رسانه اقتصاد نوآوری ایران

امسال حواس‌تان به محیط زیست باشد

روندهای خرده‌فروشی در سال 2023 شامل چه چیزهایی می‌شود؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

به نظر می‌رسد چشم‌انداز اقتصادی بسیاری از نقاط جهان در سال آینده تا حدودی تیره‌و‌تار خواهد بود. خرده‌فروشی به طور سنتی جزء اولین صنایعی است که دست‌اندازها را در جاده احساس می‌کند. این احتمالاً باعث دردسرهای بیشتری برای خرده‌فروشان دارای فروشگاه‌های فیزیکی می‌شود که هنوز در دوره بهبودی پس از اختلال ناشی از همه‌گیری کووید۱۹ به سر می‌برند. اما خرده‌فروشان آنلاین نیز با چالش‌هایی مواجه‌اند تا به مسیر نوآوری خود ادامه دهند و اطمینان حاصل کنند که درآمد محدودتر مشتریان همچنان به سمت آنها سرازیر می‌شود.

افزایش تورم، هم قیمت کالاهای مورد نیاز روزمره مانند خواربار و پوشاک را افزایش داده و هم کالاهای لوکس در معرض این افزایش هزینه‌ها قرار گرفته‌اند. در عین حال اختلال در زنجیره تأمین تأثیر منفی بر عملیات دارد، زیرا ذخایر کم است و برخی خرده‌فروشان را تشویق می‌کند تا قیمت‌ها را حتی بیشتر افزایش دهند.

راهکار مناسب چیست؟ از قدرت و پتانسیل فناوری استفاده کنید تا راه‌های جدید و هیجان‌انگیزی برای جست‌و‌جو، خرید و صرفه‌جویی در اختیار مشتریان قرار دهید. خرده‌فروشان با روش‌های نوآورانه‌ آنلاین و آفلاین به فناوری روی می‌آورند. بنابراین در اینجا مروری بر برخی از روندهای برتر در سال ۲۰۲۳ داریم.


جریان‌های ترکیبی


خرید آنلاین بسیار راحت است، زیرا می‌توان آن را از هر کجا و در هر زمان انجام داد و تقریباً هر چیزی را بدون نیاز به ترک خانه در دسترس ما قرار می‌دهد. همچنین خرده‌فروشان را قادر می‌سازد تا اطلاعات زیادی درباره ما به دست آورند، زیرا رفتار مشتری را ردیابی می‌کنند و آن را با داده‌های منابع آنلاین دیگر ترکیب می‌کنند تا نمای دقیقی از اینکه مشتریان چه کسی هستند و از تجربیات خریدشان چه انتظاری دارند، ترسیم کنند.

در عین حال، خرید آفلاین به این معنی است که می‌توانیم همان چیزی را که نیاز داریم، دریافت کنیم (البته اگر فروشگاه باز باشد) و این تجربه ملموسی به ما می‌دهد که بتوانیم قبل از خرید محصولات را ببینیم، حس کنیم و حتی بچشیم یا بو کنیم.

بر این اساس، خرید ترکیبی در مورد گردآوری بهترین‌های هر دوی این دنیاها – چه آنلاین یا آفلاین – برای مشتری است که همه گزینه‌های جذاب برای مشتری را حفظ می‌کند. این در مورد خرید آفلاین بدان معناست که وقتی وارد فروشگاه می‌شویم، مشخص شود که ما چه کسی هستیم و چه می‌خواهیم، درست همان‌طور که یک خرده‌فروش الکترونیکی وقتی به وب‌سایتش می‌رسیم به این درک می‌رسد.

در دنیای خرده‌فروشی آنلاین، این به معنای توسعه روش‌هایی برای ارائه همان تجربه‌های خرید ملموسی است که در دنیای واقعی از آن لذت می‌بریم. این می‌تواند از طریق فناوری نوآورانه‌ای باشد که امکان شخصی‌سازی یا ارائه راه‌حل‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را فراهم می‌کند.

فروشگاه‌های آفلاین می‌توانند از نوآوری‌های خرده‌فروشان آنلاین در مدیریت تدارکات و موجودی بهره ببرند تا روش‌های پرداخت انعطاف‌پذیر، گزینه‌های تحویل در خانه و برنامه‌های وفاداری را ارائه دهند (مثلاً فروشگاه‌هایی به سبک آمازون). خرده‌فروشان آنلاین نیز همزمان می‌توانند در مورد ایجاد روابط شخصی با مشتریان و ارائه تجربه‌های خرید فراگیر از خرده‌فروشان فروشگاهی بیاموزند. در سال ۲۰۲۳، اتخاذ این طرز فکر ترکیبی یک استراتژی کلیدی برای خرده‌فروشانی خواهد بود که به دنبال ایجاد آگاهی از برند و وفاداری مشتری هستند.


