کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

انحصاری بودن رفتار فیدیبو در شورای رقابت تأیید شد / شورای رقابت دفاعیات فیدیبو را نپذیرفت

شورای رقابت به انحصاری بودن رفتار فیدیبو رأی داد. موضوع انحصاری بودن رفتار فیدیبو در دو جلسه 30 آبان و 2 آبان شورای رقابت نیز مورد بررسی قرار گرفته بود.

با توجه به بررسی شکایات دو شرکت ایده طلایی هاتف (طاقچه) و مؤسسه توسعه راه نشر الکترونیک (کتابراه)، فیدیبو باید در قرارداد خود با ناشران تجدیدنظر کند.

بر اساس بندی در قرارداد فیدیبو ناشران بعد از انعقاد قرارداد با این پلتفرم در سه سال آینده حق انعقاد قرارداد با سایر پلتفرم‌ها را ندارند.

فیدیبو در دفاع از این بند از قرارداد خود اعلام کرده بود: «ناشر دیجیتال محسوب شده و مطابق قانون و عرف، به جهت انجام عملیات در تغییر نسخه خطی کتاب به دیجیتال و سایر اقدامات امنیتی دارای حق مالکیت معنوی است؛ فلذا با استناد به حقوق مؤلفین و ناشران و عرفاً حق دارد شرط انحصار را در قراردادهای منعقده با ناشرین در نظر بگیرد.»

بر اساس توضیحات فیدیبو، این پلتفرم به دلیل اقدامات امنیتی و تغییراتی که بر نسخه خطی برای تبدیل به نسخه الکترونیکی انجام می‌دهد، حق انحصار بر آثار منتشرشده را دارد.

اما شورای رقابت دفاعیه فیدیبو را نپذیرفت. این نهاد بیان می‌کند که فیدیبو برای انتشار کتاب‌ها در نسخه الکترونیکی اقدام خاصی انجام نمی‌دهد و به عبارت دیگر تغییر خاصی از نسخه خطی به نسخه الکترونیکی به وجود نمی‌آید.

در شرح جلسه بررسی شکایات دو پلتفرم طاقچه و کتابراه از فیدیبو آمده: «طبق ادعای شاکی و پذیرش مشتکی‌عنه، فیدیبو اقدام خاصی را روی کتب دیجیتال انجام نمی‌دهد، بلکه ناشران طی قراردادی نسخه الکترونیکی کتب را به دارندگان پلتفرم واگذار نموده و پس از بارگذاری کتب دیجیتال در پلتفرم‌ها، درآمد حاصل از فروش کتب دیجیتال به‌ صورت درصدی مشخص بین مالکان پلتفرم و ناشران یا پدیدآورندگان اثر تقسیم می‌شود.»

در ادامه نیز ذکر شده است: «همچنین فیدیبو در قراردادهای خود قید می‌نماید در صورت فسخ قرارداد، امکان اخذ هزینه مترتب‌شده برای کتب بارگذاری شده در پلتفرم را دارد. فلذا شورای رقابت با اکثریت آرا حاضرین، درج یک بند «منع ناشران طرف قرارداد از انعقاد قرارداد با سایر پلتفرم‌های دیجیتال» در قراردادهای منعقده فی‌مابین فیدیبو و ناشران را منطبق با رویه ضدرقابتی موضوع بند ۲ قسمت الف ماده (۴۵) مبنی بر «وادار کردن اشخاص دیگر به استنکاف از معامله و یا محدودکردن معاملات آنها با رقیب» تشخیص داد.»

در ادامه توضیحات شورای رقابت ذکر شده است که: «در این راستا شرکت آفرینش کتاب الکترونیک فیروزان (فیدیبو) به جهت ارتکاب رویه ضدرقابتی صدرالاشاره و با استناد به بند ۳ ماده ۶۱ قانون صدرالذکر ملزم به توقف رویه ضدرقابتی ارتکابی و عدم تکرار آن از طریق «حذف بند انحصاری موضوع شکایت در قراردادهای خود با ناشران» است. تصمیم صادره حضوری و ظرف مهلت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در هیئت تجدیدنظر موضوع ماده ۶۴ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/sofc
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.