کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

افشای بخشی از اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر تلگرام

ثریا حقی / باب دیاچنکو، هکر کلاه‌‌سفید و مدیر بخش تحقیقات امنیت سایبری در کامپریتک، توییتی منتشر کرد که خبر از افشای اطلاعات میلیون‌ها کاربر تلگرام شامل نام، شماره تلفن و ایمیل آنها را می‌داد.

این پژوهشگر امنیتی شناخته‌شده، در این توییت با انتشار دو تصویر، خبر از افشای بخشی از اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر تلگرام داده که شامل نام، شماره تلفن، ایمیل و شناسه منحصر‌به‌فرد یا یکتا (UID) آنها می‌شود. بر اساس این توییت، بخش عمده‌ای از اطلاعات درزکرده مربوط به کاربران روسی تلگرام می‌شود.

در حال حاضر، تنها منبع موجود، همین توییت منتشرشده است و خبرگزاری‌ها و خود پیام‌رسان تلگرام، واکنشی به آن نشان نداده‌اند.

دیاچنکو در این توییت نوشت: «من سابق بر این هیچ نشت اطلاعاتی مربوط به تلگرام را دنبال نکرده‌ام و نمی‌توان به قطع یقین در این مورد اظهار نظر کرد… اما به شدت تحت تأثیر قرار گرفته‌ام.» بر اساس دو تصویر منتشرشده از سوی دیاچنکو، 12 میلیون رکورد شامل شماره تلفن، نام، ایمیل و UID افشا شده، همچنین افشای 40 میلیون رکورد با نام، شماره تلفن و UID و نیز 65 میلیون رکورد با UID و نام به وقوع پیوسته است. ضمن اینکه چند مورد افشای اطلاعات کوچک‌تر با جزئیات بیشتر نیز اتفاق افتاده که به احتمال زیاد در آینده توسط وی منتشر خواهند شد.

با توجه به اینکه دیاچنکو در این توییت در خصوص اینکه این افشای اطلاعات در کدام کشورها اتفاق افتاده، اطلاعات دقیقی منتشر نکرده و فقط به کشور روسیه، به عنوان عمده‌ترین کشور زیان‌دیده اشاره کرده، هنوز مشخص نیست که کاربران ایرانی نیز در این لیست جای دارند یا نه.

با اینکه تلگرام همواره مدعی پایبندی به حریم خصوصی کاربران خود بوده، اما 21ام مارس سال 2020 نیز افشای اطلاعات 42 میلیون کاربر ایرانی توسط این پیام‌رسان محبوب فاش شد که اتفاقاً افشاگری آن مورد نیز توسط باب دیاچنکو صورت گرفته بود.

در سال 2020، افشای نام کاربری و شماره تلفن 42 میلیون کاربر ایرانی تلگرام که از نسخه ثالث پیام‌رسان تلگرام استفاده می‌کردند، بدون اینکه رمز عبوری از آنها محافظت کند، کشف و 10 روز بعد علنی شد. در مورد این افشای اطلاعات نیز اگرچه اطلاعات فاش‌شده تا این لحظه شامل داده‌های پایه‌ای بوده و چت‌های کاربران را در برنمی گیرد، اما سبب نگرانی‌های زیادی شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jg2s
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.