مصرف‌کنندگان آگاه، عادات خرده‌فروشی‌ها را تعریف می‌کنند


برای عملکرد موفق در خرده‌فروشی در سال 2023، کسب‌وکارها باید به سازگاری خود با این واقعیت ادامه دهند که محور تصمیم‌گیری‌های مصرف‌کننده برای خرید به طور فزاینده‌ای حول مسائل اخلاقی، زیست‌محیطی و پایداری می‌گردد.

از هر سه خریدار، دو نفر تمایل شدیدی دارند که بدانند محصولات و خدماتی که می‌خرند، به روشی سازگار با محیط زیست توسط سازمان‌هایی با حاکمیت اصول محیطی، اجتماعی و قوی تولید می‌شوند. سازمان‌هایی که با موفقیت خود را با این روند سازگار می‌کنند، متوجه می‌شوند که به‌سرعت پیوندهایی قوی‌ از اعتماد و وفاداری با مشتریان خود ایجاد می‌کنند و در عین حال اغلب عملیات و فرایندهای کارآمدتری را نیز توسعه می‌دهند.

این را می‌توان با کاهش هدررفت مرتبط با بسته‌بندی اضافی و کاهش مصرف کلی انرژی به دست آورد. خرده‌فروش کره‌ای «کوپانگ» نمونه خوبی از شرکتی است که بسته‌بندی را از ۷۵ درصد تحویل‌های خود حذف کرده و در نتیجه شاهد افزایش وفاداری به برند و کاهش هزینه‌های لجستیکی بوده است.

همان‌طور که بیشتر از ماهیت بحرانی تهدیدات پیش روی محیط زیست و سیاره خود آگاه می‌شویم، فناوری شرکت‌ها را قادر می‌سازد راه‌حل‌های جدیدی برای این مشکلات بیابند و آنها را به روشی شفاف و پاسخگو عملی کنند.


شخصی سازی روند خرید مشتری


«استیتچ فیکس» یک خرده‌فروش مد مستقر در کالیفرنیاست که از الگوریتم‌ها و نظرسنجی‌های آنلاین برای انتخاب لباس‌هایی استفاده می‌کند که از نظر تئوری، کاملاً با سلیقه مشتریان و همچنین اندازه آنها مطابقت دارد. غول جهانی پوشاک ورزشی، نایکی، سرویس نایکی بای یو (نایکی با شما) را راه‌اندازی کرده که به هر کسی اجازه می‌دهد یک جفت کفش ورزشی کاملاً سفارشی که کاملاً با سلیقه شخصی خود مطابقت دارد، سفارش دهد. اینها هر دو نمونه‌ای از برندهای سبک زندگی هستند که به دنبال سرمایه‌گذاری بر تقاضای فزاینده برای محصولات شخصی‌شده و منحصربه‌فرد هستند که منعکس‌کننده شخصیت یا حس فردی مشتری از سبک زندگی است.

از هر سه خریدار، دو نفر تمایل شدیدی دارند که بدانند محصولات و خدماتی که می‌خرند، به روشی سازگار با محیط زیست تولید می‌شوند

این روند فقط در مورد محصولات مرتبط با مد و کفش صدق نمی‌کند. مشاهده شده است که مصرف‌کنندگان در طول مسیر خرید و مصرف به شخصی‌سازی پاسخ مثبت می‌دهند؛ از فروش و بازاریابی که در پورتال‌های ایمیل و تجارت الکترونیکی توصیه‌های شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌دهند تا افزایش فروش و پشتیبانی پس از فروش.

کسب‌وکارهایی که در سال ۲۰۲۳ این روند را با موفقیت پیش ببرند، خواهند فهمید که چگونه می‌توانند با استفاده از تعداد بی‌شماری از داده‌هایی که امروزه در دسترس آنهاست، محصولات و خدماتی ایجاد کنند که به صورت ویژه یا منحصربه‌فرد برای افراد طراحی شده‌اند. آنها با ایجاد نقاط شخصی‌سازی‌شده به مشتریان این احساس را می‌دهند که نه‌فقط با افرادی مانند آنها، بلکه به طور منحصربه‌فردی با خودشان در ارتباط هستند. استفاده از فناوری برای فعال‌کردن «شخصی‌سازی در مقیاس گسترده» کلید سرمایه‌گذاری در این روند است.


واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و متاورس


بر اساس تحقیقات اخیر، مصرف‌کنندگان امروزی بیش از هر چیز دیگری آرزوی تجربه کاربری خوب دارند. این به معنای ارائه خدمات عالی به شیوه‌ای بدون دردسر، کارآمد، ثابت و به‌یادماندنی است. به همین دلیل است که در مورد مفهوم متاورس هیجان زیادی وجود دارد؛ محیطی همه‌جانبه، ملموس و دیجیتالی که در آن کاربران می‌توانند در یک پلتفرم ثابت کار، بازی و خرید کنند.

