اینماد به مسیر عقلانیت برگردد

ادامه شرایط فعلی یعنی از بین رفتن اقتصاد دیجیتال کشور و مهاجرت بیشتر کارآفرینان آن

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در حالی که همه کشورهای دنیا در حال ارائه تسهیلات و مشوق‌های بیشتر به جوانان هستند و به آنها کمک می‌کنند تا کسب‌وکارهایشان را سریع‌تر ایجاد کنند و در این زمینه با هم در حال رقابت هستند، متأسفانه مسئولان مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت تلاش می‌کنند که وضعیت کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها را در ایران، از قبل بدتر و پیچیدگی‌های یک کسب‌وکار را با اینماد اجباری بیشتر کنند.

تمام کشورها به علت مشکل پیری که کشور ما هم از آن مستثنی نیست، در حال جذب جوانان و تسهیل شرایط زندگی و کار آنها هستند، ما متأسفانه شاهد هستیم که مسئولان ما جوانان را به روش‌های مختلف در تنگنا می‌گذارند و در مسائل شخصی و کاری آنها موانعی ایجاد می‌کنند.

اگر جوانان ما نتوانند در کشور خودشان به‌سادگی کسب‌و‌کار راه‌اندازی کنند، چه انگیزه‌ای برای ماندن در کشور دارند؟ با توجه به تمام مشوق‌ها و ویزاهایی که به برنامه‌نویسان، متخصصان، نخبگان، کسب‌وکارها، استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران در خارج از کشور می‌دهند، وضعیت کنونی کسب‌وکارها در داخل کشور صرفاً به رفتن کارآفرینان آنها دامن می‌زند.

مرکز توسعه تجارت الکترونیک با اینماد اجباری به ضرر اقتصاد و رشد و توسعه ایران کار می‌کند. متأسفم که این را می‌گویم، ولی این مرکز به نفع رقبای ما در منطقه مثل ترکیه، امارات، عربستان سعودی و آمریکا کار می‌کند. ای کاش این عزیزان از بیت‌المال حقوق نمی‌گرفتند و ای کاش در چنین مواردی می‌شد با این افراد برخورد جدی کرد.

کسی که در وضعیت جنگ اقتصادی فعلی در حال آزار دادن کسب‌وکارها و بدتر کردن شرایط اقتصادی است، آب به آسیاب دشمن می‌ریزد. ما در سوم آذر شاهد اجباری‌شدن اینماد بودیم و درگاه پرداخت کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها به اینماد متصل شد. دوستان و عزیزان در مرکز توسعه تجارت الکترونیک وعده‌های زیادی دادند، ولی ما از قبل اخطار داده بودیم که چنین وعده‌هایی محقق نخواهد شد و اینها توهم و دروغی بیش نیست.

وعده‌هایی چون اینماد بدون ستاره که باعث شد بسیاری از استارتاپ‌ها سریعاً نسبت به اخذ اینماد اقدام کنند و خوشحال بودند، اما بلافاصله طبق پیش‌بینی‌های ما و به‌دلیل اینکه اینماد به مجوز و اهرم قطع ممر معاش یک کسب‌وکار تبدیل شده، شاهد بودیم بعد از مدتی اینماد و درگاه برخی از این استارتاپ‌ها با بهانه‌های مختلف و با بحث ارجاع‌دادن برای گرفتن مجوز، قطع شد.

برخی کسب‌وکارها خود درگاه پرداخت داشتند. مسئولان مرکز توسعه تجارت وعده دادند که درگاه این کسب‌وکارها به هیچ عنوان قطع نخواهد شد، اما دیدیم که این اتفاق افتاد و کسب‌وکارهایی که درگاه پرداخت داشتند، مدت کوتاهی پس از دریافت اینماد، درگاه قبلی را نیز از دست دادند. متأسفانه هیچ نشانه‌ای از توسعه و تجارت الکترونیک در رفتار مسئولان این مرکز مشاهده نمی‌شود و به نظر می‌آید وظیفه اینها توقف توسعه و تجارت الکترونیک در ایران باشد.

گویی هیچ‌کس نمی‌توانست به‌خوبی مرکز توسعه و تجارت الکترونیک، ترمز این بخش از اقتصاد ایران را بکشد. اگر مسئولان به فکر نباشند و جلوی این رفتارهای سلیقه‌ای، دور از حاکمیت و دور از عقلانیت مرکز توسعه تجارت الکترونیک را نگیرند، فاجعه‌ای رخ خواهد داد که به نظر من خساراتش با جنگ تحمیلی برابری خواهد کرد. همان‌طور که شاهد هستیم، مهاجرت شدیدی از طرف نخبگان و متخصصان و برنامه‌نویسان رخ داده است. از طرف دیگر، بنیان‌گذاران برخی استارتاپ‌ها نیز در حال مهاجرت هستند.

با رویکرد فعلی باید بگوییم اینماد ضربه دیگری بر پیکر اقتصاد نحیف کشور است. در سال‌های گذشته، با وجود اینکه اقتصاد سنتی ما رشد منفی را تجربه کرد، رشد اقتصاد دیجیتال چهار الی شش درصد بود و می‌توانست به موتور محرک اقتصاد ایران تبدیل شود و کمک کند که اقتصاد از این وضعیت رکود خارج شود. ما می‌بینیم که مرکز توسعه و تجارت الکترونیک، به یاری نهادهای دیگر این روزها در کار مانع‌زایی برای اقتصاد نوآوری کشور هستند. امیدوارم عقلانیت در حاکمیت باعث شود چنین رفتارها و موانعی برطرف شود و اینماد اجباری به ماهیت اصلی خودش که باید اختیاری، بدون انحصار و غیردولتی باشد، برگردد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/hpy7
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.