استیبل‌کوین‌ها؛ اولویت رگولاتورها

آمادگی جمعی شرکت‌های رمزارزی برای رگولاتوری در ۲۰۲۲

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در حالی که چارت بیشتر رمزارزها در آغاز سال ۲۰۲۲ قرمز مانده،‌ ابر تیره دیگری نیز بر فراز بازار دیده می‌شود؛ رگولاتورها و قانون‌گذاران عزم خود را برای مقابله شدیدتر جزم کرده‌اند.

در ماه‌های آخر سال ۲۰۲۱، سیاست‌مداران آمریکایی از هر دو حزب بارها به‌طور علنی یا غیرمستقیم سیگنال داده‌اند که بررسی دقیق‌تر و قانون‌گذاری سنگین‌تر برای کنترل فعالیت‌های قشری که حالا به «قشر رمزارزی» معروف شده، در سال ۲۰۲۲ محقق خواهد شد.

کنگره تاکنون جلسات مکرری درباره استیبل‌کوین‌ها و آینده بازارهای مالی داشته و نظرات عموم قانون‌گذاران و دبیران سازمان‌های ناظر – خصوصاً بانک مرکزی و فدرال‌رزرو – در این موارد منفی بوده است. ۲۰۲۲ حالا اینجاست و این نظرات، آینده بازارهای رمزارزی را از همیشه نامعلوم‌تر کرده است.

معنای «مرکزیت‌زدایی» برای رگولاتور
کمیسیون تجارت کالای ایالات متحده یا CTFC در روز اول سال ۲۰۲۲ دستور تعطیلی پلی‌مارکت را صادر کرد. پلی‌مارکت یکی از معروف‌ترین سامانه‌های شرط‌بندی بر پایه رمزارزها بود. امری که به گفته بسیاری نشانه‌ای دقیق از چگونگی مقابله رگولاتورها با بازارهای مرکزیت‌زدایی‌شده است.

با وجود اینکه پلی‌مارکت یک سامانه مرکزیت‌زدایی‌شده بود که از قراردادهای هوشمند برای پیشبرد سازوکار خود بهره می‌برد، همچنان افراد خاصی در پس‌زمینه آن حضور داشتند که مسئول مارکتینگ، مدیریت و به‌روزرسانی آن بودند. همان‌طور که درباره همه‌ کسب‌وکارها افراد خاصی آنها را مدیریت می‌کنند.

تلاش نهادهایی مانند CFTC دنباله‌روی از این افراد است، نه خود کسب‌و‌کارها. از این طریق،‌ رگولاتورها عملاً ساختار مرکزیت‌زدایی‌شده این کسب‌وکارها را دور می‌زنند و از طریق محاکمه افراد از ریشه این کسب‌وکارها را منکوب می‌سازند.

سخنگوی CFTC در بیانیه‌ای ذکر کرد که مسئولان پلی‌مارکت نهایت همکاری را با این نهاد در پروسه تعطیلی به ثمر رساندند و در شناسایی عوامل غیرقانونی نیز در تحقیقات کمک کردند؛ همکاری‌ای که حالا به نظر می‌آید شاید برای بقای بسیاری از کسب‌وکارهای رمزارزی یک اجبار باشد.

استیبل‌کوین‌ها؛ اولویت رگولاتورها
جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو آمریکا به نظرات بسیار منفی خود درباره استیبل‌کوین‌ها شهره است. از نظرات او گرفته تا جلسات پرتنش کنگره آمریکا درباره این رمزارزها می‌توان برداشت کرد که استیبل‌کوین‌ها در خط مقدم دریافت خشم رگولاتورها قرار دارند.

«مایکل فسانلو»، ‌دبیر آموزش و قانون‌گذاری هیئت شناخت بلاکچین دولت آمریکا در این‌باره می‌گوید: «اگر فدرال‌رزرو حقیقتاً به‌دنبال تولید یک رمزارز ملی تحت کنترل بانک مرکزی آمریکا باشد، به‌طور حتم درباره استیبل‌کوین‌ها تحقیقات فراگیری به راه خواهند انداخت تا نمونه‌ای برای رژیم رگولاتوری رمزارز آینده خود پیدا کنند، اما این پایان کار نیست و قطعاً ارزهایی مانند تتر که رقیب مستقیم چنین پروژه‌ای به‌شمار می‌آیند نیز مورد هدف قرار خواهند گرفت.»

خود پاول نیز در ماه ژوئن ۲۰۲۱ گفته بود که ساخت یک دلار دیجیتال تحت کنترل بانک مرکزی آمریکا که با علامت اختصاری CBDC نیز شناخته می‌شود، به‌طور غیرمستقیم تلاشی خواهد بود جهت از بین بردن تقاضا برای رمزارزهایی چون تتر که از نظر او تهدیدی برای مصرف‌کنندگان است.

راه میانه‌روی
فسانلو می‌گوید: «ارزهای دیجیتال بسیار گسترده‌تر از آن هستند که زیر چتر یک سازمان معین قرار بگیرند. قانون‌گذاران باید به ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک ابزار امنیتی، کالا، فناوری و ارزی برای آینده نگاه کنند و در عین حال حمایت از مصرف‌کننده، مبارزه با پول‌شویی و تلاش‌های ضدتروریسم را نیز در نظر بگیرند.

من معتقدم CFTC و SEC احتمالاً فعال‌ترین آژانس‌های ایالات متحده باشند که ما شاهد آنها خواهیم بود. فکر می‌کنم با وجود افکار فعلی رگولاتورها در خزانه‌داری، همچنین سازمان‌های بالقوه ایالتی و فدرال، در نهایت شاهد سست‌شدن این سرسختی و پذیرش بیشتر در طول زمان از سوی این نهادها خواهیم بود. در نهایت این راه میانه‌روی و چندسازمانی‌ است که به شکل غیرقابل اجتناب بر فضا حاکم می‌شود.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/bazw
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.