کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

استودیو تجربه و مسیر نوآوری / نگاهی به تکاپوی گروه داده‌پردازی بانک پارسیان در اکوسیستم نوآوری کشور که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری تقویت شده است

استودیو تجربه اکوسیستم گروه داده پردازی بانک پارسیان با حضور کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان، روح‌الله دهقان معاون علمی فناوری ریاست‌جمهوری و علیرضا دلیری نایب‌رئیس هیئت‌مدیره گروه داده‌پردازی پارسیان رونمایی شد.

اطلاعات آخرین گزارش گارتنر نشان می‌دهد که موضوع تحول دیجیتال نسبت به گذشته جدی‌تر شده و ۷۸ درصد درصد مدیران ارشد تحول دیجیتال را به‌عنوان اولویت اصلی خود تعیین کرده‌اند. 

KPMG  هم اعلام کرده تا دو سال آینده استفاده از فناوری در 26 درصد سازمان‌ها به‌ضرورت تبدیل می‌شود.

صنعت بانکداری یکی از صنایع پیشگام در مسیر 

تحول دیجیتال است، تاحدی‌که امروز  ۲۷ درصد مشتریان از نئوبانک استفاده می‌کنند و ۷۵ درصد از بانک‌های جهان خدماتشان را بر پایه  هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را ارائه می‌دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ادغام فرایندهای مالی و تحول دیجیتال تا ۲۷ درصد فهم بلادرنگ ریسک و کنترل داخلی را افزایش می‌دهد و باعث رشد ۱۸ درصدی نظارت‌پذیری فرایندهای سربه‌سر می‌شود. ۳۶ درصد هم دقت داده‌ها را بیشتر می‌کند و تا ۱۸ درصد امکان توانایی شناسایی داده‌های خارج از محدوده و غیرمعمول را به‌احتمال نزدیک‌تر می‌کند.

گروه داده‌پردازی پارسیان با نگاهی به موارد مذکور و باتوجه‌به شکاف موجود و ضرورت ایجاد فرصت مواجه با فناوری، استودیو تجربه صنعت مالی و بانکی کشور را راه‌اندازی کرده است.کارگاه تجربه، کافه نوآوری، شو روم فناوری، فرصت هم‌آفرینی و فضای اشتراکی بخش‌های این استودیو هستند.

گروه داده پردازی بانک پارسیان اعلام کرده که استودیو تجربه ، نخستین استودیو تجربه ایران و ظرفیتی برای نقطه اتصال به شبکه جهانی مراکز مدرن محسوب می‌شود، در واقع این استودیو یک‌چرخه تجربه با چهار بعد اتصال، هم‌آفرینی، الهام بخشیدن و تجربه هدفمند را برای استفاده‌کنندگان ایجاد می‌کند.

به گفته مدیرعامل بانک پارسیان،‌ این بانک در این سال‌ها قصد داشته به‌عنوان همکاری خوب کنار ریاست فناوری جمهوری و مجموعه مالی تحت‌نظر حوزه نهاد ریاست‌جمهوری باشد. بانک پارسیان سال‌هاست که برای پیشرویی در حوزه به‌کارگیری فناوری نوین مالی در صنعت بانکداری تلاش می‌کند و در همین راستا سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه سرمایه گذاری خطرپذیر  و دانش‌بنیان انجام داده است.

او بابیان اینکه مناسبات بسیار خوبی انجام شده ادامه داد: «اولین صندوق خطرپذیر در حوزه خیریه دانش‌بنیان با همکاری تأمین سرمایه پارسیان راه‌اندازی و با مجموعه رویان هم تعاملات سرمایه‌گذاری برقرار شده است. گروه در بخش سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی هم ۳۵۰ میلیارد تومان (هر نقطه) برای آب‌های شهر هر سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری کرده است. بانک در زمینه فناوری مالی که اصل ارتباط بانک با فضای نوآوری است هم اقداماتی انجام داده که استودیو تجربه گروه مالی نمونه‌ای از همین اقدامات است.»


سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های نامشهود، کلید پیشرفت در آینده


روح‌الله دهقان معاون علمی فناوری ریاست‌جمهوری، نیز با اشاره به استودیو گروه مالی پارسیان تصریح کرد: «در دو دهه اخیر با واژگان متعدد شتاب‌دهنده، مراکز نوآوری، پارک‌های فناوری، مراکز رشد، مجموعه‌های شکوفایی روبرو بودیم و کلمات زیادی را صرف تحقق خروجی کردیم. در واقع ما پیش از اجرای مفاهیم آن را نابود و کلمه جدیدی خلق می‌کنیم. استودیو تجربه هم مفهوم خوبی است و در ادبیات جهان، بامعنای حقیقی مرکز نوآوری مترادف و مختص مراکز بزرگ است. مرکز نوآوری واقعی میان حل کندگان مسئله و صاحبان مسئله همکاری پایدار برقرار می‌کند. امیدوارم استودیو تجربه گروه مالی پارسیان باتوجه‌به ظرفیت‌هایی بانکی مانند دیتا و مشتریان به یک مرکز نوآوری استاندار با خروجی‌های  تجربه و نوآوری و محصول تبدیل شود.»

