کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

افزایش ۳۴درصدی تعرفه اینترنت ثابت / رگولاتوری می‌گوید از ابتدا قرار بود اینترنت ثابت هم گران شود

دوم دی‌ماه مصوبه افزایش 34درصدی اینترنت ابلاغ شد که پس از آن اپراتورهای اینترنت همراه اقدام به افزایش تعرفه‌های بسته‌های اینترنت خود کردند. این افزایش تعرفه در پی نامه اپراتورهای همراه به رئيس‌جمهور اتفاق افتاد که در آن خواستار افزایش صددرصدی قیمت اینترنت شده بودند. در نهایت این خواسته از سوی وزارت ارتباطات پذیرفته نشد، ولی به فاصله بسیار کمی قرار شد 34 درصد به قیمت تعرفه‌های اپراتورهای همراه اضافه شود. اکنون به نظر می‌رسد افزایش 34درصدی قیمت تعرفه‌ها شامل اینترنت ثابت نیز می‌شود.

نامه‌ای از طرف وزارت ارتباطات به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس ارائه شده که در آن تصویب افزایش ۳۴درصدی تعرفه‌های اینترنت ثابت اطلاع‌رسانی شده است.

نکته قابل تأمل اینجاست که در نامه اخیر از تاریخ 30 مهرماه سال جاری کمیسیون مقررات و ارتباطات افزایش تعرفه اینترنت‌های ثابت شامل ADSP، VDSL و فیبر نوری را به تصویب رسانده بوده، اما مصوبه فوق در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قابل مشاهده نیست.


رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی: از ابتدا قرار بود اینترنت ثابت گران شود


اپراتورهای تلفن همراه مدت‌ها اذعان می‌کردند که با وجود تورم و هزینه‌های دلاری‌ که مجبور به انجام آنها هستند نمی‌توانند اینترنت خوب و باکیفیتی به کاربران ارائه دهند. شرط وزارت ارتباطات نیز برای پذیرش 34 درصد گرانی تعرفه اینترنت همراه، افزایش کیفیت و سرعت اینترنت بود.

این در حالی است که افزایش قیمت 34درصدی اینترنت حول محور اینترنت همراه بود و انتظار نمی‌رفت این افزایش قیمت شامل اینترنت ثابت نیز شود، اما امیر محمدزاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی در این خصوص اظهار کرد: «خبری که در رسانه‌ها مبنی بر افزایش قیمت اینترنت ثابت منتشر شده مربوط به افزایش ۳۴درصدی اینترنت است که در روزهای قبل هم اعلام شد و خبر جدیدی نیست.»

او در ادامه خاطرنشان کرد: «افزایش قیمت ۳۴درصدی اینترنت شامل اینترنت ثابت و همراه بوده و البته مشمول ترافیک داخلی نیست.»

لاجوردی در پاسخ به کاربرانی که به گرانی اینترنت ثابت اعتراض کرده و گفته بودند اینترنت ثابت راهی برای استفاده از اینترنت ارزان‌تر بوده است، بیان کرد: «به همین دلیل «حداکثر» تعرفه سرعت ۳۰ و ۵۰ مگابایت بر ثانیه به جای ۳۴ درصد به ترتیب ۱۶ و ۷ درصد افزایش یافته است.»

این در حالی است که کاربران اعلام می‌کنند قرار بود اینترنت ثابت ارزان بماند تا به جای اینترنت گران همراه از آن استفاده کنند.

معاون وزیر ارتباطات تأکید کرد: «قیمت اینترنت با سرعت بالاتر نیز به دلیل رقابتی‌شدن توسعه‌ فیبر نوری در کشور شکسته خواهد شد.»


مفاد نامه افزایش تعرفه اینترنت ثابت


 مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات نیز در نامه‌ای با اشاره به جدولی که نشان‌دهنده افزایش قیمت اینترنت خانگی است، نوشته است: «فروش اینترنت طبق جدول فوق (مصوبه ۲۶۸) به میزان ۲۰ درصد از درآمد کل شرکت بوده و بر اساس ابلاغ سازمان، این افزایش صرفاً برای اینترنت بین‌الملل است. همچنین آثار ناشی از افزایش تعرفه‌های فوق پس از مشخص شدن میزان افزایش پهنای باند اینترنت بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت و تأیید بسته‌های پیشنهادی این شرکت توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ماه‌های آتی مشخص خواهد شد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/3ff6
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.