کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

با مشهورترین کسب‌و‌کارهای آنلاین ترکیه‌ای آشنا شوید / سیلیکون‌ولی در استانبول

این روزها بسیاری از مردم اتفاقات انتخابات ترکیه را با دقت پیگیری می‌کنند. ترکیه همسایه شمال‌غربی ایران است و از نظر فرهنگ و تاریخ، شباهت‌های زیادی با ایران دارد. هر دو کشور از کشورهای مسلمان غیرعرب خاورمیانه هستند و چالش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مختلفی را تجربه کرده‌اند.

نتیجه سال‌ها ریاست‌جمهوری احزاب نزدیک به اردوغان در ترکیه، نزدیکی بسیاری از رسانه‌ها به رئیس‌جمهوری فعلی ترکیه است؛ در نتیجه، احزاب اپوزیسیون به شبکه‌های اجتماعی روی‌ آورده‌ و از پایگاه‌های خبری مستقل و بسترهای برگزاری جلسات زنده استفاده می‌کنند تا صدایشان را به مردم ترکیه برسانند.

جریان‌های سیاسی اپوزیسیون معتقدند شبکه‌های اجتماعی بر تصفیه محتوا و بررسی اصالت حساب‌های کاربری عملکردی نامنسجم و غیرشفاف داشته‌اند و این مسئله به پیچیدگی انتخابات ترکیه دامن زده است. همچنین در روز شمارش آرا نیز محدودیت‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی ترکیه ایجاد شده بود. شاید نظیر آنچه پیش از این در سال 2020 در انتخابات آمریکا تجربه شد، تا جایی که منتهی به محدودیت‌هایی برای ترامپ در توییتر شد.

اما جدا از مسائل سیاسی، کسب‌وکارهای اینترنتی در ترکیه هم در دهه اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. در ادامه بعضی از مهمترین پلتفرم‌های اینترنتی در ترکیه را بررسی می‌کنیم. در معرفی هر کدام از این پلتفرم‌ها، تلاش شده نام شبیه‌ترین پلتفرم ایرانی در عنوان معرفی آورده شود تا مخاطبان درک بهتری از این کسب‌وکارها داشته باشند:


ترندیول: دیجی‌کالای ترکیه


وبسایت ترندیول یک توزیع‌کننده بزرگ پوشاک و اجناس است که در سال 2010 تأسیس شده است. این شرکت محصولات حدود 400 شرکت تولیدی پوشاک ترک و غیرترک را به فروش می‌رساند. این شرکت اولین شرکت دکاکورن در ترکیه به شمار می‌رود. دکاکورن اصطلاحی برای شرکت‌های نوپا است که بیش از 10 میلیارد دلار ارزش دارند. ارزش این شرکت حدود 17 میلیارد دلار برآورد می‌شود. علاوه بر انواع پوشاک و لباس، انواع لوازم برقی، لوازم منزل، لوازم الکترونیکی، محصولات خوراکی و غیره به زمینه کاری ترندیول اضافه شده است. برخلاف سایت دیجی‌کالا که از فروش کالای دیجیتال آغاز کرد و همچنان به خاطر همان مشهور است، در ترندیول، عمده‌محصولات صفحه اول سایت به لباس و اکسسوری اختصاص یافته است.


صاحیبیندن: دیوار ترکیه


Sahibinden.com پلتفرم ترکیه‌ای است که در سال ۲۰۰۰ تأسیس شد. صاحیبیندن به معنی «از صاحبش» است. افراد و شرکت‌ها می‌توانند املاک، ماشین‌ و اجناس دیگر را در این سرویس خرید و فروش کنند. این وب‌سایت محبوب‌ترین وبسایت خرید محصولات دست‌دوم در ترکیه به شمار می‌رود و در ابتدا به خاطر طبقه‌بندی ریز آن مورد توجه و استقبال قرار گرفت.


هپسی بورادا: با سلام ترکیه


Hepsiburada یک اصطلاح ترکی است. این اصطلاح ترکی «همه‌چیز اینجاست» معنا می‌دهد. این شرکت به‌عنوان محبوب‌ترین برند ترکیه در سال‌های 2011، 2012 و 2013 و سایت تجارت الکترونیک سال در سال 2013 انتخاب شد. این شرکت به تأمین‌کنندگان اجازه می‌دهد فروش خود را روی پلتفرمش انجام دهند. اگرچه هپسی‌بورادا محصولاتی را نیز می‌فروشد، اما بیشتر محصولات به جای هپسی‌بورادا از تأمین‌کنندگان هستند.