او با اشاره به اهمیت توسعه فین‌تک ادامه داد: «صحبت‌های زیادی از فناوری‌ حکمرانی و فین‌تک شنیده‌ایم؛ اما بیشتر مصرف‌کننده‌ایم و کمتر به جنبه تولیدی می‌پردازیم. معاونت علمی ریاست‌جمهوری در همین راستا ستاد فناوری‌های مالی و حکمرانی را پیاده‌سازی کرده تا به توسعه فناوری بپردازد. از نگاه من  بانک و استودیو می‌توانند ارتباط خوبی با این ستاد برقرار کنند.»

دهقان با تأکید بر اینکه توسعه اقتصادی بدون سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های نامشهود ممکن نیست توضیح داد: «مطالعه روندهای توسعه‌ای جهان نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های ثابت و سخت‌افزاری شیب نزولی را طی می‌کنند و در نقطه مقابل دنیا به‌صورت جدی دارایی‌های نامشهودش را توسعه داده است. بسیاری از فناوری‌های مالی هم برای افزایش حجم دارایی‌های ثابت ایجاد می‌شوند، ‌۹۶ درصد ارزش بازار اپل به دارایی‌های نامشهودش تعلق دارد. همچنین ۴۰ درصد جی‌دی‌پی بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته مختص دارایی‌های نامشهود است درحالی‌که در ایران این عدد در ایران به‌سختی  به ۳ درصد می‌رسد.»

او خطاب به متولیان استودیو گفت: «خدمات و مسائل مربوط به بانک اعم از داده‌کاوی‌ها، هوش مصنوعی، سیستم‌های خدمات مالی و… در آینده تمام و اشباع می‌شود و آینده برای مجموعه‌هایی است که از امروز به بحث مدیریت دارایی‌های نامشهود ورود کرده‌اند. رمزارزها و ان‌اف‌تی و توکن‌ها با تمام حواشی‌ها،‌ در ایران جایگاه خود را پیدا می‌کند و باید پیشروان حوزه از امروز شروع کنند. امیدوارم استودیو تجربه به این نکته توجه داشته باشد.»


کارگزار اجرای قانون


علیرضا دلیری نایب‌رئیس هیئت‌مدیره گروه داده‌پردازی پارسیان نیز در خصوص استودیو تجربه گروه مالی پارسیان گفت: «ایده‌های فناورانه افراد در دانشگاه‌ها و شتاب‌دهنده‌ها رشد می‌کنند به جامعه تزریق می‌شوند، درباره صنایع بزرگ و بانک‌ها در ماده ۱۱ و ۱۸ قانون جهش تولید بر رابطه با فناوری باهدف رسوب فناوری تأکید شده است.»

 او توضیح داد که زیرساخت‌های قانونی وجود داشت و برای رسوب فناوری نیازمند بستر بودیم. استودیو تجربه هم در راستای پرکردن این خلأ ایجاد شده است. این استودیو در واقع تجربه‌های موفق را به صنایع بزرگ و سنتی منتقل می‌کند و میان صنعت و فناوری ارتباط می‌سازد. به گفته او،‌ این ارتباط‌ها می‌تواند طیف گسترده‌ای از جمله‌پردازش اطلاعات،  آموزشی، اجرا پروژه‌ها و … دربر گیرد.

او همچنین اعلام کرد که بانک پارسیان با محوریت گروه داده‌پردازی پارسیان این آمادگی را دارد که به‌عنوان کارگزار معاونت علمی ریاست جمهوری فرایند تکثیر را آغاز کند.

از نگاه او، استودیو تجربه که امروز با نگاهی به فین‌تک فعالیتش را آغاز کرده می‌تواند در صنایع دیگر از کشاورزی گرفته تا صنعت و معدن به کار گرفته شود و به  بستری برای اجرای مفاد ۱۱ و ۱۸ قانون جهش تولید تبدیل شود.»


 سمینار هم‌‌افزایی


گروه داده‌پردازی پارسیان همزمان با راه‌اندازی استودیو تجربه در راستای استفاده از فرصت‌های درون‌گروهی جلساتی را در قالب کارگروه هم‌افزایی برگزار کرده تا شرکت‌های گروه با محصولات  خطوط کسب‌وکاری یکدیگر آشنا شوند و با شبکه‌سازی برای خلف ارزش پروژه‌های مشترک را ایجاد کنند. به گفته مدیرعامل بانک پارسیان هدف هم‌افزایی ارائه خدمات به مشتریان بانک و عرضه آن به جامعه با استفاده از تکنولوژی است. او توضیح داد: «زیرساخت‌های تکنولوژی در مجموعه فراهم است و بانک سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام داده تا مشتریانمان از امنیت بالا مطمئن باشند.»

او معتقد است؛ اگر ظرفیت اقتصادی ایران  به‌درستی استفاده شود،‌ شرایط بهتری را در زمینه‌های متفاوت از جمله ارز خواهیم داشت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/rflv
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.