کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

اپل با اعتصابات استرالیا چه خواهد کرد؟

دست غول فناوری در پوست گردوی کارمندان ماند.

رهبران اتحادیه‌های کارگری استرالیا می‌گویند صدها نفر از کارمندان اپل در این کشور در حال آماده‌شدن برای اعتصاب پیش از کریسمس برای شرایط کاری و دستمزد بهتر هستند. احتمالاً این اقدام به فروش و خدمات‌رسانی سازنده آیفون در استرالیا آسیب خواهد زد.

اعتصاب کمتر از دوروزه حدود ۲۰۰ کارمند از میان چهار هزار کارمند اپل در استرالیا در حالی صورت می‌گیرد که این غول فناوری آمریکایی به دلیل ناآرامی‌های کارکنانش در کارخانه اصلی آیفون در چین، با اختلالاتی مواجه شده است.

اعضای اتحادیه کارگران خرده‌فروشی و فست‌فود استرالیا (RAFFWU) از اپل خواسته‌اند برنامه ثابت، ساعات کاری مشخص، دو روز متوالی تعطیلات آخر هفته و افزایش دستمزد سالانه مورد نظرشان را به آنها ارائه دهد.

جاش کولینان، دبیر اتحادیه کارگران خرده‌فروشی و فست‌فود استرالیا به رویترز می‌گوید: «این اعتصاب که در کریسمس عملی می‌شود، راهی برای پس‌گرفتن زمانی است که افراد باید در کنار خانواده و دوستان خود باشند؛ در حالی که مدیریت همچنان از دادن حداقل حقوق اولیه به کارگران خودداری می‌کند. مدیریت به‌زودی از نیت این اعتصاب خبردار خواهد شد.»

کولینان می‌گوید تلاش‌های تیم مدیریت که بتوانند به‌سرعت اعتصاب‌کنندگان را پای میز مذاکره بنشانند با شکست مواجه شد، زیرا اپل تا ماه فوریه علاقه‌ای به مذاکره‌ با این افراد نداشت.

کارگران اعتصابی در ساعت سه بعدازظهر ۲۳ دسامبر از فروشگاه‌های خرده‌فروشی اپل خارج می‌شوند و در طول شب کریسمس که معمولاً زمان اوج فروش آیفون‌ها، ساعت‌ها و سایر محصولات اپل است به فروشگاه برنمی‌گردند.

این اقدام در سراسر کشور انجام خواهد شد، اما بیشترین تأثیر را در دو فروشگاه خرده‌فروشی در بریزبن و آدلاید و دیگری در نیوکاسل که اتحادیه کارگران خرده‌فروشی و فست‌فود استرالیا بیشترین اعضا را در آنها دارند، خواهد داشت.

یکی از سخنگویان اپل از اظهار نظر در مورد مذاکرات خودداری کرد، اما گفت این شرکت مفتخر است به اعضای تیم ارزشمندش در استرالیا، پاداش زیاد و مزایای استثنایی ارائه بدهد. ژوئن امسال کارکنان اپل در مریلند، اولین کارمندان خرده‌فروشی غول فناوری بودند که در ایالات متحده به اتحادیه کارگری پیوستند. این اتحادیه تاریخ‌های رسمی در ماه ژانویه را برای شروع مذاکرات با اپل تعیین کرد.

کارگران اپل استرالیا در ماه اکتبر یک اعتصاب یک‌روزه و یک ساعت اعتصاب در اواخر همان ماه برگزار کردند. یکی از کارمندان اپل که به اعتصاب می‌پیوندد، اما به دلیل ترس از شناسایی‌شدن پیش از موعد توسط تیم مدیریتی، نمی‌خواهد هویتش را فاش کند، می‌گوید: «نمی‌توانید برای تعادل بین کار و زندگی قیمتی قائل شوید. ما با اپل به جایی رسیده‌ایم که در آن تمام مزایای غیر‌ اجباری که به کارگران اجازه می‌دهد تعادل بین کار و زندگی ایجاد کنند، حذف شده است.»

اتحادیه کارگران خرده‌فروشی و فست‌فود استرالیا می‌گوید سایر اقدامات اعتصابی که از اوایل امسال ادامه داشته‌اند نیز تشدید خواهند شد، از جمله عدم تعمیر آیفون و تعمیرات اپل‌واچ برای ساعات خاصی در برخی از فروشگاه‌ها، عدم پاسخگویی در برخی دیگر از فروشگاه‌ها، انجام‌ندادن هرگونه فروش و نپوشیدن تی‌شرت قرمز رسمی شرکت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/1zi7
1 نظر
  1. […] را تغییر می‌دهد. در همین حال مقامات فدرال کارگری، اپل را به اقدامات ضد اتحادیه‌ها متهم کرده‌اند و […]

نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.