کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اسکوتر؛ وارث دوچرخه‌ها می‌شود

چگونه اسکوترهای برقی در حال متحول‌کردن خیابان‌ها در خاورمیانه هستند؟

در حالی که صحبت پیرامون دوچرخه‌های برقی و تحولی که آنها به کلان‌شهرها می‌آورند، داغ‌تر از همیشه است، در تل‌آویو، ‌پایتخت رژیم صهیونیستی، شاهد افزایش نوعی دیگر از وسایل نقلیه با دو چرخ و موتور برقی هستیم؛ اسکوترها.

پیشرفت این شهر در به‌کارگیری گسترده اسکوترهای برقی ناشی از عدم تلاش آنها یا شکست در به‌کارگیری دوچرخه‌های برقی نیست، بلکه محبوبیت فزاینده این اسکوترها به‌عنوان «قدم بعدی» سیر تکامل این شهر در به‌کارگیری شیوه‌های سبز حمل‌و‌نقل شهری به شکل عمومی است.

در هر طرف پیاده‌روهای این شهر می‌توان ایستگاه‌های دوچرخه و اسکوتر برقی را دید؛ روندی که توقفی در افزایش آن دیده نمی‌شود و به گفته برخی در حال متحول‌کردن کلی چهره این شهر است.

به‌کارگیری گسترده دوچرخه‌ها و اسکوترهای برقی که با عنوان «میکروموبیلیتی» هم شناخته می‌شود، بدون حمایت‌های کلان زیرساختی و مالی نبوده است. شهرداری این شهر برنامه دارد تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۳۵۰ کیلومتر مسیر جدید شهری به مساحت ۵۲ کیلومتر مربع احداث کند که مختص این دوچرخه‌ها و اسکوترها خواهد بود.

«رون هولدای»، در گذشته گفته بود که رؤیای او تبدیل سیزدهمین شهر شلوغ دنیا به شهری بدون آلودگی و بدون نیاز به حمل‌ونقل با محوریت خودرو است.

تا اینجا فعالیت‌های هولدای بدون نتیجه نبوده است. بر اساس آمار منتشره از سوی شهرداری، امروزه سواری با دوچرخه و اسکوتر برقی جایگزین بیش از یک میلیون خودرو شخصی یا تاکسی در ماه شده است.

تأثیر زیست‌محیطی این اتفاق نیز به‌خوبی مشهود است؛ شرکت برد گلوبال (Bird Global) که اولین شرکتی بود که سه سال پیش با اسکوترهای برقی خود وارد این شهر در تملک رژیم صهیونیستی شد، می‌گوید که در این بازه سه‌ساله، استفاده از اسکوترهای برقی آنها، بیش از ۱۲۸۳ تن از آلودگی حاکم بر هوای این شهر کاسته است.

برد گلوبال که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۸ با یک ناوگان متشکل از ۲۵۰۰ اسکوتر وارد این شهر شد، دیگر تنها خدمات استفاده عمومی ارائه نمی‌دهد و از طریق دفاتر اختصاصی خود در این شهر به‌طور مستقیم به فروش آنها نیز می‌پردازد.

روند فروشی که بر اساس آمار خود این شرکت، تعداد اسکوترهای برقی مورد استفاده در این شهر را از ۲۵۰۰ دستگاه ابتدایی حالا به بیش از هفت هزار رسانده است. حالا بسیاری از مشتریان برد گلوبال دیگر نه شهروندان و شهرداری، بلکه شرکت‌هایی هستند که این اسکوترها را به‌عنوان بخشی از بسته‌های مزایای پیشنهادی خود به کارمندان خود ارائه می‌دهند.

«یانیو ریولین»، مدیر منطقه‌ای حمل‌ونقل شهری درباره این تحول می‌گوید: «این شهر شبیه شهرهای آینده‌نگرانه‌ای شده که در کودکی در فیلم‌های علمی-تخیلی می‌دیدیم. این شهر به‌عنوان پنجره‌ای عمل می‌کند که می‌توان از آن ظرفیت وسیع این شیوه از حمل‌ونقل شهری را دید؛ یک شیوه بی‌نقص برای رفت‌وآمد در یک شهر.»

حرف‌های ریولین توسط آمار هم حمایت می‌شوند. به گفته برد گلوبال، این منطقه از جهان یکی از محبوب‌ترین شهرها از نظر تعداد استفاده‌کنندگان دوچرخه و اسکوترهای برقی برای رفت‌وآمد است. طی سال‌های اخیر، این شهر با یک پیشرفت منظم و مستمر توانسته از شهرهایی که به دوچرخه‌سواران خود شهره‌اند، مانند آمستردام،‌ لندن و نیویورک، پیشی بگیرد.

البته در این بین نباید نقش تعطیلی مطلق روز شنبه در این شهر را که شامل حمل‌ونقل عمومی هم می‌شود و البته بی‌میلی استفاده از حمل‌ونقل عمومی را که توسط کرونا ایجاد شد، دست‌کم بگیریم. محبوبیت فزاینده این شیوه از حمل‌ونقل شهری حالا در اینجا به ایجاد مشاغل و روابط کاری جدیدی منجر شده که کم‌وبیش به مانند یک اکوسیستم اقتصادی-عمومی جدید عمل می‌کند.

از بسیاری از بخش‌های دنیا افراد صالح برای کار کردن در حوزه‌هایی که این شکل از حمل‌ونقل را آسان‌تر می‌کند، مانند ساخت وب‌سایت‌ها و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز راهی این شهر می‌شوند. در این بین شرکت‌های بزرگی که در تل‌آویو کار می‌کنند هم از قافله عقب نمانده‌اند.

برای مثال، ویکس، مایکروسافت و گلدمن ساکس همگی برای کارمندان خود در این شهر امکان دوش‌گرفتن پس از رسیدن به محل کار را فراهم کرده‌اند و بسیاری هم به ایجاد فضای اختصاصی برای پارک‌کردن این دوچرخه‌های دوست‌داشتنی پرداخته‌اند. اسکوترها و دوچرخه‌های برقی حالا بخشی از واقعیت زندگی و رفت‌وآمد شهری هستند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/6468
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.