کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اوضاع اینترنت خوب نیست…

کاهش شاخص‌های کیفیت پهنای‌ باند

گزارش فصلی رگولاتوری نشان می‌دهد کاهش در میزان استفاده از پهنای باند ثابت در مقایسه با سیار، تنها در شاخص‌های زیرساختی و  دسترسی پهنای باند دیده نمی‌شود. این کاهش در شاخص کیفیت پهنای‌ باند مانند شاخص‌های نوسان تأخیر (Jitter) و تأخیر (RTT) هم به شکل قابل توجهی نشان داده شده است.

شاخص PLR یا میزان اتلاف بسته‌ها در بخش داخلی از 0.39 به 0.34 درصد در سه‌ماهه دوم سال رسیده که با رشد 13.04درصدی روبه‌رو بوده است. شاخص PLR در بخش بین‌الملل هم از 0.583 به 0.44 درصد در سه‌ماهه دوم سال رسیده و رشد 24.52درصدی داشته است.

وضعیت کیفیت پهنای باند در زمینه شاخص نوسان تأخیر هم به شکل محسوسی کاهش داشته است. شاخص Jitter داخلی که در سه‌ماهه اول سال 5.912 میلی‌ثانیه گزارش شده بود، در سه‌ماهه دوم با 24.49 درصد کاهش به 7.36 میلی‌ثانیه رسیده است.

وضعیت کیفیت اینترنت بر اساس شاخص Jitter در بخش بین‌الملل هم بسیار بدتر از سه‌ماهه اول سال گزارش شده است. طبق گزارش اخیر رگولاتوری در حالی که شاخص Jitter بین‌الملل در سه‌ماهه اول سال 6.413 میلی‌ثانیه بوده، این میزان با 32.08 درصد کاهش به 8.47 میلی‌ثانیه رسیده است.

آستانه قطع‌شدن خدمت در بخش شاخص کیفیت Jitter طبق مصوبه‌های رگولاتوری ۱۰ میلی‌ثانیه گزارش شده است. همچنین این گزارش میزان سرعت انتقال داده مشترکان تلفن‌ همراه بر اساس فناوری 3G و 4G را مقایسه کرده که در این بین تنها سرعت انتقال داده مشترکان 3Gهمراه اول کاهش داشته است.

کاهش وضعیت توسعه شبکه در بخش زیرساخت و دسترسی و کیفیت اینترنت از طریق گزارش اخیر رگولاتوری به شکل شفاف مشخص می‌کند با وجود همه شعارها و وعده‌های وزیر ارتباطات برای توسعه پهنای باند، به‌ویژه در بخش ثابت، همچنان این بخش نه‌تنها رشدی نداشته که با کاهش در زمینه توسعه و کیفیت هم مواجه شده است. این آمارها از وضعیت افول بخش توسعه و کیفیت اینترنت در حالی منتشر شده که دربرگیرنده اطلاعات شبکه بعد از شروع فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی از انتهای شهریور تاکنون نیست.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0rgj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.