کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اپلیکیشن‌های تپسی و دیجی‌کالا از گوگل‌پلی حذف شدند

موج حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل‌پلی دوباره شروع شد. از دقایقی پیش دسترسی به اپلیکیشن‌های تپسی و دیجی‌کالا از طریق گوگل‌پلی غیرممکن شده است. در پیگیری «کارنگ» از این دو شرکت آنها اعلام می‌کنند که تحریم‌های آمریکا دلیل حذف اپلیکیشن‌هایشان از گوگل‌پلی بوده است.

 انتهای هفته گذشته اپلیکیشن دیوار هم از گوگل‌پلی به دلیل تحریم‌ آمریکا حذف شد. دیوار ابراز نگرانی کرده بود که حذف اپلیکیشن رسمی دیوار از گوگل‌پلی می‌تواند باعث انتشار بدافزارها با سوءاستفاده از عنوان و برند دیوار در فروشگاه رسمی گوگل و تضییع حقوق کاربران‌ شود؛ اتفاقی که می‌تواند در انتظار دیگر اپلیکیشن‌های ایرانی که از گوگل‌پلی حذف شده‌اند نیز باشد. 

به نظر می‌رسد حذف اپ‌های ایرانی از گوگل‌پلی با استناد به ماده ۱۶.۵ «توافقنامه توسعه‌دهندگان» صورت گرفته که به تحریم‌های وضع‌شده از سوی دولت آمریکا اشاره دارد. 

این اولین‌بار نیست که اپ‌های ایرانی از اپ‌استور گوگل حذف می‌شوند. پاییز سال گذشته هم بسیاری از اپلیکیشن‌ها ازجمله شیپور، فیلیمو و… از گوگل‌پلی به دلیل تحریم‌های آمریکا حذف شدند.

در آن زمان عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود که پیگیر حذف برخی اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل‌پلی خواهد بود و از طریق مجامع بین‌المللی این موضوع را دنبال خواهد کرد، اما بعد از گذشت تقریباً یک سال، هنوز نتیجه این پیگیری‌ها مشخص نشده و اپ‌های ایرانی تازه‌تری مورد تحریم گوگل قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر حذف اپ‌های ایرانی از گوگل‌پلی در حالی اتفاق می‌افتد که پاییز سال گذشته به دنبال محدودیت‌های اینترنتی وزارت خزانه‌داری آمریکا بخشی از تحریم‌های فناوری و اینترنتی علیه کاربران ایرانی را حذف کرد و این اتفاق باعث دسترسی گسترده‌تر کاربران به سرویس‌های گوگل شد.

حذف اپ‌های ایرانی از گوگل‌پلی هم در حالی رخ می‌دهد که این فروشگاه از پاییز سال گذشته فیلتر است و عملاً کاربران ایرانی بدون فیلترشکن امکان استفاده از آن را ندارند. 

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/gslf
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.