رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تا پایان فروردین بله، ایتا و آی‌گپ به هم متصل می‌شوند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در حالی که قرار بود تا دهه فجر یا نهایت انتهای سال گذشته پیام‌رسان‌های داخلی به هم متصل شوند، وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت گفته است که تنها سه پیام‌رسان بله، ایتا و آی‌گپ تا انتهای فروردین‌ماه به یکدیگر متصل می‌شوند.

عیسی زارع‌پور در این مورد گفت: «فاز آزمایشی این اتصال پایان سال گذشته انجام شد و با ارائه نسخه‌های جدیدی که ایتا، بله و آی‌گپ ارائه می‌کنند این پیام‌رسان‌ها می‌توانند به یکدیگر متصل شوند و کاربران‌شان بین یکدیگر پیام رد و بدل کنند.»

27 اسفند معاون سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده بود که تست‌های اولیه اتصال میان پیام‌رسان‌های بومی «بله» و «ایتا» با موفقیت انجام شده و به زودی «آی‌گپ» نیز وارد این چرخه خواهد شد.

همان‌زمان قائم‌مقام پیام‌رسان بله در گفت‌وگو با «کارنگ» تأکید کرده بود که این اتفاق نامش اتصال نیست و تنها امکان تبادل پیام بین «بله» و «ایتا» به‌عنوان یک قابلیت جدید به این دو پیام‌رسان اضافه شده است.


پیگیری برای مشکلات ساعت موبایل‌ها همچنان ادامه دارد


تغییر پیدا نکردن ساعت در سال ۱۴۰۲ در ایران باعث بروز مشکلاتی برای برخی دستگاه‌های دیجیتال شده است. این اتفاق در حالی رخ داد که وزارت ارتباطات پیش از شروع سال جدید وعده داده بود که با همکاری نهاد‌های بین‌المللی هماهنگی برای این تغییرات و جلوگیری از هرگونه مشکلی انجام شده است.

امروز هم وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت گفته است که همچنان در حال پیگیری این مشکل هستند. او در این مورد گفت: «از ابتدای بروز مشکل در ساعت گوشی‌های همراه مذاکرات با تولیدکنندگان گوشی‌ها شروع شد که بخش‌هایی درست شده، اما هنوز برخی گوشی‌ها مشکل دارند که در حال رایزنی هستیم.»

او ادامه داد: «پارسال پس از تصویب قانون تغییر نکردن ساعت رسمی کشور در نیمه اول سال، به مراجع جهانی موضوع را اعلام کردیم. اما برخی از گوشی‌هایی که عمدتاً قدیمی بوده یا نیازمند به‌روزرسانی هستند، دچار مشکل شدند.»

به گفته او از همان ابتدای بروز مشکل مذاکره با تولیدکنندگان گوشی همراه شروع شد که البته این کار وظیفه وزارت صمت بوده است.


توسعه برنامه فضایی


وزیر ارتباطات همچنین در حاشیه جلسه هیئت دولت به توسعه برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه فضایی اشاره و اعلام کرد که در تلاش هستند تا پایان دولت سیزدهم خدمات‌ ساخت و پرتاب ماهواره در لایه لئو تجاری‌سازی شود.

زارع‌پور در این مورد توضیح داد: «برای سال ۱۴۰۲ بر اساس مصوبه شورای عالی فضایی، برنامه مفصلی برای توسعه صنعت فضایی کشور داریم. در حال‌ حاضر حدود ۱۰ ماهواره و محموله فضایی آماده تست و پرتاب داریم و چندین ماهواره هم در دست طراحی و ساخت هستند. هدف‌مان این است خدمات و توانمندی‌هایی را که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد در گام اول در اختیار کشورهای همسایه و اسلامی قرار دهیم و تا پایان دولت خدمات ساخت و پرتاب ماهواره در لایه لئو را تجاری کنیم و در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0inp
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.