کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ای کاش به اندازه ۱۰۰ گرم تخمه، اینترنت باکیفیت دریافت کنیم

اخیراً دیدم مدیرکل حسابداری و مدیریت همراه اول، قیمت پنج گیگ اینترنت را با ۱۰۰ گرم تخمه مقایسه کرده و در این خصوص گفته که باید انصاف داشته باشیم. اما باید پرسید که درباره چه چیزی انصاف داشته باشیم؟ طی روزهای اخیر، قیمت بسته‌های اینترنت همراه کشور بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته و در این بین وعده داده شده که کیفیت اینترنت در کشور افزایش می‌یابد.

در حال حاضر مدیران اپراتوری مانند همراه اول بر سر مردم منت می‌گذارند که پنج گیگ اینترنت را معادل قیمت ۱۰۰ گرم تخمه ارائه می‌دهند. نمی‌دانم این مقایسه از کجا به ذهن‌شان رسیده ولی در دیجی‌کالا ۱۰۰ گرم تخمه با عالی‌ترین درجه از کیفیت ۲۹ هزار تومان به فروش می‌رسد، اما آیا پنج گیگ اینترنتی که به مردم ارائه می‌شود با بهترین کیفیت است؟

واقعیت این است که اکنون چه بخواهیم و چه نخواهیم، اینترنت به شریان اصلی و حیاتی جامعه تبدیل شده و به هر حال بخش زیادی از مردم مجبورند با هر هزینه‌ای برای رفع نیازهای خود اینترنت بخرند. بماند که دولت با ارسال پیامکی به شهروندان، قصد دارد دو گیگ اینترنت رایگان ارائه دهد و این دو گیگ انگار از استدلالی می‌آید که اپراتورها مطرح کرده‌اند و مدعی شده‌اند اکثر کاربران کم‌بضاعت، کمتر از دو گیگ اینترنت مصرف می‌کنند. حالا دولت هم با این فراخوان پیامکی خیال خود را راحت کرده که افزایش تعرفه آسیبی به طبقه کم‌برخوردار وارد نکند.

اما سر خودمان را کلاه نگذاریم؛ مردم در حال حاضر مجبور هستند با توجه به عدم توسعه اینترنت ثابت و نبود زیرساخت‌های مناسب آن، هزینه اینترنت دیتا را پرداخت کنند، هرچند که هزینه‌های اینترنت ثابت نیز چندان ارزان نیست. اینترنت هم برای مردم حکم بنزین را دارد و افراد با هر قیمت و کیفیتی مجبور هستند آن را خریداری کنند. شاید شرکت‌ها و اپراتورها خود را توجیه کنند و بگویند در کشورهای همسایه، اینترنت گران‌تر است، ولی ای کاش کلاه‌شان را قاضی می‌کردند که اینترنت با چه قیمتی، چه کیفیتی و چه گزینه‌های جانبی دیگری به مردم با نسبت حقوقی که دریافت می‌کنند، ارائه می‌شود و بعد بگوییم در ایران اینترنت چندان هم گران نشده است.

هرچند امیدواریم آن‌گونه که مدیران و وزیر ارتباطات بیان می‌کنند، این افزایش قیمت به افزایش کیفیت منجر شود، ولی چه بخواهیم و چه نخواهیم، آن‌گونه که در یادداشت هفته گذشته بیان کردم، این افزایش تنها برای بقا و زیرساخت‌های کنونی است.

اکنون به سبد گران مایحتاج خانوار، اینترنت گران و فیلترشکن گران‌تر نیز اضافه شده است. بماند به یادگار که در ابتدای دولت، شعار آن اینترنت رایگان برای مردم بود و به نظر می‌رسد با ارائه دو گیگ اینترنت به این وعده جامه عمل پوشانده است.

ولی آقای مدیر، ای کاش به اندازه ۱۰۰ گرم تخمه باکیفیت، پنج گیگ اینترنت باکیفیت در اختیار مردم قرار می‌دادید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/x0w3
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.