امیدوار به آینده لجستیک / گفت‌وگو با محمدولی اسدی، بنیان‌گذار مارکت‌پلیس پیباکس

مارکت‌پلیس «پیباکس» از شهر همدان فعالیت خود را آغاز کرده است.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

برای بسیاری از فعالان کسب‌وکاری، دیگر شکی وجود ندارد که جهت راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی، مشکل لجستیک مهم‌ترین دغدغه فروشنده و مشتری است. این دغدغه به‌دلیل یکپارچه‌نبودن سیستم قیمتی در حمل‌ونقل تا حدی برای همه ملموس شده؛ بنابراین وجود مارکت‌پلیسی که بتواند علاوه بر خدمات تولیدی و فروشگاهی، خدمات لجستیکی نیز به مشتری ارائه دهد، می‌تواند یک گزینه جذاب در این بازار باشد. خدماتی که این فرصت را ایجاد می‌کند که دغدغه لجستیک برای فروشندگان اینترنتی رفع شود.

مارکت‌پلیس «پیباکس» از آن دست مجموعه‌هایی است که علاوه بر ارائه اینترنتی خدمات فروشگاهی به تولیدکنندگان و مشتریان، خدمات لجستیکی شهری و کشوری نیز ارائه می‌دهد. با محمدولی اسدی، بنیان‌گذار مارکت‌پلیس پیباکس هم‌صحبت شده‌ایم تا درباره کاری که در این کسب‌وکار کرده‌اند و اکوسیستم لجستیک کشور صحبت کنیم.

پیباکس دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟

مجموعه پیباکس یک مارکت‌پلیس است که با استفاده از ظرفیت ناوگان شرکت‌های پستی و لجستیکی و همچنین ناوگان اختصاصی این مجموعه، کار یکپارچه‌سازی فروش، پرداخت، حمل‌ونقل و ایجاد کسب‌وکار را برای تولیدکننده داخلی یا کسب‌وکارهای خرد انجام می‌دهد.

از طرف دیگر کار بازاریابی محصولات آنان را در همین بستر اینترنتی انجام داده و فرایند مهم ارسال برای مشتری هم توسط پیباکس انجام می‌شود. این مارکت‌پلیس هم در زمینه تولید کالا و هم به‌کارگیری و هماهنگی حمل‌ونقل کالاها در اقصی‌نقاط کشور فعالیت دارد و غرفه‌دار، تولیدکننده یا فروشنده می‌توانند محصولات خود را به‌راحتی از هر جای ایران به دست مشتری برسانند.

از سوی دیگر تلاش کرده‌ایم در راستای حمایت از کسب‌وکارها و تاب‌آوری آنان در فضای رقابتی، بدون دریافت هیچ هزینه‌ای، در زمینه تولید محتوا و جانمایی تبلیغات محصولات آنان در پلتفرم به آنها کمک کنیم.

چه شد که تصمیم گرفتید این مارکت‌پلیس را با ویژگی‌هایی که ذکر کردید، در فضای مجازی ایجاد کنید؟

سال ۱۳۹۶ با بررسی پلتفرم‌های موجود دریافتم اغلب مارکت‌پلیس‌ها در بخش مهمی از کار که همان لجستیک (زنجیره تأمین، ارسال و انبارداری کالا) است، فروشنده را تنها می‌گذارند. از این رو با بررسی نقاط ضعف و قوتی که سایر مارکت‌پلیس‌ها داشتند، به سمت‌وسوی ایجاد پلتفرمی رفتم که نواقص آنان را نداشته ‌باشد و در همه ابعاد حامی تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد. تقریباً دو سال زمان برد تا با استفاده از تخصص خود که در زمینه نرم‌افزار است، پلتفرم پیباکس را با نیت رفع نواقص این فضا راه‌اندازی کنم. در ابتدا به‌تنهایی کار را پیش بردم، اما بعدها همکارانی به مجموعه اضافه شدند.

معمولاً در این پلتفرم چه کالاهایی و با چه ویژگی‌هایی ارائه می‌شود؟

تولیدکننده یا فروشنده به‌منظور فروش هر نوع کالای مجاز می‌تواند در این مارکت‌پلیس حضور داشته ‌باشد. البته بهتر است کالاهایی که در این مارکت‌پلیس معرفی می‌شوند از تخفیف ویژه برخوردار باشند تا در موتورهای اینترنتی سئو شوند و نسبت به رقبا پیشی بگیرند.

