اهمیت 9 آبان برای بیت‌کوین

انتشار وایت‌پیپر بیت‌کوین یک روز تاریخی در دنیای تجارت جهانی شده است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

سی‌و‌یکم اکتبر ۲۰۰۸ برابر با نهم آبان ۱۳۸۶، ساتوشی ناکاموتو، خالق مرموز بیت‌کوین، وایت‌پیپر بیت‌کوین را که شامل اهداف، نقشه‌راه و نحوه عملکرد این رمزارز بود، منتشر کرد و به این ترتیب، بیت‌کوین به‌طور رسمی به جهان معرفی شد. مدتی بعد از انتشار اینترنتی این وایت‌پیپر، بیت‌کوین عرضه شد و به‌عنوان یک سیستم مالی خود را به سیستم‌های سنتی تحمیل کرد.

ساتوشی ناکاموتو در وایت‌پیپر بیت‌کوین نوشت: «یک نسخه همتابه‌همتا از پول الکترونیکی که پرداخت‌های آنلاین ‌را بدون اینکه نیاز به طرف سوم معتمد باشد، انجام می‌دهد. امضاهای الکترونیکی بخشی از این راه‌حل هستند، اما اگر برای انجام پرداخت‌ها و جلوگیری از دوباره خرج‌شدن ارز باز هم نیاز به طرف سوم داشته باشیم، هدف اصلی را گم‌ کرده‌ایم.»

او توضیح می‌دهد که کوین، یک رشته از امضاهای دیجیتالی است و صاحب کوین، با کلید خصوصی خود، کوین را به نفر بعدی منتقل می‌کند و گیرنده، تمام اطلاعات را به همراه کوین دریافت می‌کند. صحت تراکنش‌ها نیز از طریق بررسی امضاهای دیجیتال صاحبان قبلی کوین بررسی می‌شود.

تأیید امضاها و تراکنش‌ها را ماینرها یا نود‌های شبکه انجام می‌دهند و در ازای تأیید تراکنش‌ها کوین دریافت می‌کنند. در واقع در این سیستم، یک پول دیجیتال، به ‌جای انتقال از طریق بانک، با تأیید نودها و کاربران شبکه‌ای که پول دیجیتال در آن در گردش است، منتقل می‌شود و این نودها هستند که کارمزد تأیید انتقال را دریافت می‌کنند، نه بانک‌های متمرکز.

در حالی ‌که در سیستم سنتی برای تأیید تراکنش‌ها و جلوگیری از انجام تراکنش تکراری، نیاز به یک سازمان یا بانک متمرکز وجود دارد، در اینجا یک سیستم برای همه مشارکت‌کنندگان در شبکه را داریم که می‌توانند روی تأیید تراکنش‌ها توافق کنند و برای این منظور، معاملات به‌صورت عمومی و شفاف در شبکه اعلام می‌شود و با اثبات جمعی به تأیید می‌رسد. کاربران می‌توانند ببینند که یک نفر، مبلغی را به فرد دوم انتقال می‌دهد، اما اطلاعاتی که نشان دهد این تراکنش متعلق به فرد خاصی است، در دسترس نخواهد بود. در واقع این اطلاعات، مشابه چیزی است که در بورس سهام می‌بینیم؛ تاریخ و سایز تمام معاملات، به‌صورت عمومی منتشر می‌شود، بدون اینکه اعلام کنند معاملات به چه کسی تعلق دارد.

در شبکه بیت‌کوین نود‌ها یا همان کاربران شبکه، هیچ تراکنش نامعتبری را به‌عنوان پرداخت نمی‌پذیرند و نود‌های درستکار، هرگز اجازه نمی‌دهند کسی بلوک آنها را کنترل یا تراکنش نادرستی را تأیید کند. تا زمانی که نود‌ها، تراکنش‌ها را به‌درستی تأیید می‌کنند، هیچ خللی در روند کار بیت‌کوین ایجاد نخواهد شد و با توجه به شفافیتی که در این شبکه وجود دارد، امکان تقلب و انجام تراکنش‌های کذب در شبکه بیت‌کوین صفر است.

اکنون 14 سال از انتشار وایت‌پیپر بیت‌کوین که می‌توان گفت بزرگ‌ترین تحول در تاریخ بازارهای مالی و تجارت جهانی بود، می‌گذرد و در حالی‌ که دو سال بعد از توزیع این ارز دیجیتال یعنی در سال ۲۰۱۰، یک نفر برای خرید دو پیتزا، ۱۰ هزار بیت‌کوین پرداخت کرد، اما در شرایط فعلی نیز که بازار در وضعیت نزولی قرار گرفته، باز هم هر بیت‌کوین بیش از ۲۰ هزار دلار ارزش دارد و کاربران امیدوارند بیت‌کوین تا سال آینده از سقف تاریخی ۶۷ هزار دلار خود نیز عبور کند. برخی معتقدند خلق بیت‌کوین، از نظر اثرگذاری بر جهان، با خلق اینترنت برابری می‌کند و شاید چند سالی زمان نیاز باشد تا این پدیده، آثار خودش را با افزایش تعداد کاربران و استفاده بیشتر از کارکردهای بلاکچین نشان دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/lxap
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.