رسانه اقتصاد نوآوری ایران

افتتاح حساب و دریافت وام در کمتر از هفت دقیقه

رونمایی رسمی بانک خاورمیانه از سرویس بانکداری دیجیتال خود با نام «بانکینو»

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سرویس تمام‌دیجیتال بانک خاورمیانه با نام «بانکینو» چهارشنبه، با حضور مدیران بانک مرکزی و مدیران ارشد بانک خاورمیانه و با همکاری فیناپ رسما رونمایی شد. در ابتدای این رویداد، پرویز عقیلی کرمانی، عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل بانک خاورمیانه، درخصوص شکل رقابت با بانک‌هایی که بیش از هزار شعبه در سراسر کشور دارند، گفت: «با توجه به اینکه بانک‌های بزرگ در ایران بیش از هزار شعبه در کشور دارند، رقابت امروزِ ما باید بالا بردن خدمات بانکی و گسترش بانکداری دیجیتال به مفهوم واقعی کلمه باشد.

محدودیت شعبه دارای ریسک‌هایی است و از سوی دیگر با تعداد محدود شعبه‌های بانکی میزان سپرده نیز دچار ریزش خواهد شد. همچنین، با توجه به موضوع لزوم کاهش شعب در کشور و همگام با پیشرفت تکنولوژی، وجود بانکداری دیجیتال بیش از پیش احساس می‌شود.»

مدیرعامل بانک خاورمیانه ادامه داد: «تعدادی از همکاران بانک خاورمیانه از قسمت آی‌تی و قسمت‌های دیگر در زمینه بانکداری دیجیتال به ما ملحق شدند و از سال 93 در زمینه corebanking در حال فعالیت هستیم. برای اینکه بتوانیم ریسک‌های کم‌تعداد بودن شعب را کاهش دهیم، در تلاشیم که بهترین سرویس را به مشتریان خود ارائه کنیم.»

بانکینو؛ ارائه تجربه جدید به مشتری
در ادامه این رویداد، ماکان سپهری، مدیر تحول دیجیتال بانک خاورمیانه، درباره داستان شکل‌گیری بانکینو گفت: «در فروردین 98 بانک خاورمیانه ایده بانکینو را با هدف افزایش بهره‌وری corebanking کلید زد و در مرداد 98 استارت تیم اولیه بانکینو زده شد. چیزی که برای ما در ابتدای کار تعریف شده بود، ارائه تجربه بانکی جدید به مشتری بود.

ماکان سپهر، مدیر تحول دیجیتال بانک خاورمیانه

در همین راستا نیز در دی‌ماه 98 اولین نسخه بانکینو آماده و چهار مرتبه مجددا پیاده‌سازی شد. در نهایت توانستیم در این زمینه تجربه جدیدی را ایجاد کنیم که به نوبه خود حائز اهمیت است و کل فلسفه نئوبانک که در استفاده‌ از فضای موبایل، استفاده از تکنولوژی‌های برتر و بانکداری بدون شعبه خلاصه می‌شود، در بانکینو طراحی و پیاده‌سازی شده است.»

مدیر تحول دیجیتال بانک خاورمیانه ادامه داد: «در 10 خرداد 99 اولین حساب دیجیتالی خود را به منظور اعتمادسازی سایر مشتریان به کارکنان خود ارائه دادیم و در مهر 99 فضای افتتاح حساب دیجیتال را تکمیل کردیم و در بهمن 99 لانچ عمومی را کلید زدیم.»

سپهری افزود: «در بانک خاورمیانه نه‌تنها سعی کردیم یک نئوبانک باشیم، بلکه تلاش داشتیم تجربه خود را به اشتراک بگذاریم؛ تجربه‌ای که جای خالی آن در سیستم بانکی به‌شدت احساس می‌شود. فصایی که در آن قرار است افراد بخ جای رقابت، رفاقت کنند و در نهایت وارد فضای دیجیتال‌بانک شوند. دیجیتال‌بانکی که قرار است حس برتر بودن را به مشتریان القا کند.»

مدیر بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه با بیان اینکه در حال حاضر 22 درصد کل کاربران به طور ماهیانه در حال ورود به اپلیکیشن بانکینو هستند، افزود: «این موضوع نشان‌دهنده درست بودن مسیر و مایه افتخار ماست. همچنین در حال حاضر میانگین زمان افتتاح حساب در بانکینو کمتر از هفت دقیقه است و امیدواریم بتوانیم این عدد را کاهش دهیم.»

خدمات غیرحضوری و امنیت
محسن زادمهر، مدیر ارشد بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه، نیز در این برنامه به بیان پیشرفت‌های این بانک در حوزه بانکداری دیجیتال پرداخت. وی گفت: «تاکنون نگاه افراد به بانکداری، شعبه‌محور بوده، ولی در سال‌های اخیر مفاهیم جدیدی از جمله بانکداری شرکتی، بانکداری دیجیتال، بانکداری باز وارد مفهوم بانکداری ایران شد و ما در بانک خاورمیانه انرژی و قدرت خود را روی محصول جدید این بانک به نام بانکینو گذاشتیم.»

زادمهر در ادامه به فرایند افتتاح حساب و بحث امنیت بالای بانکینو اشاره کرد و افزود: «از ویژگی‌های بارز بانکینو امنیت بالای آن و خدمات غیرحضوری در تمامی بخش‌ها از جمله تغییر رمز پویا و سایر امکانات جدید به معنای واقعی کلمه به مشتریان است. همچنین در بحث تسهیلات‌دهی، اولین تسهیلات به پرسنل شرکت‌ها ارائه شد و در مورد دیگر سرویس‌ها تسهیلات میکرولندینگ و تسهیلات ارزان‌قیمت بانکینو با نام «وامینو» ارائه شد.