در حال حاضر در چه مرحله‌ای از کار قرار دارید؟

کار را تا حدی جلو برده‌ایم که یک تولیدکننده بزرگ یا يک فروشنده مشاغل خانگی کوچک تنها با عضویت رایگان در مجموعه می‌تواند به درآمد خوبی برسد؛ چراکه صفر تا صد مراحل فروش، پرداخت و حمل‌ونقل کالاهای ارائه‌شده توسط این مجموعه انجام می‌شود.

چه شد که تصمیم گرفتید برای حمایت از کسب‌وکارهای سنتی، بخش لجستیک را در این مجموعه فعال کنید؟

مشکل لجستیک یکی از مشکلات اصلی فروشگاه‌های اینترنتی است و تا این مشکل حل نشود، حمایت از کسب‌وکارهای بومی و سنتی معنا و مفهوم نخواهد داشت، زیرا حمل‌ونقل‌های بومی مانند اتوبوس‌ها تا سازمان‌دهی و یکپارچه‌سازی کامل، راه زیادی در پیش‌ دارند.

همین امر گاهی اوقات باعث می‌شود هزینه حمل‌ونقل کالا از یک استان به استانی دیگر، گران‌تر از ارزش آن کالا در همان استان شود. مجموعه پیباکس از طریق موتورهای جست‌وجوی داخلی و خارجی در قیمت‌گذاری اولیه، سبب می‌شود مشتری بهترین تصمیم را بگیرد.

مزیت رقابتی شما چیست؟

مزیت رقابتی مارکت‌پلیس پیباکس علاوه بر ارائه خدمات لجستیکی به فروشندگان و مشتریان این است که می‌خواهیم میان تولیدکنندگانی که کالاهای خود را در پیباکس ارائه می‌دهند، رقابت ایجاد کنیم. این کار به این منظور انجام می‌شود تا کالاهایی که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد با قیمت‌های حداقلی ارائه شده‌ باشد، نه‌اینکه مانند پلتفرم‌هایی که فقط ارائه‌دهنده قیمت هستند، مسبب افزایش لحظه‌ای قیمت اجناس، کالاها و خدمات باشیم.

آیا خدمات لجستیکی این مجموعه تنها مختص فروشندگان و مشتریان خودتان در مجموعه پیباکس است؟

خیر، محدودیتی از این لحاظ نداریم و فروشگاه‌های اینترنتی یا اینستاگرامی نیز می‌توانند از خدمات لجستیکی ما بهره‌مند شوند.

کاری که برای تولیدکنندگان آنلاین انجام می‌دهید، چیست؟

ساده‌سازی مراحل فروش کالاها در بستر وب، یکی از کارهای مهم این مجموعه است. گاهی اوقات سرمایه‌گذاران کسب‌وکارهای خرد به مشاوره برای تولید، خریدوفروش به‌موقع محصولات و خدمات لجستیکی نیاز دارند. مجموعه پیباکس از مرحله مشاوره برای تأمین مواد اولیه و تولید محصول تا عکاسی از محصول تولیدشده، تولید محتوا برای محصول ارائه‌شده و رسیدن به مرحله فروش، پرداخت و لجستیک را به فروشنده ارائه می‌دهد.

دفتر مرکزی پیباکس در کجا قرار دارد؟

دفتر مرکزی این مجموعه در شهر همدان قرار دارد، اما خدمات لجستیکی و غیرلجستیکی این مجموعه به سراسر ایران ارائه می‌شود.

آیا مجموعه پیباکس ناوگان لجستیکی نیز در اختیار دارد یا فقط از ناوگان شرکت‌های دیگر استفاده می‌کند؟

این مجموعه علاوه بر اینکه ناوگان لجستیکی فعال در سطح استان همدان در اختیار دارد، از ناوگان سایر شرکت‌های سراسری حمل‌ونقلی نیز بهره می‌برد و تقریباً با تمام شرکت‌های لجستیکی و فروشگاهی به‌جز چند مجموعه که سیاست‌های کاری‌مان با آنان متفاوت است، ارتباط و مراوده کاری داریم.

