کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی گروه توسعه ملی در اقتصاد نوآوری

در کنفرانس خبری اولین رویداد «نوآوری باز» گروه توسعه ملی مطرح شد.

کنفرانس خبری اولین رویداد «نوآوری باز» گروه توسعه ملی، سه‌شنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۱ با حضور جمعی از اهالی رسانه برگزار شد. مجتبی عزیزیان، مدیرعامل گروه توسعه ملی؛ علی ملکی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی شریف؛ مصطفی سراج، معاون راهبردی و فناوری گروه؛ حسام‌الدین علی‌پور، مدیر شبکه‌های فناوری دفتر تکنوشریف و مدیر اجرایی رویداد ملی‌تک و حمید خضریان، مشاور مدیرعامل در امور فناوری‌های نوین از سخنرانان این نشست بودند.

مدیرعامل گروه توسعه ملی در ابتدای نشست ضمن اشاره به اهداف این رویداد اظهار داشت: «امروزه در دنیا حل مشکلات از طریق پلتفرم‌های نوآوری باز به یک روند تبدیل شده است. بر این‌ اساس در گروه ملی تصمیم گرفتیم زیرساخت‌های باز ایجاد کنیم. برای ایجاد این زیرساخت‌ها به سراغ سه گروه دانشگاهیان، مخترعین و مبدعین و اصناف رفتیم.»

در ادامه این نشست، رئیس مرکز برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: «بیش از یک یا دو دهه است که بحث اکوسیستم نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور مطرح شده است. دانشگاه‌ها در شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان نقش قابل‌ توجهی ایفا کرده‌اند. اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت از برکات این کار است. دانشگاه شریف در دوره رشدونمو خود اقدام به تأسیس ناحیه نوآوری شریف کرده است. ما امروز در ناحیه نوآوری شریف بیش از ۵۰۰ شرکت نوآور داریم، اما این حرکت نقص‌های جدی هم دارد.»

ملکی ادامه داد: «ما هنوز نتوانسته‌ایم از فاز اقتصاد منبع‌محور به اقتصاد دانش‌بنیان برسیم. این مسئله را ترکیب GDP و اشتغال کشور نشان می‌دهد. راه‌حل این مشکل این است که باید جهت‌گیری‌مان را عوض کنیم. باید از سمت عرضه‌محوری به سمت تقاضامحوری حرکت کنیم.»

لازم به ذکر است شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با همکاری دانشگاه صنعتی شریف در راستای توسعه تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین با هدف برقراری ارتباط مؤثر بین مجموعه صنعت کشور و نخبگان، فناوران و دانشجویان کشور، حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان، تجاری‌سازی اختراعات، نوآوری‌ها و طرح‌های صنعتی را در دستور کار خود قرار داده است. این شرکت نخستین‌ بار به‌عنوان یک هلدینگ چندرشته‌ای صنعتی کشور برای راه‌اندازی پلتفرم «نوآوری باز» (open innovation) اقدام کرده است.

در این پلتفرم چالش‌های فناورانه در شرکت‌های زیرمجموعه در پنج گروه تجهیزات، اتوماسیون، نگهداری و تعمیرات، انرژی، آب و محیط‌زیست، محصولات و فرایندهای صنایع غذایی، محصولات و فرایندهای صنایع شیمیایی و محصولات و فرایندهای صنایع سیمانی و معدنی شناسایی شده است.

بدین منظور گروه توسعه ملی بودجه هزار میلیارد ریالی سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در طرح‌‎های منتخب در نظر گرفته که در قالب‌های دریافت حق امتیاز (Licensing)، خرید مالکیت فکری (Patent)، تملک سهام شرکت‌های مشارکت‌کننده در طرح، ایجاد شرکت جدید و سرمایه‌گذاری مشترک، تضمین خریداری محصول به تعداد مشخص و تضمین فنی محصول تولیدی قابل‌ ارائه است.

به‌منظور به‌هم‌رسانی شرکت‌‎های تابعه گروه توسعه ملی و تیم‌‎های فناور و نوآور که می‎‌توانند در خصوص رفع چالش‎‌های مزبور راهکار ارائه دهند، نخستین رویداد نوآوری باز گروه توسعه ملی، ملی‎‌تک (Melli Tech)، با همکاری دانشگاه صنعتی شریف از تاریخ ۱۳ لغایت ۱۵ دی‌ماه برگزار می‎‌شود؛ به همین منظور از تمامی مخترعین، اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان، پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان، استادکاران اتحادیه‌های صنعتی و صاحبان فکر و ایده دعوت به عمل می‌آید برای دریافت کارت ورود به همایش به سامانه پلتفرم نوآوری باز به آدرس oi.tmgic.ir مراجعه کنند و ضمن انتخاب گروه تخصصی خود، از چالش‌های مرتبط مطلع شوند.

زمان‌‎بندی برگزاری رویداد مطابق با جدول ذیل خواهد بود:

روزبرنامه برگزاری
سه‌شنبه ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۱سخنرانی سخنرانان
تجهیزات، اتوماسیون، تعمیرات و نگهداری
چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه ۱۴۰۱محصولات و فرایندهای صنایع سیمانی و معدنی
انرژی، آب و محیط‌زیست
پنج‌شنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱محصولات و فرایندهای صنایع شیمیایی
محصولات و فرایندهای صنایع غذایی
لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ellm
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.