کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
اولین فروشگاه بدون صندوقدار آمازون
فناوری جدید در هول فودز و تسلط بیشتر غول آنلاین بر فضای خردهفروشی
اولین فروشگاه بدون صندوقدار آمازون، هول فودز (Whole Foods) اکنون برای عموم باز است. این نوآوری در طول پاندمی کرونا که همچنان ادامه دارد، بسیار مهم است زیرا به مصرفکنندگان اجازه میدهد بدون نیاز به تماس فیزیکی برای تسویه قبوض خود، خرید کنند.
آمازونفرش چه میکند؟
خریداران در فروشگاه آمازونفرش (Amazon Fresh) که صدها محصول متعلق به آمازون و غیر از آن را عرضه میکند، هنگام ورود با یک برنامه تلفن هوشمند پذیرش میشوند و بدون نیاز به اسکن اقلام جداگانه، هنگام خروج بهطور خودکار صورتحساب را دریافت میکنند.
این غول تجارت الکترونیک در چند سال گذشته از فناوری بدون صندوق خود (فقط برو بیرون؛ Just Walk Out) استفاده کرده که در حال حاضر در فروشگاههای آمازونگو (Amazon Go) و آمازونفرش قابل مشاهده است. اکنون این شرکت بزرگ خردهفروشی تصمیم گرفته است تا دامنه فناوری Just Walk Out خود را با ادغام آن در سوپرمارکت هول فودز برای اولین بار گسترش دهد.
طبق آخرین گزارش، آمازون در سال ۲۰۱۷ فروشگاه هول فودز واقع در محله گلاور پارک دیسی را به قیمت حدود ۷/۱۳ میلیارد دلار خریداری کرد. پس از اعلام این خرید، آمازون یک بار دیگر بخش خردهفروشی را به لرزه درآورد. او این خواربارفروشی لوکس ایالات متحده، هول فودز مارکت را که به عرضه کالاهای گرانقیمت ارگانیک مشهور بود، در راستای نفوذ فزاینده خود در بخش خردهفروشی خریداری کرد.
بردار و برو!
با این حال، این شرکت واقعاً آن را تغییر نداد. پس از خرید میلیارد دلاری، آمازون فقط تخفیفهای خود و امتیازات تحویل رایگان مشترکین پرایم را در سوپرمارکت ادغام کرد. اکنون آمازون در حال بهبود فروشگاه هول فودز خود است. اگر از بازار مواد غذایی بازدید کنید، میتوانید از ویژگی Just Walk Outدر تجارت الکترونیک استفاده کنید. اما اگر مصرفکنندگان نخواهند از سرویس بدون صندوقدار استفاده کنند، همچنان مجاز به انتخاب صندوقهای خودسرویس هستند.
از سوی دیگر، برخی از کارکنان فعال همچنان در این منطقه مشغول به کار هستند. آنها برای کمک به افرادی که با نحوه عملکرد فروشگاههای آمازون هول فودز آشنایی ندارند، وجود دارند.
وب سایت رسمی آمازون توضیح داد که سرویس پیشرفته Just Walk Outمیتواند تشخیص دهد که آیا مصرفکنندگان اقلامی را از سوپرمارکتها و سایر فروشگاهها بیرون میبرند یا خیر. این فناوری متکی به یک سبد خرید مجازی است که نشان میدهد خریدار کالایی را از قفسه برمیدارد یا نه و چه زمانی محصولات بازگردانده میشوند. قبل از خروج، هزینه خرید مصرفکنندگان بر اساس اقلام موجود در سبدهای مجازی آنها محاسبه میشود.