کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

محدودیت‌های اینترنت جذب مخاطب بین‌المللی برای اینوتکس را با مشکل مواجه کرد

اینوتکس ۲۰۲۳ قرار است اواسط اردیبهشت ماه برگزار شود. این نمایشگاه که با خود عنوان بین‌المللی بودن را هم به یدک می‌کشد، امسال به خاطر محدودیت‌های اینترنتی برای جذب شرکت‌کنندگان خارجی با مشکل مواجه شده است. به طوری که دبیر برگزاری اینوتکس ۲۰۲۳ به کارنگ اعلام می‌کند که در ارتباط با مخاطبان خود (خصوصا مخاطبان بین‌المللی) دچار مشکل شده‌اند.

به باور سجاد عباسی فشمی، دبیر دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری، فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت در بیش از ۷ ماه گذشته، کسب‌وکارهای استارتاپی که بر بستر اینترنت متمرکز بودند را به شدت تحت تاثیر خود قرا رداد به طوری که رویداد اینوتکس نیز در ارتباط با مخاطبان خود، خصوصا مخاطبان بین‌المللی دچار اخلال شده است.

با این حال او معتقد است ادامه دار بودن این محدودیت‌ها نباید باعث جلوگیری از برگزاری رویدادی شود که می‌تواند فعالان اکوسیستم استارتاپی را گرد هم جمع کند تا آنها با هم در مورد این موضوع به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازند.

به گفته او در خصوص تاثیر منفی فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی بر این حوزه اتفاق نظر وجود دارد، از این رو از وظایف برگزاری این رویداد می‌توان به ایجاد فرصتی برای گفت‌وگو میان فعالان اکوسیستم نوآوری و تصمیم گیرندگان این حوزه برای حل مسائل موجود عنوان کرد.


حضور بیش از ۴۵۰ مشارکت‌کننده


عباسی تاکید می‌کند که با وجود همه این محدودیت‌های اینترنتی درخواست برای حضور در این دور از نمایشگاه قابل توجه بوده است.

دبیر نمایشگاه اینوتکس با وجود اتمام ظرفیت‌ها از اقدامات لازم برای ایجاد ظرفیت جدید برای نمایشگاه اینوتکس خبر داد تا متقاضیانی که در لیست انتظار قرار دارند بتوانند در این نمایشگاه حضور داشته باشند. به گفته او حضور غرفه داران در مقایسه با  سال گذشته افزایشی بوده به طوری که در نمایشگاه امسال بیش از 450 مشارکت‌کننده حضور دارند و برای این نمایشگاه بیش از 20 میلیارد تومان هزینه شده است.

سجاد عباسی فشمی، دبیر دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری، در گفت‌وگو با کارنگ اهداف برگزاری نمایشگاه اینوتکس را ایجاد شبکه‌سازی از بین کارآفرینان ملی و بین‌المللی، افزایش ارتباطات B2B بین شرکت‌های فناورانه و افزایش سرمایه گذاری در حوزه نوآوری و فناوری کشور عنوان کرد.

به گفته او در نمایشگاه اینوتکس 2023 می‌توان به بخش‌های رویداد بین‌المللی تامین‌مالی نوآوری و فناوری (FINOTEX)، معرکه اینوتکس، کافه سرمایه اینوتکس، فروم حکمرانی، تامین مالی جمعی، رویداد نوآوری گیم (جینو)، رویداد ملی پهپادها و دیگر بخش‌ها اشاره کرد.


جایی برای جمع‌کردن سرمایه‌گذاران


آنطور که عباسی می‌گوید اولین رویداد بین المللی تامین مالی نوآوری و فناوری «فینوتکس» هم با هدف معرفی ظرفیت‌های تامین مالی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای رشد حداکثری تولیدات دانش‌بنیان و جذب منابع مالی جدید به عرصه اقتصاد دانش بنیان در کنار نمایشگاه اینوتکس برگزار می‌شود.

از بخش‌های این رویداد می‌توان به برگزاری جلسات B2B و همرسانی بین تیم‌های استارتاپی و سرمایه‌گذاران، برگزاری پنل‌ها، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی و … اشاره کرد.

او با اشاره به کافه سرمایه اینوتکس، آن را فرصت مناسبی برای صاحبین شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها در زمینه جذب سرمایه و مذاکره با سرمایه‌گذاران عنوان کرد و در ادامه به معرفی رویداد «معرکه‌ی اینوتکس» پرداخت و گفت: «در این رویداد استارتاپ‌ها در مقابل مخاطبان حضوری و مجازی به معرفی محصولات خود می‌پردازند.»

عباسی با بیان اینکه تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ، ابزاری برای جذب سرمایه و مبتنی بر سرمایه‌های خرد جمعی بشمار می‌آِید از میزبانی شرکت‌های متقاضی جذب سرمایه به روش تامین مالی جمعی در دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری INOTEX خبر داد. او همچنین درباره ایستگاه آینده اینگونه توضیح داد: «در این رویداد برای اولین بار به حوزه‌هایی که برای آینده اکوسیستم استارتاپی و توسعه آن مانند هوش مصنوعی و زندگی دیجیتال در اولویت هستند، پرداخته می‌شود.»

او همچنین با اشاره به رویداد ارائه نیازهای فناورانه (Reverse Pitch)، به حضور صنعت‌گران و شرکت‌های مختلف در زمینه‌هایی همچون لوازم خانگی، صنعت نفت، تجهیزات پزشکی، رگولاتوری وتجهیزات صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: «این صنایع با حضور در این رویدارد به ارائه نیازهای فناورانه خود می‌پردازند و در مقابل از استارتاپ‌ها و فناوران این حوزه دعوت خواهد شد تا راه حل‌های خود را برای این نیازمندی‌ها ارائه کنند.»

به گفته دبیر نمایشگاه اینوتکس 2023، فروم حکمرانی که با حضور صاحب نظران، سیاست گذاران و فعالان اکوسیستم نوآوری کشور برگزار می‌شود از دیگر رویدادهایی است که به بررسی مهم‌ترین چالش‌های حکمرانی با موضوعات کلانی همچون بررسی ابعاد مختلف قانون جهش تولید دانش بنیان، ضربه فیلترینگ، درگاه ملی صدور مجوزها و …. در زمینه فناوری و نوآوری می‌پردازد.

دوازدهمین دوره نمایشگاه اینوتکس 2023 در تاریخ 19 تا 22 اردیبهشت ماه سال 1402 در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/72e3
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.