کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

امید به کسب درآمد تنها با کلیک کردن /  با نات‌کوین می‌توان پولدار شد؟

مدتی است که پروژه نات‌کوین در میان افراد فعال در حوزه رمزارزها و حتی کسانی که هیچ‌گونه آشنایی با کریپتو ندارند، سروصدای زیادی به پا کرده است. به گفته افرادی که نات‌کوین (Notcoin) را راه‌اندازی کرده‌اند، این پروژه یک میم‌کوین است که روی بلاکچین تون Ton (ساخته‌شده توسط پیام‌رسان تلگرام) ایجاد شده است. نات‌کوین، یک ربات و اپلیکیشن بازی در تلگرام است که افراد با کلیک کردن می‌توانند این توکن را به نحوی استخراج کنند و به دست بیاورند.


بررسی پروژه نات‌کوین


از آنجا که برخی‌ها این پروژه را جدی گرفته و فکر می‌کنند از این طریق می‌توانند کسب درآمد کنند، خالی از لطف نیست که به بررسی آن و نظرات مختلفی که تاکنون ارائه شده بپردازیم. همان‌طور که سازندگان این پروژه ادعا کرده‌اند، نات‌کوین یک بازی است، با این حال، برخی فکر می‌کنند از این طریق می‌توانند به پول هنگفتی دست پیدا کنند. نات‌کوین شکلی از بازی‌های به‌اصطلاح clicker games یا به طور کلی play to earn است که تنها با کلیک کردن و بازی پیش می‌رود. در مورد نات‌کوین (not coin) که به شکل برعکس Ton coin نوشته می‌شود، برخی گمان می‌کنند این پروژه با تلگرام مرتبط است، اما باید بگوییم که ارتباطی با آن ندارد و یک بازی بیش نیست. هنوز هیچ اطلاعاتی درباره پروژه نات‌کوین در تون وجود ندارد.


امید به پولدار شدن با یک بازی ساده


این بازی به یکباره هایپ و درباره آن به میزان قابل توجهی در شبکه‌های اجتماعی صحبت شد که در پی آن، افراد زیادی به این ربات سرازیر شدند و بازی با آن را به امید کسب درآمد در پیش گرفتند. اما در حال حاضر، از هیچ‌گونه اطلاعات خاصی ازجمله وایت‌پیپر، قیمت یا حتی لیست شدن توکن آن در صرافی‌ها خبری نیست. این بازی در حال حاضر بیش از چهار میلیون کاربر دارد و با توجه به این رقم، رشد عجیبی را تجربه کرده است.

افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، به این موضوع آگاه هستند که نمی‌توان به این پروژه به‌عنوان منبع کسب سود نگاه کرد، زیرا چندین میلیون کاربر در سراسر جهان، می‌توانند به راحتی تعداد زیادی از این توکن را به دست آورند. پس منطقی است بگوییم چیزی که تا این حد آسان به دست می‌آید و تعداد زیادی از آن در دسترس است، نمی‌تواند ارزش داشته باشد.


فواید نات‌کوین


تفکر اینکه پول زیادی از طریق نات‌کوین بین همه افرادی که این بازی را انجام می‌دهند تقسیم می‌شود، اشتباه است، اما ممکن است در آینده، با اقدامات مختلف ازجمله محدود کردن عرضه توکن‌های این بازی، سرمایه‌گذاری افراد در این پروژه و غیره، وضعیت کمی تغییر کند، اما به احتمال بسیار زیاد، باز هم درآمد چشمگیری برای کاربران آن به دنبال نخواهد داشت.

با تمام این اوصاف، شاید بتوان گفت تنها حسنی که نات‌کوین در حال حاضر دارد، این است که افراد را با فضای کریپتوکارنسی و دارایی دیجیتال آشنا می‌کند. تلگرام یکی از پرطرفدارترین پیام‌رسان‌ها در سراسر جهان است که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. با این حال، افراد زیادی هم در دنیا وجود دارند که هیچ‌گونه آشنایی با فضای رمزارزها ندارند و از طریق بازی در نات‌کوین، با این فضا آشنا می‌شوند.


