کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

انتشار لیست 25 ثروتمند اول جهان توسط فوربس / جف بزوس و ایلان ماسک فقیر‌تر شده‌اند

ثریا حقی/ گزارش جدید فوربس مبنی بر اعلام اسامی 25 تن از ثروتمندترین افراد جهان، نشان می‌دهد که سال 2023، برای دو هزار و ۶۴۰ میلیاردر بزرگ جهان خیلی خوب و پربار شروع نشده است. بر اساس این فهرست، که روز سه‌شنبه توسط فوربس منتشر شده، ثروتمندترین افراد جهان، در مجموع 2.1 تریلیون دلار ناقابل دارایی دارند که 200 میلیارد دلار کمتر از سال 2022 میلادی است.

دوسوم از اعضای لیست 25نفره فوربس، نسبت به سال گذشته فقیرتر شده‌اند و این در حالی است که در مورد لیست کلی ثروتمندان جهان، این پسرفت شامل حال نیمی از افراد می‌شود.

در این میان، هیچ‌ کس به اندازه جف بزوس (Jeff Bezos) مؤسس و مدیرعامل آمازون متضرر نشده است. سهام آمازون در سالی که گذشت، 38 درصد سقوط کرده و باعث شد این میلیاردر بزرگ، 57 میلیارد دلار از دارایی‌های خود را از دست بدهد.

جف بزوسی که سال قبل در رده دوم همین لیست جا خوش کرده بود، امسال تنزل پیدا کرده و پس از برنارد آرنو (Bernard Arnault) و ایلان ماسک (Elon Musk) در رتبه سوم ایستاده است. دارایی جف بزوس در سال 2023 در لیست فوربس 114 میلیارد دلار گزارش شده است.

دومین بازنده بزرگ امسال هم ایلان ماسک، مدیرعامل توییتر و تسلا بوده، که سال گذشته پس از خریداری توییتر، عنوان ثروتمندترین فرد جهان را از دست داد و اگرچه بخشی از آن را با فروش سهام تسلا جبران کرد، اما با کاهش دارایی 39 میلیارد دلاری‌ خود، یکی از بازنده‌های بزرگ سال 2022 خطاب می‌شود. دارایی ایلان ماسک در سال جدید، 180 میلیارد دلار گزارش شده، که فاصله نسبتاً زیادی با برنارد آرنو دارد.

دو ثروتمندی که بیشتر از دیگران در این لیست پایین آمده‌اند، ژانگ ییمینگ (Zhang Yiming)، بنیان‌گذار شرکت مادر تیک‌تاک یعنی بایت‌دنس (Bytedance) و چانگ پنگ ژائو، بنیان‌گذار و مدیرعامل صرافی بایننس بوده‌اند.

افرادی که سال گذشته یکی از اعضای لیست 25نفره فوربس بوده‌اند و امسال، خبری از آنها نیست. ژانگ ییمینگ، با سقوط یک‌پله‌ای از رتبه 25 به 26، با همان یک پله فرصت حضور در لیست فوربس را از دست داده و این در حالی است که اوضاع چانگ پنگ ژائو، خیلی خراب‌تر از این حرف‌هاست. ژائو، که در سال گذشته رتبه 19 فهرست فوربس را در اختیار داشت، امسال به رتبه 167 جهان سقوط کرده است!

با این‌ حال، همه خبرها هم بد نیستند. سال 2022، برای بعضی‌ها هم سال خوبی بوده. برنارد آرنو، رئیس کالاهای لوکس ال‌وی‌ام‌اچ (LVMH)، توانسته با 53 میلیارد دلار رشد، خودش را به صدر فهرست برساند. از این 25 نفر، هشت نفر دیگر نیز توانسته‌اند دارایی خود را در سال گذشته افزایش داده و ثروتمندتر شوند.

دیوید تامسون (David Thomson)، غول رسانه‌ای کانادایی و فیل نایت (Phil Knight)، بنیان‌گذار برند نایک نیز دو تازه‌واردی هستند که توانسته‌اند به لیست امسال راه پیدا کنند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/x0f2
منبع فوربس
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.