کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بانوی دو میلیارد دلاری!

کیتی هاون کیست و در دنیای رمزارزها چه می‌کند؟

وقتی کیتی هاون از اندریسن هوروویتز جدا شد، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد کمتر از چهار ماه بعد مدیر یکی از بزرگ‌ترین وی‌سی‌های رمزارزی دنیا باشد. او حالا اما یک صندوق سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری را مدیریت می‌کند که تمرکز اول و آخرش روی استارتاپ‌های این حوزه است؛ حوزه‌ای که آن‌قدر جذاب بوده که این زن سرشناس دنیای سرمایه‌گذاری خطرپذیر قید حضور در وی‌سی بزرگی چون اندریسن هوروویتز را بزند و به‌تنهایی وارد آن شود.

کیتی هاون که در سال 2018 اولین شریک سرمایه‌گذاری زن اندریسن هوروویتز شد، حالا اعلام کرده صندوق او در سال ۲۰۲۲ با تمرکز بر استارتاپ‌های کریپتوکارنسی و بلاکچین بزرگ‌تر هم خواهد شد.

هاون که قبلاً دادستان فدرال آمریکا بوده، زمانی که در اندریسن هوروویتز حضور داشت، در جمع‌آوری سرمایه‌های زیادی برای تزریق به پروژه‌ها و کسب‌وکارهای متمرکز بر ارزهای دیجیتال کمک کرد. به گفته اکسیوس، این شرکت در سال جاری برای استارتاپ‌ها و پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کرده و در حال حاضر به‌طور کامل آخرین سرمایه 2.2 میلیارد دلاری خود را که در ژوئن جمع‌آوری کرده، به کار گرفته است.

این زن را یکی از چهره‌های تأثیرگذار در شکل‌گیری، رشد و آینده وب ۳ معرفی می‌کنند و بزرگ‌شدن صندوق سرمایه‌گذاری او نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌ها چندان بیراه نیستند. هاون به‌تنهایی در حال حرکت است و برای او سرمایه‌گذاری در حوزه رمزنگاری فراتر از بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال است و در آنچه فناوران به‌عنوان موج بعدی اینترنت، به نام وب 3 یا وب 3.0 توصیف می‌کنند، اهمیت گسترده‌تری پیدا می‌کند. البته او هنوز صندلی‌های هیئت‌مدیره‌اش را در شرکت‌هایی که اندریسن هوروویتز در آنها سرمایه‌گذاری کرده، حفظ کرده است. از جمله در دو پلتفرم مطرح این بازار، یعنی اوپن‌سی و کوین‌بیس.

نکته جالب توجه این است که اندریسن هوروویتز و بنیان‌گذاران آن از جمله مارک اندریسن و بن هوروویتز و دیکسون در تلاش جدید هاون سهام گرفته‌اند.

اندریسن هوروویتز که به‌دلیل ریسک‌پذیری اولیه با سرمایه‌گذاری روی شرکت‌هایی مانند اینستاگرام، لیفت، پینترست و اسلک در دنیای کسب‌وکارهای دیجیتال بسیار زبانزد است، اولین سرمایه‌گذاری خود در حوزه دارایی‌های دیجیتال را با ورود به کسب‌وکاری چون کوین‌بیس در سال 2013 انجام داد.

کیتی هاون که با یک سرمایه ۹۰۰ میلیون دلاری وی‌سی جدید خود را راه انداخته، حالا دو میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارد و به‌دنبال پروژه‌های مستعد رشد در فضای وب ۳ است. زنی که در دنیای سیاست آمریکا چهره‌ای شناخته‌شده است، یکی از مدیران ارشد ایربی‌ان‌بی را در همان اوایل راه‌اندازی صندوق جدیدش که کی‌آر‌اچ پارتنرز نام دارد، کنار خودش دارد؛ کسی که او هم مانند خود هاون چهره‌ای سیاسی است و در دولت کلینتون سابقه فعالیت داشته است.

به نظر می‌رسد تسهیل برخی موانع رگولاتوری استارتاپ‌ها و پروژه‌های پورتفولیو با کمک مدیران این وی‌سی یکی از رویکردهای آینده آن باشد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/vctq
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.