توضیحات سازندگان نات‌کوین


سازندگان نات‌کوین اخیراً در کنفرانسی که درباره این پروژه داشتند، در توضیحات خود گفتند که افراد توکن‌هایی که از این بازی به دست می‌آورند را می‌توانند به کیف پول خود انتقال دهند. آنها ادعا می‌کنند که پس از این زمان، نات‌کوین به یک کوین تبدیل می‌شود و مردم می‌توانند آن را انتقال دهند، در صرافی‌ها به رمزارزهای دیگر تبدیل کنند، در بازی‌ها از آن استفاده کنند، برای دوستان خود بفرستند و به طور کلی بر این باورند که قابلیت‌های یک رمزارز را می‌تواند داشته باشد. با این حال، باید در آینده دید که این ادعاها تا چه میزان صحت خواهد داشت و آیا می‌توانند این پروژه را به‌درستی پیش ببرند یا خیر.


نظر فعالان اکوسیستم درباره نات‌کوین


فعالان این حوزه نیز اخیراً نسبت به نات‌کوین واکنش‌هایی نشان داده‌اند. جادی یکی از این افراد بود که اخیراً در ویدئویی به بررسی این پروژه پرداخت. به عقیده او نیز نات‌کوین تنها یک بازی است و با توجه به اینکه کسب این توکن‌ها توسط افراد نامحدود است، نمی‌تواند ارزشی داشته باشد. جادی می‌گوید که این بازی به نحوی باعث تحریک افراد می‌شود و ذهنیت آنها به این سمت می‌رود که با یک کار ساده یعنی کلیک کردن، می‌توانند چیزی به دست بیاورند. اما در واقع، این یک بازی است و شاید در آینده با آمدن سرمایه‌گذاران در این پروژه و گرفتن تبلیغات توسط آن، سازندگان این بازی به درآمدی دست پیدا کنند و برنامه‌هایی برای آن داشته باشند، اما در نهایت، از طریق این بازی ساده نمی‌توان درآمد قابل توجهی کسب کرد.

کاوه مشتاق، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران نیز درباره نات‌کوین می‌گوید: «باید دقت کرد که نات‌کوین هنوز منتشر نشده و چیزی به‌عنوان توکن آن وجود ندارد. وایت‌پیپر نات‌کوین، ۹ صفحه خالی است و توضیحاتی درباره آن ارائه نشده است. می‌توان گفت که نات‌کوین یک میم‌کوین است و برای شوخی ایجاد شده است. تلگرام اعلام کرده بود که فیچرهای این شبکه پیام‌رسان را می‌توان با تون خریداری کرد و اینکه تون می‌تواند جای خود را به نات‌کوین بدهد یا خیر، جای بحث دارد.»

او در ادامه خاطرنشان می‌کند: «حتی اگر فرض را بر این بگیریم که می‌توان از نات‌کوین برای خریداری فیچرهای تلگرام استفاده کرد، باید گفت این پروژه که توکنومیکس بسیار معیوبی دارد و تعداد زیادی از آن را با یک بازی ساده در دسترس افراد بسیاری قرار می‌دهد، احتمالاً توکن ارزشمندی نمی‌تواند باشد و همچنین نمی‌توان فیچرهای خوبی را خریداری کرد. از طرفی، مهم‌ترین نکته این است که اگر بخواهیم بگوییم که یک پروژه خوب است، باید آن پروژه مشکلی را حل کند. نات‌کوین قرار نیست مشکلی را حل کند و تنها گمانه‌زنی درباره آن وجود دارد که در آینده چه استفاده‌هایی می‌توان از آن کرد. افراد باید دقت کنند که این پروژه فعلاً تنها یک ربات است و اگر سازندگان آن قصد داشتند به صورت جدی فعالیت خود را آغاز کنند، باید آن را از ابتدا به صورت توکن عرضه می‌کردند. این پروژه تا حدودی مشابه پای‌نتورک است که گفته می‌شد با استفاده از موبایل می‌توان آن را ماین کرد اما در واقع سودی نداشت. نات‌کوین را نیز نباید جدی گرفت و تنها به چشم بازی باید به آن نگاه کرد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/4hz1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.