌آوری کرده بودم. با این حال، برنامه آنها و به‌ویژه بخشی که درباره فرایند جمع‌آوری کمک مالی بود، برایم فایده زیادی داشت.

اولین باری که سرمایه‌ جمع‌آوری کردم، به دلیل نداشتن فرایند از پیش‌ تعیین‌شده‌ احساس ضعف می‌کردم. اما دومین باری که دست به جمع‌آوری سرمایه زدم، پس از پایان دوره وای‌کامبینیتور بود؛ فرقش با دفعه پیشین آن بود که می‌دانستم با چه کسی تماس می‌گیرم، جدول‌های زمانی و معیارهای سوددهی را نیز تعیین کرده بودم. از آوریل تا ژوئن ۲۰۲۲، ۴.۵ میلیون دلار جمع‌آوری کردم و از جمله سرمایه‌گذارانم، الکسیس اوهانیان، بنیانگذار ردیت بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/w095
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.