رسانه اقتصاد نوآوری ایران

عواقب خطرناک افزایش قیمت‌ها

کاهش فروش در بریتانیا، خرده‌فروشان را سردرگم کرده است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در بریتانیا کسب‌وکارهای کوچک می‌ترسند به دلیل کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده، مجبور شوند تا قبل از کریسمس قیمت‌ها را کاهش دهند. یک نظرسنجی از ۲۵۰ مالک شرکت‌های کوچک و متوسط نشان داد که ۴۵ درصد آنها کالاهای مازادی دارند که از فروش آنها ناامید شده‌اند.

۵۹ درصد اذعان کرده‌اند که اگر نتوانند موجودی مازاد خود را بفروشند، عواقب خطرناکی گریبان کسب‌وکارشان را خواهد گرفت. خرده‌فروشان کوچک علاوه بر کاهش قیمت محصولات، احتمالاً به ارائه رایگان برخی محصولات با خریدهای دیگر نیز متوسل می‌شوند. تحقیقات بیشتر روی دو هزار بزرگسال که کریسمس را جشن می‌گیرند، نشان داد که ۴۱ درصد آنها منتظر تخفیف قبل از تعطیلات کسب‌وکارها هستند.

این مطالعه همچنین نشان داد که صاحبان مشاغل با موجودی مازاد تخمین می‌زنند که موجودی ۱۹ درصد از کل موجودی آنها را تشکیل دهد که ارزش آن تقریباً ۶۶ هزار پوند است. بنابراین قابل درک است که ۵۹ درصد از آنها از پیامدهای این امر بر جریان نقدی شرکت خود نگران باشند.

همچنین ۴۵ درصد از آنها می‌ترسند که چاره‌ای جز نقد کردن بسیاری از کالاهای اضافی خود نداشته باشند. بخشی از دلیل این وضعیت نگران‌کننده رایج برای کسب‌وکارهای کوچک این است که پیش‌بینی تقاضا و فروش مشتریان در بازاری که به‌عنوان بازار در حال نوسان توصیف می‌شود، دشوار است.


۷۰ درصد از آنهایی که دارای موجودی اضافی هستند، اعتراف کرده‌اند که عملاً برایشان غیرممکن است بدانند در ماه‌های آینده به چه مقدار موجودی نیاز دارند. این عدم اطمینان احتمالاً تا حدودی ناشی از تلاش ناموفق برای پیش‌بینی تقاضا در طول همه‌گیری کرونا بوده است. ۶۲ درصد نیز اعلام کرده‌اند تقاضای آنلاین انباشته به دلیل بیماری همه‌گیر عامل اصلی خرید موجودی مازاد در وهله اول بود.

با این حال ۴۱ درصد از همه صاحبان مشاغل در نظرسنجی قصد دارند اقداماتی را برای رفع مشکلات برنامه‌ریزی موجودی قبل از فصل تعطیلات انجام دهند. چنین اقداماتی شامل آزمایش خطوط تولید جدید، فرایندهای داخلی مانند بررسی بیشتر موجودی‌ها و سفارش کمتر است. این مطالعه نشان داد که ۱۷ درصد به دنبال سرمایه‌گذاری در سیستم‌های مبتنی بر فناوری برای کمک به بهینه‌سازی موجودی‌ها و برنامه‌ریزی برای سفارش‌ها هستند.

دفتر آمار ملی بریتانیا فاش کرد که حجم خرده‌فروشی این کشور در ماه گذشته 1/4 درصد کاهش یافته است. اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند فروش خرده‌فروشی تنها 5/0 درصد در ماه کاهش می‌یابد، اما آمار به‌طور قابل‌توجهی بدتر از حد انتظار بود. بر اساس مدل‌سازی داده‌ها، این اتفاق در بحبوحه جهش 5/14 درصدی قیمت مواد غذایی در سپتامبر رخ داد که بزرگ‌ترین افزایش قیمت ثبت‌شده از سال ۱۹۸۰ تا کنون بود.

افت فروش در تمام بخش‌های اصلی خرده‌فروشی مشاهده شده و کاهش فروش در فروشگاه‌های مواد غذایی بیشترین سهم را داشته است. دفتر آمار ملی گفته فروشگاه‌های غیرغذایی که شامل مغازه‌های مد و لوازم خانگی نیز می‌شوند، 6/0 درصد کاهش فروش را برای ماه گذشته ثبت کرده‌اند.

فروشگاه‌های پوشاک به طور خاص شاهد افزایش 1/0 درصدی فروش بودند که ناشی از تقاضا برای کفش بود. در همین حال، خرده‌فروشی‌های غیرفروشگاهی که عمدتاً آنلاین هستند، شاهد کاهش ۳ درصدی در حجم فروش بودند، اگرچه میزان فروش‌شان همچنان به‌شدت بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری است.

کمتر از ۱۰ هفته تا کریسمس باقی مانده و این یک دوره مهم و طلایی برای خرده‌فروشانی خواهد بود که معمولاً در این زمان از سال از فروش لذت می‌برند. بسیاری از خرده‌فروشان برای تخلیه مازاد موجودی در انبارهای خود، به‌ویژه در بلک فرایدی و سایبر ماندی، به تقاضای مصرف‌کنندگان متکی خواهند بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/32wf
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.