کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
ایرانسل با هدف ایجاد تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی، تفاهمنامه همکاری با موضوع خودروی متصل، با شرکت امداد خودرو ایران امضا کرد.
به گزارش روابط عمومی ایرانسل، صبح امروز سهشنبه ۷ آذر ۱۴۰۲، در مراسمی با حضور رضا گنجی، مدیرعامل شرکت امداد خودرو ایران؛ بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل و جمعی از مدیران ارشد دو مجموعه، تفاهمنامه همکاری با هدف مشارکت در خدمات خودروی متصل، بین این اپراتور دیجیتال و شرکت امداد خودرو ایران، در محل شرکت امداد خودرو ایران امضا شد.

این تفاهمنامه که با موضوع ایجاد مشارکت در ارائه خدمات خودروی متصل، به امضای دو طرف رسیده، همکاری در حوزههایی ازجمله «تأمین زیرساخت شبکه ارتباطی مورد نیاز برای توسعه طرح خودروی متصل»، «تأمین مرکز داده مناسب، سرور و زیرساخت پردازش و ذخیرهسازی اطلاعات و همچنین امنیت تبادل و ذخیرهسازی اطلاعات»، «تأمین پلتفرم اینترنت اشیاء، مناسب برای کاربرد خودروی متصل»، «تأمین تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای اتصال خودروها و جمعآوری، ارسال و پردازش دادهها»، «ایجاد شبکه فروش، پشتیبانی از مشتریان و مرکز تماس و ارائه خدمات به مشتریان و کاربران نهایی راهکار خودروی متصل» و «تأمین فضا (Co-Locate) برای تجهیزات» را شامل میشود.
برنامهریزی برای ناوگان خودروهای متصل
در این مراسم، بیژن عباسی آرند با ارائه تاریخچهای از شکلگیری ایرانسل گفت: «پس از اعطای پروانه و تأسیس ایرانسل، رفع انحصار در بازار شکل گرفت و به دنبال آن رقابت ایجاد شد که به توسعه تجهیزات زیرساخت ارتباطی و شکستن قیمتها منجر شد. این رقابت باعث شد سیمکارت که روزی کالای سرمایهای بود، به کالای مصرفی تبدیل شود و مردم به راحتی و با کمترین هزینه به آن دسترسی داشته باشند. همینطور حضور و شکلگیری ایرانسل، باعث ورود فناوریهای جدید به کشور شد؛ ازجمله اولین سرویس دیتای همراه، سرویس پهنباند موبایل و به تازگی نسل پنج تلفن همراه، که محرک و مشوق سایر بازیگران این صنعت برای فعالیت است. در چند سال اخیر ما تمرکز و سرمایهگذاری زیادی روی 5G داشتهایم که به راهاندازی بیش از ۶۵۰ سایت تاکنون منجر شده و تا پایان سال میلادی آینده، این تعداد دوبرابر میشود.»
او در ادامه با اشاره به فعالیتهای ایرانسل در موضوع ایجاد تحول دیجیتال در صنعت خودروسازی گفت: «در چند سال اخیر برای سرویسهای مدیریت ناوگان و خودروی متصل، برنامهریزی و سرمایهگذاری زیادی انجام دادیم و با کمک شرکتهای فناور داخلی، به پلتفرم مناسبی رسیدیم که روی بستر شبکه امن همراه (APN) ایرانسل قرار گرفته و با پایداری خوبی که دارد، به خودروسازان خدمات میدهد. اقدام دیگر ما سرمایهگذاری روی شبکه اینترنت اشیا بود که خوشبختانه به تجهیز شبکه ایرانسل منجر شد و در حال حاضر آمادگی داریم تا در هر جایی و با درخواست هر مجموعهای از کشور، این سرویس را برای آنها ایجاد کنیم.»

مدیرعامل ایرانسل همچنین با اشاره به دیگر سرویسهای هوشمند و فناور ایرانسل گفت: «به تازگی و با امضای تفاهمنامهای، زیرساخت سامانه تماس اضطراری در صنعت خودرو (e-call) را به صورت پایلوت اجرا کرده و آمادهایم تا این سرویس را در سطح وسیعتری در کشور به مرحله اجرا برسانیم. خوشبختانه زیرساخت سرویس (e-sim) هم در شبکه ایرانسل وجود دارد و به صورت پایلوت فعال است، اما به دلیل تحریمهای موجود، نیازمند رفع ملاحظاتی هستیم تا بتوانیم با استفاده از دستگاههای پشتیبانیکننده از این سرویس، از آن بهرهمند شویم.»
میخواهیم شرکت فناوریمحور باشیم
عباسی آرند در ادامه با توجه به اهمیت موضوع مرکز داده در این تفاهمنامه، به تشریح اقدامات ایرانسل پرداخت و گفت: «ما استانداردهای بسیار بالایی برای مراکز داده داریم که در آن معیارهایی ازجمله پایداری و امنیت، اهمیت زیادی دارد. حوزه خودرو از نظر حجم اطلاعات، نیاز به پیشبینی مرکز داده مناسبی برای ذخیرهسازی اطلاعات دارد و ما با کمک هوش مصنوعی، هوشمندی این مراکز داده را بالاتر میبریم تا به کمک تحلیل دادهها، بتوانیم برای ارائه خدمات بهتر به مشترکان، برنامهریزی و اقدام کنیم. استراتژی ما در چند سال اخیر، حرکت از شرکت خدمات ارتباطپایه (Telco) به شرکت فناوریمحور (Techco) است و با توجه به اینکه دنیا در زمینه خودروهای برقی هوشمند در حال فعالیت است، ما هم آمادگی داریم تا با بهکارگیری ظرفیتهایمان، در این زمینه اقدامات توسعهای انجام دهیم و معتقدم که امضای این تفاهمنامه، میتواند گام مهمی در راستای تحقق تحول دیجیتال در صنعت خودرو کشور باشد.»

در ادامه مراسم، مدیرعامل امداد خودرو ایران گفت: «امداد خودرو ایران، بزرگترین ناوگان خدمات خودرویی در کشور است که با ۱۵۰۰ ناوگان فعال، به مردم خدمترسانی میکند. موضوع هوشمندسازی صنعت خودرو، بهویژه به دلیل تأثیرات زیستمحیطی آن، برای گروه خودرویی ایران خودرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اهمیت زیادی دارد و بدون همکاری با ایرانسل بهعنوان یکی از فعالان بزرگ و تأثیرگذار صنعت ICT، تحقق آن امکانپذیر نیست.»

گنجی همچنین با اشاره به مزیتهای خدمت خودروی متصل ادامه داد: «ما آمادگی داریم تا با گسترش همکاری در زمینه پلتفرمهای مکانمحور، خدمات امدادی خودرو را هوشمند کنیم و از طریق کاربردهای خدمات خودروی متصل، مهمترین دغدغهمان را که کاهش آمار مرگ و میر و تصادفات جادهای است، اجرایی کنیم.»

در پایان این مراسم، حاضران از مرکز تماس شرکت امداد خودرو ایران که روزانه از ۱۸ تا ۲۰ هزار تماس ورودی پشتیبانی میکند، بازدید کردند و از نزدیک در جریان روند فعالیت این مرکز قرار گرفتند.