امکان کاهش سقف 5 میلیاردتومانی بعید نیست!

نشست چالش‌های مالیاتی فروشگاه‌های آنلاین کوچک و خانگی برگزار شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

پی‌پینگ، کلاب‌هاوسی درباره چالش‌های مالیاتی کسب‌وکارهای خانگی، با هدف شفاف‌سازی، افزایش آگاهی و آموزش برگزار کرد تا مطالب مبهم عمومی برای کسب‌وکارها روشن شود. مهدی منفرد، متخصص مالیات در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین در این نشست با بیان اینکه حساب بانکی شاهراه اصلی شناسایی‌ است، ادامه داد: «هر وجهی که به‌ حساب بانکی واریز شود، به‌صورت پیش‌فرض یک درآمد است، اما سازمان امور مالیاتی این موضوع را اصل قرار نداده و برای درآمد شمردن وجوه چند ملاک تدوین کرده است.

تراکنش‌های بانکی، اولین فیلتر سازمان امور مالیاتی است، مثلاً اگر ورودی و خروجی چند حساب بانکی مربوط به یک فرد در یک سال شمسی بیشتر از پنج میلیارد تومان باشد، این حساب بانکی به‌عنوان یک حساب با تراکنش‌های مشکوک شناسایی و بررسی می‌شود. در جریان بررسی، سازمان امور مالیاتی برای فرد دعوت‌نامه می‌فرستد تا او درباره مبالغ ورودی و خروجی حسابش توضیح دهد. فیلتر دوم، ابزار پرداخت است.»

منفرد افزود: «سازمان امور مالیاتی هر شخصی را که از ابزار پرداخت یعنی دستگاه کارت‌خوان و درگاه بانکی و پرداخت اینترنتی استفاده می‌کند، با احتمال صاحب درآمد می‌داند و او را تحت نظر می‌گیرد. سازمان امور مالیاتی در راستای تکامل این کانال شناسایی در بهمن سال گذشته اعلام کرد هر فردی که درگاه پرداخت جدید یا دستگاه کارت‌خوان جدید می‌خواهد، ابتدا باید پرونده مالیاتی تشکیل دهد، اما در دو ماه اخیر روش خود را تغییر داد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد هر شخصی که قبلاً درگاه پرداخت و دستگاه کارت‌خوان داشته نیز باید نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کند. در نتیجه تمام مشتریان پرداخت‌یارها ملزم به تشکیل پرونده مالیاتی شدند.»

منفرد با اشاره به روش‌های نادرست اجتناب از مالیات توضیح داد: «افراد تصور می‌کنند که با کنار گذاشتن ابزارهای پرداخت می‌توانند از پرداخت مالیات شانه خالی کنند، اما همان‌طور که اشاره شد، سازمان امور مالیاتی در وهله اول، ورود و خروج حساب بانکی را مورد بررسی قرار می‌دهد. هیچ بعید نیست که سازمان امور مالیاتی سقف پنج میلیارد تومانی را به یکباره کاهش دهد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/28ol
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.