کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بخت بد سلسیوس

سقوط و از هم پاشیدن شیرازه برخی کسب‌وکارهای رمزارزی چطور تمام بازار را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد؟

پلتفرم وام‌دهی رمزارزی سلسیوس که اخیراً به یکی از قربانیان سقوط رمزارزها تبدیل شده، شرایط سختی را تجربه می‌کند. این پلتفرم مستقر در نیوجرسی که همین چند روز پیش اعلام ورشکستگی کرد به مشتریانی که رمزارزهای خود را در پلتفرم آن سپرده‌گذاری می‌کنند، محصولاتی بابهره ارائه می‌داد. آنها همچنین از طریق وام‌دادن رمزارزها، به بازده می‌رسند. این پلتفرم در تاریخ ۱۲ ژوئن با توقف برداشت‌ها، به شایعه ورشکستگی خود قوت بخشید.

«الکس ماشینسکی»، مدیرعامل سلسیوس در آن زمان اعلام کرد که دلیل توقف برداشت‌ها، نقل‌وانتقالات و مبادلات در این پلتفرم، شرایط سخت بازار رمزارزهاست. این اقدام سلسیوس همچنین نگرانی‌هایی درباره پرداخت بدهی‌ها ایجاد کرد. سلسیوس تا ماه می حدود هشت میلیارد دلار وام به مشتریان اعطا کرده بود و تقریباً ۱۲ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت را در اختیار داشت.

همین ارقام سبب شده بود تا سلسیوس به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران وام‌دهی رمزارزها تبدیل شود. این کمپانی تا اکتبر ۲۰۲۱ حدود ۲۶ میلیارد سرمایه تحت مدیریت خود داشت، اما اکنون این رقم بیش از ۵۰ درصد کاهش‌ یافته و توکن سلسیوس نیز ۹۷ درصد از ارزش خود را در همان بازه زمانی از دست ‌داده است.


تأثیر سلسیوس بر بازار


پس از انتشار این خبر، بیت‌کوین و سایر رمزارزها کاهش ارزش قابل ‌توجهی را تجربه کردند. بر اساس داده‌های
Coin Metrics، بزرگ‌ترین دارایی دیجیتال جهان با ۱۵ درصد کاهش به 23.325 دلار رسید و به پایین‌ترین سطحی که از دسامبر ۲۰۲۰ تاکنون مشاهده نشده بود، سقوط کرد. اتر با ۱۷ درصد کاهش به 1.225دلار رسید و توکن سلسیوس بیش از ۳۸ درصد کاهش یافت و این سقوط ادامه پیدا کرد.

وام‌های رمزارزی همچنان در یک منطقه خاکستری نظارتی قرار دارند. رگولاتورهای بازار ایالات متحده معتقدند که بسیاری از محصولات باید به‌عنوان اوراق بهادار تحت قوانین سخت‌گیرانه قرار گیرند تا نسبت به محافظت از سرمایه‌گذاران اطمینان حاصل شود. در ماه فوریه، بلاکفای، رقیب سلسیوس، با جریمه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار و ۳۲ ایالت که آن را به نقض قوانین اوراق بهادار متهم کردند، محکوم شد.

سلسیوس نیز از فعالیت در چهار ایالت محروم است. «ویجی عیار»، رئیس صرافی بین‌المللی کریپتو لونو گفت تصمیم سلسیوس برای توقف برداشت‌ها، فروش رمزارزها را تشدید کرده که به‌دلیل نگرانی‌ها در مورد افزایش تورم و نرخ‌های بهره بالاتر تحت‌ فشار قرار گرفته‌اند. عیار همچنین افزود: «اعتماد به این محصولات قطعاً تحت ‌تأثیر قرار می‌گیرد و احتمالاً در آینده نزدیک شاهد مقررات گسترده در مورد چنین محصولاتی خواهیم بود.»

بسیاری از فعالان بازار معتقد بودند که سلسیوس نیز مانند بسیاری از پلتفرم‌های وام‌دهی مثل Anchor، در اثر سقوط استیبل‌کوین ترا یواس‌دی، دچار این وضعیت شده است؛ ادعایی که توسط سلسیوس رد شد. شرایط این پلتفرم در ماه گذشته سبب شد بسیاری تصور کنند که سایر دارایی‌ها نیز تحت‌ تأثیر قرار می‌گیرند.

در پی این حواشی، تتر اعلام کرد که سرمایه‌گذاری سهام خود را در پلتفرم سلسیوس انجام داده و با هیچ‌گونه عواقبی از دخالت خود در ذخایر استیبل‌کوین مواجه نخواهد شد. این کمپانی همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فعالیت وام‌دهی تتر با سلسیوس (مانند هر وام‌گیرنده دیگری) همیشه بیش از حد وثیقه بوده و تأثیری بر ذخایر ما ندارد.

