کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نگاهی به نامه هشت اپراتور ارائه خدمات اینترنتی به رئیس‌جمهور / افزایش تعرفه اینترنت به نفع چه کسی؟

روز گذشته هشت اپراتور ارائه خدمات اینترنتی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواهان افزایش تعرفه‌های خدمات‌شان به نفع بهبود کیفیت اینترنت شدند.

اخیراً نیز رئیس‌جمهور در سفر به استان گلستان، بار دیگر از وزیر ارتباطات خواسته که کیفیت سرویس اینترنت افزایش یابد.

اما در این بین چند سؤال مطرح می‌شود؛ اول اینکه آیا کیفیت اینترنت بد است؟ سؤال دیگر اینکه آیا با افزایش تعرفه، کیفیت اینترنت بهتر خواهد شد؟

در پاسخ به سؤال اول، هر زمانی شما از وزیر ارتباطات در خصوص کیفیت و سرعت اینترنت سؤال کنید، شما را ارجاع می‌دهد به اسپیدتست؛ وزیر ارتباطات که مسئول پاسخگویی در این زمینه‌ است، کیفیت اینترنت را مطلوب می‌داند و تاکنون هیچ‌گاه زیر بار کیفیت پایین آن نرفته است. اما در طرف مقابل با مردمی مواجه هستیم که کارشان به صورت روزانه با اینترنت گره خورده و دائم با مشکلات متعدد روبه‌رو هستند.

اما درباره این موضوع که اپراتورها در خصوص بهبود کیفیت در صورت افزایش تعرفه مطرح کردند، باید گفت هیچ تضمینی وجود ندارد که با افزایش تعرفه، کیفیت اینترنت افزایش پیدا کند.

واقعیت آن است که در حال حاضر با توجه به افزایش هزینه‌های اپراتورها و کیفیت موجود اینترنت، مردم سرویس به نسبت گرانی را دریافت می‌کنند.

جای دوری نرویم. در همین کشور همسایه، امارات هرچند هزینه اینترنت همراه بالاست، ولی واقعیت آن است که شما در هر جای مسقف و عمومی که قرار می‌گیرید به اینترنت آزاد دسترسی دارید. اما در تهران حتی در جایی مانند فرودگاه نیز اینترنت بی‌سیم به شکل مطلوبی در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد.

اکنون مردم مجبور هستند با اشکال متعدد از اینترنت استفاده کنند، بماند که در این میان، هزینه گزاف فیلترشکن هم به سبد اینترنت خانواده‌ها اضافه شده است. اپراتورها باید به طور دقیق تشریح کنند که افزایش تعرفه، دقیقاً چه دستاوردی برای مردم به همراه خواهد داشت.

اگر قرار باشد همین سرویس اینترنت را فقط با هزینه‌ای اضافه‌تر دریافت کنند، هیچ سودی برای کاربران نخواهد داشت و فرقی نمی‌کند که آنها بخواهند کمتر یا بیشتر از دو گیگابایت حجم مصرف کنند.

مجموعه شواهد نشان می‌دهد که افزایش تعرفه، تنها برای زنده ماندن و بقای عمر اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت به مردم خواهد بود تا اینکه یک نقشه توسعه و سرویس بهتر برای مردم باشد. قطعاً زیرساخت‌های ارائه خدمات کشور به بهبود و به‌روزرسانی نیاز دارد، اما آیا با وجود این شرایط، این افزایش هزینه می‌تواند به بهبود رضایت مشتری منجر شود. اینجا دقیقاً نقطه‌ای است که بعید می‌دانم اپراتورها بتوانند وعده قطعی دهند و اکنون درخواست رئیس‌جمهور از وزیر ارتباطات بهانه‌ای شده تا بار دیگر موضوع افزایش تعرفه مطرح شود.

با ده‌ها مشکلی که فیلترینگ و تحریم‌های خارجی بر سر شبکه کنونی آورده، بعید است افزایش تعرفه نتیجه مطلوبی برای کاربر نهایی در پی داشته باشد و در نهایت در صورت افزایش تعرفه نیز کاربرها به دلیل نیازی که دارند، مجبور هستند بهای آن را بپردازند؛ چه کیفیت افزایش یابد و چه بهبودی حاصل نشود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/i21u
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.