ارسال‌ها به چه نحو انجام می‌شود؟

نحوه ارسال به روش ارسالی که در سیستم ما به ثبت رسیده (با توجه به حجم و وزن مرسوله) بستگی دارد. در هر صورت، علاوه بر اینکه از ناوگان شرکت‌های دیگر نظیر شرکت ملی‌ پست، تیپاکس و… استفاده می‌کنیم، برای جابه‌جایی مرسولات خود در سطح بین‌شهری یا استانی نیز از ناوگان مجموعه پیباکس استفاده می‌شود.

تجمیع ارسال‌ها چگونه انجام می‌شود؟

سیستم پلتفرم معمولاً این‌گونه‌ است که سبدی که به هر مشتری ارائه می‌دهد، متعلق به یک شهر است؛ بنابراین معمولاً ارسال‌هایی که از داخل یک شهر انجام شده، تجمیع و برای مشتری ارسال می‌شود، اما چنانچه خریدها از یک شهر انجام نشده ‌باشد، ارسال از دو یا چند جای مختلف به‌صورت جداگانه انجام می‌شود.

چه تعداد ناوگان و چه تعداد نیروی انسانی مستقیم و غیرمستقیم در اختیار دارید؟

در حال حاضر ۱۰ موتورسوار با باکس و پنج وانت برای انجام امور لجستیکی در اختیار مجموعه قرار دارد. علاوه بر این، تعداد نیروی انسانی مجموعه پیباکس با احتساب نیروی انسانی‌ای که تخصص‌های عکاسی صنعتی، تولید محتوا، حسابداری و مسئولیت سایت و… دارند و شش مسئول دفتری که هر یک مسئولیت تحویل کالاها را بر عهده دارند، مجموعاً به ۲۱ نفر می‌رسد که البته با توسعه کار، این تعداد در آینده بیشتر خواهد شد.

آیا برای پیشبرد کارهای خود سرمایه‌گذار یا شریک داشته‌اید؟

خیر، هیچ سرمایه‌گذار و شریکی نداشته‌ایم و با وام و قرض‌گرفتن از دیگران توانسته‌ایم کار را پیش ببریم.

تاکنون در این مجموعه چه میزان سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟

در این مجموعه برای اقداماتی نظیر تجهیزات اداری، بسته‌بندی، خرید موتورسیکلت و وانت و هزینه‌های مربوط به سایت، تبلیغات و…، همچنین تأمین دفاتر و استخدام پرسنل، سرمایه‌گذاری شده که این میزان سرمایه‌گذاری با احتساب قیمت‌های فعلی به حدود دو و نیم تا سه میلیارد تومان می‌رسد که تماماً شخصی بوده‌ است.

در حال حاضر تا چه حد شناخته‌شده هستید و فاصله خود را با زمانی که فروشندگان بیشتری شما را بشناسند، چقدر می‌بینید؟

شناخت یک برند به گذشت زمان نیاز دارد، اما نیاز یک فروشگاه اینترنتی این است که در موتورهای جست‌وجوی اینترنتی بالا بیاید. ما تلاش کرده‌ایم این نیاز را با تأمین یک کالا به قیمت ارزان و ایجاد فضای رقابتی در مارکت‌پلیس پیباکس برآورده کنیم.

البته حمل‌ونقل بهینه کالا؛ از بسته‌بندی گرفته تا ارسال بهینه توسط سیستم حمل‌ونقلی کارآمد و یکپارچه‌سازی قیمت ارسال می‌تواند مشکلات را تا حد زیادی برطرف کند و هر قدر این مشکلات بیشتر مرتفع‌ شده ‌باشد، فروشندگان بیشتری به مارکت‌پلیس اعتماد می‌کنند و فضای امن‌تری در کار ایجاد می‌شود.

ما هنوز با فضایی که مورد انتظارمان است، فاصله زیادی داریم، اما معتقدم وقتی نیت، اهداف و مبنای کار به‌درستی بنا شود، اگرچه ممکن است زمان بیشتری صرف شود تا به فضای مورد انتظار برسیم، اما به‌هرحال مطمئن هستم در مسیر رشد قرار داریم. جایی خوانده‌ام برند کوکاکولا در سال اول فعالیت خود توانسته‌ تنها دو باکس نوشابه بفروشد، اما قطعاً بنیان‌گذاران این مجموعه با چشم‌اندازی که در کار داشته‌اند، توانسته‌اند ادامه دهند. ما هم با چنین امید و رویکردی شروع کرده و در حال فعالیت هستیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/oeyv
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.