مدیر دومین صندوق بازنشستگی بزرگ کانادا، Caisse de dépôt et placement du Québec و Westcap که یک کمپانی سرمایه‌گذاری در حال‌ رشد است، با بیش از هشت میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت، سرمایه‌گذاری خود در سلسیوس را انجام داده‌اند.»

صرف‌نظر از خوش‌بینی برخی کمپانی‌ها، مشکلات سلسیوس طی هفته‌های بعد رو به وخامت گذاشت و این پلتفرم در پی وضعیت بحرانی خود، حدود یک‌چهارم کارمندان خود را اخراج کرد

اخراج کارمندان و وخیم‌ترشدن اوضاع


صرف‌نظر از خوش‌بینی برخی کمپانی‌ها، مشکلات سلسیوس طی هفته‌های بعد رو به وخامت گذاشت؛ چراکه این پلتفرم در پی وضعیت بحرانی خود، حدود یک‌چهارم کارمندان خود را اخراج کرد. این اقدام در حالی بود که این پلتفرم تنها چند روز قبل اعلام کرده بود در حال تلاش شبانه‌روزی برای ازسرگیری برداشت‌هاست.

طبق یادداشتی که رسانه Calcalist آن را به دست آورد، حدود ۱۵۰ کارمند از این پلتفرم اخراج شده‌اند. سلسیوس در ادامه این اخبار اعلام کرد: «ما همچنان به برداشتن گام‌های مهم برای حفظ و محافظت از دارایی‌ها و کشف گزینه‌های موجود ادامه می‌دهیم.

گزینه‌ها شامل پیگیری معاملات استراتژیک و همچنین تجدید ساختار بدهی‌های ما، در میان راه‌های دیگر است.» سلسیوس در ادامه از کاربران درخواست کرد تا زمان بیشتری به آنها دهند؛ چراکه جست‌وجو برای یافتن راه‌حل بسیار پیچیده و زمان‌بر است.

بر خلاف نظر بسیاری از کاربران، واشنگتن‌پست با انتشار یک خبر اعلام کرد که مشکل سلسیوس از جایی شروع شد که این پلتفرم سرمایه‌گذاری بزرگی را در یک توکن به نام stETH انجام داد. Steth به افراد و شرکت‌هایی مانند سلسیوس اجازه می‌دهد تا در بلاکچین اتریوم سهیم شوند و از طریق امور مالی غیرمتمرکز سود بیشتری کسب کنند. کاهش شدید ارزش رمزارزها در ماه می، ارزش معاملات stETH را با کاهش مواجه کرد و این توکن به لیکوئید شدن نزدیک شد.


بازگشت موقت خوش‌بینی


با همه این سختی‌ها و مشکلات در اواخر هفته گذشته گزارش شد که سلسیوس در یکسری از بازپرداخت‌های خود از اول جولای، مجموعاً 142.8 میلیون دلار پرداخت کرده است. آخرین مورد از این پرداخت‌ها مربوط به بازپرداخت ۶۴ میلیون دلاری با استفاده از استیبل‌کوین DAI بود.

این پرداخت ساعاتی پس از بازپرداخت قابل ‌توجه ۵۰ میلیون دلاری در استیبل‌کوین DAI انجام شد. در حالت فعلی، سلسیوس توانسته قیمت انحلال خود را به ۴۹۶۷ دلار کاهش دهد. این منطقه برای سلسیوس یک نقطه امن برای این پلتفرم و کاربران آن بود که هنوز امیدوار بودند سکه‌های خود را که اکنون در پلتفرم بلوکه شده‌اند، پس بگیرند. وام‌های معوق سلسیوس اکنون به ۸۲ میلیون دلار با نسبت وثیقه بیش از ۵۷۷ درصد رسیده است.

در آخرین اخبار، بر اساس پرونده‌های تجاری اخیر در بریتانیا، سلسیوس هیئت‌مدیره خود را تغییر داده است. بر اساس مجموعه‌ای از پرونده‌های منتشرشده، سلسیوس، «دیوید بارس» و «آلن جفری» را به‌عنوان مدیران جدید منصوب کرده است. مدیران جدید در کنار الکس ماشینسکی، مدیرعامل سلسیوس، «شلومی دانیل لئون»، مدیرعامل کمپانی سلسیوس و دیگران در هیئت‌مدیره حضور خواهند داشت.

اما حالا با اعلام ورشکستگی یکی از بزرگترین پروژه های وام‌دهی رمزارزی نه‌تنها عاقبت آن نامعلوم‌تر از همیشه شده است بلکه بازار رمزارزها هم یک شکست دیگر در کارنامه این روزهای سخت خود ثبت کرده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/8d9u
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.