اگرچه هیچ‌کس دقیقاً مطمئن نیست که متاورس در نهایت چه شکلی به خود خواهد گرفت، اما خرده‌فروشان آن را با اشتیاق به‌عنوان یک کانال جدید و هیجان‌انگیز که از طریق آن می‌توانند با مشتریان ارتباط برقرار کرده و تجارت کنند، پذیرفته‌اند.

آدیداس، نایکی، تامی هیلفیگر، سامسونگ و بربری از جمله نام‌های شناخته‌شده‌ای هستند که یا در متاورس حضور دارند یا اعلام کرده‌اند که قصد دارند در این فضا حضور پیدا کنند. واقعیت مجازی بخش بزرگی از متاورس است که فراگیرترین روشی را که در حال حاضر برای اتصال به این دنیاها برای مصرف‌کنندگان در دسترس است، فراهم می‌کند.

این فناوری و فناوری مرتبط با واقعیت افزوده (هر دو به نمایشگرهای روی سر متکی هستند) از طریق نوآوری‌هایی مانند روند اتاق رختکن مجازی که در طول سال ۲۰۲۳ نیز رواج بیشتری خواهد یافت، به صنعت خرده‌فروشی وارد می‌شوند.

خرده‌فروشان از جمله هوگو باس، والمارت و آمازون به مشتریان این امکان را می‌دهند که به صورت مجازی لباس را با استفاده از نمایش دیجیتالی خود امتحان کنند. این روند مبتنی بر استفاده قبلی از واقعیت افزوده توسط شرکت‌هایی مانند آیکیا و هوم دیپات است که به ما امکان می‌دهد ببینیم مبلمانی که آنها می‌فروشند، در خانه‌های خودمان چگونه خواهد بود.

از آنجا که مشتریان به دنبال راه‌های همه‌جانبه‌تر و سرگرم‌کننده‌تر برای خرید و خرج کردن پول هستند، می‌توان انتظار داشت که شرکت‌های بیشتری این فناوری‌ها را اتخاذ کرده و به نوآوری خود در سال ۲۰۲۳ ادامه دهند.


خرید و تحویل بدون پول نقد و تماس


این روند نیز حول محور همگرایی نوآوری‌های هیبریدی و اومنی‌چنل می‌چرخد، اما بر تجربه بسیار مهم لست‌مایل خرده‌فروشی تمرکز دارد. مصرف‌کنندگان خواستار ساده‌سازی و کارآمدی بیشتر در نحوه پرداخت هزینه کالاها و خدمات و نحوه دسترسی به آنها هستند.

روندهای ساده‌ای مانند «خرید آنلاین، تحویل در فروشگاه»، «خرید آنلاین، مرجوع‌کردن در فروشگاه» و «خرید آنلاین، تحویل در محل» به‌سرعت به‌عنوان استانداردهای مورد انتظار مشتری شناخته می‌شوند. هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل پیشرفته با خودکار کردن فرایندهای مدیریت موجودی پیچیده مورد نیاز، این امکان را فراهم می‌کند. برای روش‌های جدید تحویل، خودمختاری ضروری است. خرده‌فروشان به طور فزاینده‌ای در حال اجرای آزمایشی و استقرار آن در دنیای واقعی هستند.

به عنوان مثال، استارشیپ از زمان شیوع بیماری همه‌گیر، تقاضای بی‌سابقه‌ای را برای ربات‌های تحویل‌دهنده خود تجربه کرده است. آنها تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار تحویل مستقل را در بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و اروپا تکمیل کرده‌اند. خرده‌فروش چینی، «جی‌دی دات کام» ناوگان وسایل نقلیه تحویل خودران را اداره می‌کند و ربات‌های تحویل‌دهنده آمازون در شهرهای ایالات متحده، از جمله ایروین، کالیفرنیا، آتلانتا، جورجیا و تنسی به یک امکان رایج تبدیل شده‌اند.

علاوه بر افزایش کارایی، با کاهش نیاز به اتکا به تحویل پرهزینه پیک دستی برای انجام لست‌مایل، خودکار‌کردن این مرحله از فرایند به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا تولید کربن خود را کاهش دهند، زیرا خودروها معمولاً الکتریکی هستند و می‌توانند با منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، انرژی مورد نیاز خود را تأمین کنند. با این حال مدیریت این جابه‌جایی به روشی اخلاقی، با توجه به تأثیری که بر زندگی هزاران نفر از رانندگان حمل‌ونقل انسانی خواهد داشت، چالشی است که خرده‌فروشان در سال آینده با آن مواجه خواهند شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/k2p4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.