کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گفت‌وگو با بنیان‌گذار لیروفا درباره چالش‌های کسب‌وکارهای نوآور در استان خراسان شمالی / بخش خصوصی به حوزه فناوری اعتماد ندارد

عادل اصغرزاده، بنیان‌گذار لیروفا که در شهر بجنورد فعال است، وضعیت منابع انسانی متخصص در استان خراسان شمالی را با کلمه «فاجعه» توصیف می‌کند و می‌گوید: «این وضعیت مختص حوزه دیجیتال و کسب‌وکارهای نوآور نیست و ما در سایر حوزه‌های کاری نیز با چنین مسئله‌ای روبه‌رو هستیم.»

او می‌افزاید: «اغلب افرادی که برای یک موقعیت شغلی مراجعه می‌کنند، توانایی لازم برای قرار گرفتن در آن موقعیت را ندارند. برای حل این مسئله در بخش‌هایی که امکان دورکاری وجود دارد، از نیروهای متخصص خارج از ایران یا نیروهای متخصص که در شهرهای دیگر زندگی می‌کنند، استفاده می‌کنیم.»

عادل اصغرزاده با اشاره به اینکه اخیراً برای راه‌اندازی یک پروژه در حوزه فناوری اطلاعات به بخش‌های دولتی و پارک علم و فناوری مراجعه کرده، اما هیچ حمایتی صورت نگرفته، اظهار می‌کند: «در استانداری خراسان شمالی آماری به من ارائه شد که از جنبه‌های مختلف باعث تأسف است. بر اساس آمار ارائه‌شده امسال تنها ۴۰ میلیارد تومان بودجه به طرح‌های توسعه این استان اختصاص داده شده که برای یک استان مبلغ بسیار کمی است.»

او ادامه داد: «از سویی دیگر کارمندان استانداری می‌گویند که با گذشت چند ماه از سال جدید، توانسته‌ایم کمتر از دو میلیارد تومان از این بودجه را پرداخت کنیم. این یعنی طرحی نیامده که برای انجام کاری درخواست حمایت داشته باشد. از طرفی دریافت چنین حمایت‌هایی شرایط بسیار سختی دارد و اگر کسی بخواهد در این زمینه اقدام کند، باید ضامن و سند فراهم کند.

همچنین فرد متقاضی در شش ماه اول آن بعد از طی دوره‌های آموزشی می‌تواند ۱۵ میلیون تومان دریافت ‌کند. متأسفانه در این حوزه برخوردها به گونه‌ای است که مراجعه‌کننده سرخورده می‌شود و ترجیح می‌دهد که بی‌خیال چنین حمایتی شود. همان‌طور که اشاره کردم مردم هم چندان به‌دنبال ارائه طرح‌های خلاقانه نیستند.»

به گفته اصغرزاده، بخش خصوصی با اینکه دارای سرمایه است و می‌تواند به‌عنوان سرمایه‌گذار وارد عمل شود، اما همچنان اعتماد و اعتنایی به حوزه فناوری، اقتصاد مدرن و شیوه‌های خلاقانه ندارد و ترجیح می‌دهد سرمایه خود را به بازارهای سنتی طلا و املاک ببرد که خود این ماجرا باعث بروز مشکلات تورمی شده است.

او اضافه می‌کند: «ما شاهد هستیم که رقم‌های بالایی در این حوزه‌ها جابه‌جا می‌شود، اما سایر صنایع کاملاً راکد هستند. چنین مواردی نشان‌دهنده ناسالم‌بودن اقتصاد ما هستند و کسب‌وکارهای نوآور در این میان سردرگم هستند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ibkz
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.