کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ایرانیان در لیست نترس‌ترین کارآفرینان جهان قرار گرفتند

ثریا حقی / بر اساس گزارش منتشر شده توسط استاتیستا (Statista)، نظرسنجی صورت گرفته از 170 هزار نفر که از 49 کشور و منطقه مختلف جهان برگزیده شده‌اند، نشان می‌دهد که تعداد افرادی که فکر می‌کنند فرصت سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی یک کسب‌وکار فرا رسیده است، هیچ سنخیتی با تعداد کسانی که واقعاً دست به کار شده‌ و کارآفرینی کرده‌اند ندارد.

گزارش اخیر منتشر شده توسط گلوبال اینترپنرشیپ مانیتور (Global Entrepreneurship Monitor) نیز نشان می‌دهد که تنها برخی از کشورها، مهد پرورش کارآفرینان نترس و جسور بوده‌اند و بسیاری از افراد در دیگر نقاط جهان، جرأت تن دادن به ریسک و راه‌اندازی کسب‌وکار خود در شرایط کنونی را ندارند.

نکته تأمل‌برانگیز در نظرسنجی موردنظر، این است که ایران، درخصوص آمار پاسخ‌دهندگانی که معتقد بوده‌اند در شش ماه آتی، بهترین فرصت برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید است جزو کشورهای اول بوده است. این بدان معنی است که پاسخ‌دهندگان ایرانی، امید بیشتری برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق و پربازده در ایران دارند  یا نکته مقابل آن، به دلیل ناامیدی از وضعیت موجود، احساس می‌کنند برای رهایی از ناکامی‌های کنونی خود، بهترین کار راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید برای خودشان است.

بیش از نیمی از پاسخ دهندگان ایرانی ( 51.3 درصد ) معتقد بوده‌اند که فرصت‌های خوبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید در کشور وجود دارد.

به‌علاوه، درصد بالایی از افراد ایرانی شرکت کننده در این نظرسنجی، معتقد بوده‌اند که راه‌اندازی یک استارتاپ یا کسب‌وکار جدید در ایران، آسان و ممکن است. از طرفی، حدود 15.9 درصد نیز اعلام کرده‌اند که از شکست کسب‌وکار راه‌اندازی شده در ایران نمی‌ترسند.

بر اساس این نظرسنجی، نترس‌ترین کارآفرین‌های جهان، به ترتیب اهل کشورهای زیر هستند:

  • عربستان سعودی
  • اندونزی
  • هند
  • ونزوئلا
  • هلند
  • چین
  • ایران
  • سوئیس
  • ایالات متحده آمریکا
  • بریتانیا
  • کره جنوبی

ترس از شکست، وجود برخی بحران‌ها و موانع مثل تورم یا رکود اقتصادی و مواردی از این دست، از جمله علت‌هایی که هستند که باعث شده‌اند آن دسته از کارآفرینان که به اندازه کافی نترس نیستند، نتوانند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند. نکته جالب توجه در این نظرسنجی و گزارش، آن است که سطح درآمدی کشور یا توسعه یافته بودن و نبودن آن، یا حتی وضعیت و ثبات اقتصادی آن، تاثیر معناداری روی جسارت کارآفرینانش نداشته و به‌طور مثال، ایران نیز با وجود تورم فزاینده، مشکلات اقتصادی، سطح پایین درآمدی و مواردی از این دست، جزو کشورهایی معرفی شده است که کارآفرینان نترس دارد.

جالب‌ترین بخش ماجرا، تشابه رویکرد و نکته نظرات کارآفرینان در مناطق مختلف جهان در مقایسه با هم است. به‌عنوان مثال، نکته نظرات و رویکرد افراد نسبت به کارآفرینی، در دو کشور ونزوئلا و هلند، با وجود تفاوت‌های فاحش فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دو کشور، مشترک بوده است. موضوعی که در مورد ایران و سوئیس نیز صادق است.

شرایط اقتصادی در دو کشور ایران و سوئیس، به‌طور کامل باهم در تناقض و تفاوت است و این در حالی است که به گزارش استاتیستا، رویکرد کارآفرینان در دو کشور و میزان جرأت و جسارت آن‌ها برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار، به یک میزان بوده است.

عربستان سعودی و اندونزی، جزو کشورهایی بوده‌اند که در این نظرسنجی، بیشترین تمایل را برای راه‌اندازی کسب‌وکار و کارآفرینی داشته‌اند، و شرایط را برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید مساعد عنوان کرده‌اند، در حالی که بیش از نیمی از افرادی که در عربستان چنین نکته نظری داشته‌اند، حاضر به راه‌اندازی کسب‌وکار نشده‌اند. سهم اندونزی در این تعداد کارآفرین نترس، حتی کمتر از عربستان و در حدود یک سوم بوده است.

این در حالی است که بسیاری از افراد شرکت کننده در نظرسنجی از کشورهای عربستان سعودی و اندونزی، اعلام کرده‌اند که موانع بروکراتیک موجود در مسیر کارآفرینی در کشور خود را به‌خوبی می‌شناسند، دانش لازم برای راه‌اندازی و هدایت کسب‌وکار موردنظر خود را دارند و با افرادی که کارآفرینی کرده‌اند و موفق نیز بوده‌اند هم در تماس بوده یا دست کم دورادور آشنایی داشته‌اند.

ایالات متحده آمریکا نیز جزو کشورهایی بوده که کارآفرینان آن امید زیادی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق در آینده دارند. انگلستان نیز از لحاظ کارآفرینان نترس تقریباً هم‌تراز با ایالات متحده ظاهر شده است. پاسخ‌دهندگان اقتصادهای به‌سرعت در حال توسعه، مثل هند و چین نیز جزو افرادی بوده‌اند که هم فرصت‌ راه‌اندازی کسب‌وکار را مهیا می‌بینند و هم جزو افرادی هستند که ترس کمتری برای کارآفرینی دارند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jax5
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.