کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

وزارت ارتباطات گزارش ۲۰ ماه خدمت خود را منتشر کرد / از رشد ۹۰۰برابری کاربران پیام‌رسان‌های بومی تا رسیدن سهم اقتصاد دیجیتال به ۷.۵ درصد

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم بعد از ۲۰ ماه فعالیت، گزارشی از عملکرد خود در قالب یک اینفوگرافیک منتشر کرده که در آن به آمار عجیبی از رشد ۴۰۰ تا ۹۰۰برابری کاربران پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی اشاره شده و اینکه ترافیک داخلی کشور برای اولین‌بار با ثبت ۶.۵ ترابیت بر ثانیه رکوردشکنی کرده است.

در این گزارش اما اشاره‌ای به بیش از هفت ماه محدودیت اینترنت و فیلترینگ برخی پلتفرم‌های خارجی نشده که به باور برخی فعالان و کارشناسان حوزه آی‌تی، باعث روی آوردن برخی از مردم به استفاده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی شده است.

از سوی دیگر در حالی که محدودیت بیش از هفت‌ماهه اینترنت باعث شده کاربران امکان استفاده از سرویس اینترنت خود را نداشته باشند و از سرعت و کیفیت خود ناراضی باشند، وزارت ارتباطات راه‌اندازی سامانه آنلاین ۴۰۳ برای دور زدن تحریم اینترنتی و رادارگیم برای کاهش پینگ بازی را که کارشناسان از آن به‌عنوان اینترنت طبقاتی یاد می‌کنند جزئی از دستاورد خود معرفی کرده است. 

 همچنین در این گزارش از تصویب آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال به‌عنوان یک دستاورد یاد شده و این در حالی است که بسیاری از کسب‌وکارهای فعال در اکوسیستم استارتاپی اعلام می‌کنند هنوز نتوانسته‌اند از مزایای این آیین‌نامه به دلیل کمبود بودجه دولت استفاده کنند. 

احسان خرامید، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار دو تصویر در شبکه اجتماعی ویراستی به ۲۰ ماه خدمت‌رسانی وزارت ارتباطات دولت سیزدهم اشاره کرده است. 

در این تصویر کاربران پیام‌رسان‌های بومی بیش از ۳۵ میلیون ایرانی اعلام شده‌اند و گفته شده که استفاده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی رشد ۴۰۰ تا ۹۰۰درصدی داشته‌ است.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که برخی فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال اعلام می‌کنند که با وجود فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ از هفت ماه پیش تاکنون، کاربران و کسب‌وکارها همچنان تمایل به استفاده از این شبکه‌های فیلترشده دارند. برای نمونه در حاشیه اینوتکس ۲۰۲۳ و در پنل سود و ضرر فیلترینگ برای کسب‌وکارها، مدیرعامل پادرو اعلام کرد که با وجود فیلترینگ اینستاگرام، کسب‌وکارها همچنان این شبکه فیلترشده را ویترین کسب‌وکارشان می‌دانند. 

یکی دیگر از آمارهای جالب این گزارش تصویری، رشد سهم اقتصاد دیجیتال در کشور است. بر اساس اعلام وزارت ارتباطات، سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی از ۶.۴ درصد در ابتدای دولت سیزدهم حالا به ۷.۵ درصد رسیده که بر اساس وعده عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات قرار است تا افق سال ۱۴۰۴ این سهم به ۱۰ درصد برسد. 

در حالی وزارت ارتباطات اعلام می‌کند که سهم اقتصاد دیجیتال در حال حاضر به ۷.۵ درصد رسیده که محدودیت‌های ادامه‌دار اینترنت باعث خسارت و ورشکستگی بسیاری از کسب‌وکارها در چند ماه گذشته شده است.

در همین زمینه هم سال گذشته مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئيس‌جمهوری با بیان اینکه با اختلالات گسترده اینترنت، کمر اقتصاد دیجیتال شکسته است، پیشنهاد داده بود صندوق جبران خسارت فیلترینگ در کشور راه‌اندازی شود؛ نامه‌ و درخواستی که تاکنون جوابی برای آن منتشر نشده است. به باور فعالان حوزه آی‌تی، صحبت کردن از رشد اقتصاد دیجیتال در شرایطی که اینترنت به‌عنوان پاشنه آشیل این بخش با محدودیت همراه است، قابل پذیرش نیست و تنها شعار است. 

در این گزارش تصویری به توسعه فیبر نوری هم اشاره شده است. طبق اعلام وزارت ارتباطات، پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها در ۱۶ استان و ۳۰۰ شهر شروع شده و تاکنون امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری برای ۲.۵ میلیون خانوار در سراسر کشور فراهم شده است.

وزیر ارتباطات وعده داده که تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش اینترنت فیبر نوری قرار بگیرند. این وعده نیز با وجود محدودیت‌های اینترنتی و نبود سرمایه کافی در این بخش از طرف اپراتورهای ارتباطی زیر سؤال است.

احمدرضا نخجوانی، مدیرعامل شاتل اخیراً در گفت‌وگو با «کارنگ» اعلام کرد در شرایطی که محدودیت اینترنت باعث شده کاربران به سمت استفاده از فیلترشکن‌های مختلف بروند، صحبت از توسعه اینترنت ثابت به کمک فیبر نوری سؤال‌برانگیز است. او با اشاره به کاهش میزان پهنای‌ باند مورد استفاده کاربران اعلام کرده بود که محدودیت‌های اینترنتی به سرعت‌گیر توسعه پروژه فیبر نوری در کشور تبدیل شده است. 

همچنین در حالی در گزارش تصویری جدید وزارت ارتباطات بر توسعه اینترنت پرسرعت تأکید شده که گزارش فصلی رگولاتوری یکی از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات نشان می‌دهد در یک سال گذشته توسعه پهنای‌ باند اینترنت ثابت با آهنگ کندی پیش می‌رود. 

اتصال ۹۵درصدی دستگاه‌های دولتی به پنجره ملی خدمات هوشمند، پرتاب موفق ماهواره‌های نور ۲ و خیام، راه‌اندازی سرویس ویژه اینترنت کودک و نوجوان، پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ۲۳ درصد در ابتدای دولت سیزدهم به ۶۰ درصد در حال حاضر و… از دیگر دستاوردهایی است که وزارت ارتباطات اعلام کرده در ۲۰ ماه گذشته به آن دست پیدا کرده است. 

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5irj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.