زادمهر افزود: «وامینو اولین محصولی است که در بانکینو لانچ کرده‌ایم و در این فرایند نوین در کمتر از هفت دقیقه و با کمترین بهره، مبلغ درخواستی فعلا تا سقف ده میلیون تومان به حساب شما واریز خواهد شد.»

او در پایان تأکید کرد: «بانکینو یک بانک تمام‌دیجیتال است و برای ما مهم این بود که در بانکداری دیجیتال از سراسر رقبا جلوتر باشد. همچنین ما در این فرایند معتقد بودیم که تمام تمرکز خود را بر خواسته مشتری بگذاریم و یک بانک جدید برای یک فرد جدید طراحی کنیم.»

کارت‌های اعتباری خاورمیانه در راهند
«بانکینو» اولین نئوبانک تمام‌دیجیتال در ایران بوده که تجربه‌ای مدرن و متفاوت از بانکداری را ارائه می‌دهد. در بانکینو تمام فرایند‌های بانکی بازطراحی شده است تا به کمک هوش مصنوعی در کمتر از هفت دقیقه تسهیلات بانکی بدون نیاز به ضامن، چک یا سفته در اختیار مشتریان قرار گیرد.

شروین اعتماد سجادی، مدیر محصول بانکینو، در خصوص جزئیات این اپلیکیشن به «کارنگ» گفت: «بانکینو از یک کیف پول الکترونیکی شروع شد. هر چند براساس نیازمندی اولیه بانک فعالیتمان را شروع کرده بودیم، ولی خودمان به آن اعتقاد نداشتیم، زیرا از این نوع سرویس‌های کیف پول در کشور به تعداد زیاد وجود دارد و ورود به آن از نظر بازار، جذابیت چندانی برایمان نداشت. برای همین به دنبال راهکارهایی رفتیم که تازه باشند. یکی از گزینه‌هایی که در مقابل داشتیم، نئوبانک‌ها بودند. اولین چیزی که خلأ آن را احساس کردیم نیز امکان افتتاح حساب در سرویس‌های بانکی به صورت غیرحضوری بود. شروع کار ما مصادف شد با آغاز پاندمی و دیدیم شرایط به گونه‌ای پیش رفته که حالا کاهش نیاز افراد به مراجعه حضوری، به یک نیاز جدی تبدیل شده است. بعد از آن کم‌کم باقی فرایندهای بانکی را نیز دیجیتالی کردیم و به بانکینو افزودیم.»

او در توضیح بخش‌های مختلف بانکینو گفت: «اولین خدمتی که به مشتری ارائه می‌شود، احراز هویت دیجیتالی است. یک‌سری از خدمات را به عنوان سرویس‌هایی برای سازمان‌ها و ارگان‌ها آماده کرده‌ایم. اسم یکی از این سرویس‌ها «مساعده سازمانی» است. برای شرکت‌هایی که حقوق کارمندانشان را از طریق بانک خاورمیانه پرداخت می‌کنند، این امکان فراهم شده است.

هروقت کارمندی نیاز داشته باشد، بتواند 50 درصد از حقوق بعدی‌اش را درخواست کند و کمتر از چند ساعت این مبلغ به حسابش واریز شود. البته 50 درصد به صورت پیش‌فرض از طرف بانک انتخاب شده و کارفرمای طرف قرارداد ما می‌تواند این درصد را بیشتر یا کمتر کند.

در سرویس وامینو نیز بر اساس جنس تراکنش‌هایی که مشتری در اپلیکیشن انجام داده، خوش حسابی، میانگین موجودی و… به هر کاربر امتیاز می‌دهیم. در واقع کاربر از طرف بانک اعتبارسنجی می‌شود. بعد با توجه به امتیازش می‌تواند از طریق همان وامینو درخواست وام یک تا ده میلیون تومانی داشته باشد که ظرف چند دقیقه و به شکل آنی برایش پرداخت خواهد شد.»

سجادی در خصوص اینکه آیا خدمات مشابه بانکینو از سوی بانک دیگری ارائه می‌شود و مورد مشابهی وجود دارد یا خیر، گفت: «ببینید تفاوت در جنس کار است. ما درحوزه‌های مختلف هم کارهایی در این حوزه داریم. برای مثال بانک سامان همین فعالیت را شروع کرده است، ولی در بحث وام ضروری که صحبتش را کردیم، حداقل در حال حاضر مجموعه دیگری نیست که این سرویس را با مدلی که ما داریم ارائه دهد.

مرحله بعدی محصولمان هم که روی آن کار می‌کنیم، تولید کارت اعتباری است که این سرویس را هم خودمان در بعضی از ارگان‌ها ارائه کرده‌ایم. برای مثال کارمندان بانک خاورمیانه از این سرویس برخوردارند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hs4z
2 نظرات
  1. پرهام می گوید

    دوستان ثبت نام بانکینو هزینه داره، ولی اگر کد معرف بزنید مبلغش بهتون بر میگرده (رایگان میشه)
    اینم کد معرف بانکینو: 0ZKGZZ0
    کد معرف بزنید و هدیه نقدی افتتاح حساب رو پس از فعال سازی کارت دریافت کنید: 0ZKGZZ0

    1. آزیتا می گوید

      زرنگ کی بودی تو

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.