آکاکچه: ترب ترکیه


Akakçe اولین پلتفرم مقایسه قیمت ترکیه است. این سایت در ابتدای تأسیس، بیشتر جنبه سرگرمی داشت اما از سال 2005 با رشد تجارت الکترونیک، ناگهان تبدیل به یکی از موفق‌ترین پلتفرم‌های ترکیه شد. اپلیکیشن موبایل Akakçe در سال 2010 به کاربران معرفی شد و با تیتر «برنامه انقلابی» مورد استقبال کاربران قرار گرفت. با استفاده از این اپلیکیشن کاربر می‌تواند با اسکن بارکد محصولی که می‌خواست در فروشگاه خرده‌فروشی بخرد، فوراً از قیمت محصول مربوطه در فروشگاه‌های دیگر مطلع شود.


Hangikredi: پلتفرمی برای دریافت وام


hangikredi معتبرترین پلتفرم برای مقایسه وام، میزان اقساط، بیمه و مسائلی نظیر این در ترکیه است که حتی بسیاری از کاربران ایرانی که قصد استفاده از تسهیلات بانک‌های ترکیه‌ای را دارند از آن استفاده می‌کنند.


بیپ: ایتای ترکیه


اپلیکیشن بیپ (BiP) مشهورترین پیام‌رسان ترکیه و مهمترین اپلیکیشن این کشور به شمار می‌رود. بیپ امکان برقراری تماس تصویری و صوتی را فراهم می‌کند، امکان به‌اشتراک‌گذاری تصاویر، فیلم‌ها و مکان را فراهم می‌کند، همچنین شامل ترجمه‌های فوری به 106 زبان زنده دنیاست. چندی پیش اردوغان در اعتراض به برخی سیاست‌های واتس‌ا‌پ، گفته بود دیگر از این پیام‌رسان استفاده نخواهد کرد و از پیام‌رسان تلگرام و بیپ استفاده می‌کند.


یمک‌سپتی: اسنپ‌فود ترکیه


Yemek Sepeti به معنی سبد غذایی، مشهورترین اپ سفارش غذا در ترکیه است. این سایت روزانه 600 هزار سفارش را از نزدیک به 1500 رستوران دریافت می‌کند و در نوع خود، یکی از موفق‌ترین اپ‌های سفارش غذا در دنیا به شمار می‌رود. استفاده از این اپلیکیشن سفارش غذا در ترکیه رایگان است، اما ممکن است شما برای ارسال غذا نیاز به پرداخت هزینه حمل‌ونقل داشته باشید.


ترکیه‌تیکت


Biletix یکی از مهمترین اپ‌های ترکیه است. در این سایت امکان خرید بلیت سینما، کنسرت، مسابقات ورزشی، باغ وحش، تئاتر و… وجود دارد. همچنین دسته‌بندی‌های جذابی برای پیدا کردن برنامه مورد نظر مخاطب پیش‌بینی شده است. نمونه‌های فارسی این اپ، عموماً فقط در یک حوزه فعالیت می‌کنند. مثلاً ایران‌کنسرت صرفاً بلیت کنسرت موسیقی می‌فروشد و تیوال به صورت تخصصی برای بلیت تئاتر فعالیت می‌کند و ایران‌تیکت روی بلیت سینما. برنامه‌های ورزشی نیز سایت‌های اختصاصی خود را دارند.


یاندکس نویگیشن: نشان ترکیه


نرم‌افزارهای مسیریاب در چند سال گذشته محبوبیت بسیار زیادی در دنیا پیدا کرده‌اند به طوری که حالا این سؤال مطرح می‌شود که قبل از این برنامه‌ها، چطور به مسیرهای ناشناخته دست پیدا می‌کردیم؟ در ترکیه هم اپلیکیشن بومی Yandex.Navigasyon توانسته محبوبیت زیادی بین کاربران پیدا کند و گزینه اول مردم ترکیه برای مسافرت یا فرار از ترافیک است.


محبوب در ترکیه و ایران


مشهورترین نرم‌افزار ترکیه‌ای در ایران شاید بازی مشهور زولا باشد که اولین بازی تیراندازی اول‌شخص ساخت ترکیه است. این بازی در ۲۲ فوریه ۲۰۱۵ عرضه شد. ۲۰ شخصیت مختلف با داستان‌های مختلف در بازی وجود دارند و از همان روزهای اول معرفی، نسخه‌های فارسی آن نیز معرفی شد. زولا گرچه نمی‌تواند در لیست بالا قرار بگیرد، اما به‌عنوان مشهورترین پلتفرم ترکیه‌ای در این فهرست قرار گرفته است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/4sba
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.