کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بزرگ‌ترین برند جهانی سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سه قاره تقسیم می‌شود / تقسیم سکویا به سه وی‌سی مستقل

مشهورترین شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر جهانی، سکویا،‌ قرار است به سه شرکت کاملاً مجزا تقسیم شود. این شرکت به خاطر سرمایه‌گذاری‌هایش در شرکت‌های فناوری ایالات متحده مانند ایربی‌ان‌بی، واتس‌اپ، اینستاگرام،‌ زوم و همچنین شرکت‌های بین‌المللی بزرگی مانند بایت‌دنس، گوگل و گوتو شناخته شده است.

سکویا این خبر را از طریق نامه به‌ شرکایش تأیید کرد. این نامه توسط رهبران سه شرکت جدید یعنی «رولوف بوتا»، «نیل شن» و «شایلندرا سینگ» امضا شده است. این سه شرکت که در نتیجه تقسیم سکویا شکل گرفته‌اند،‌ قصد دارند حداکثر تا پایان مارس ۲۰۲۴ فرایند تقسیم و جدایی را تکمیل کنند. سکویا کپیتال نماینده ایالات متحده و اروپا، «هنگ‌شان» در چین و «پیک ایکس‌وی پارتنرز» نماینده هند و آسیای جنوب شرقی خواهند بود.

رئیس هر کدام از این شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مصاحبه‌ای جداگانه با فوربس اعلام کرده‌اند تصمیم برای تقسیم برند سکویا مدت‌ها پیش مطرح شده بود، اما در چند ماه گذشته بحث پیرامون این قضیه تشدید شد. آنها گفتند تضاد بین پورتفولیوهای استارتاپ مربوطه صندوق‌ها، سردرگمی در نام تجاری به‌دلیل واگرایی آنها در استراتژی‌ها و پیچیدگی‌های نظارتی باعث شد این تصمیم را بگیرند. بوتا گفت: «به نظر می‌رسید همه‌چیز دارد سخت‌تر می‌شود. اما این اقدام ما به معنی عقب‌نشینی و اعلان شکست نیست، بلکه یک پیروزی است. ما سه شرکت مستقل ایجاد کردیم تا زمینه پیشرفت بیشتر فراهم شود.»


درباره سکویا


سکویا در سال 1972 به‌عنوان یک صندوق سه میلیون دلاری تأسیس شد. این صندوق به‌دلیل سرمایه‌گذاری اولیه در شرکت‌هایی مانند AppleAAPL، سیسکو، گوگل و انویدیا در دهه‌های بعدی، دارایی خود را ده‌ها میلیارد افزایش داد و به یکی از مهره‌های مرکز فناوری سیلیکون‌ولی تبدیل شد. در اواسط دهه 2000، این شرکت در سطح بین‌المللی گسترش یافت و سرمایه‌هایی را تحت سرمایه‌گذاری شرکای محلی در چین و هند ایجاد کرد. سکویا یک صندوق مستقر در رژیم صهیونیستی نیز در سال 1999 راه‌اندازی کرده بود، اما پس از مدتی آن را ملغی کرد. لازم به ذکر است سکویا در فهرست فوربس میداس در سال ۲۰۲۳ رتبه اول را به خود اختصاص داد. فوربس میداس یک رنکینگ سالانه است که برترین سرمایه‌گذاران خطرپذیر را رتبه‌بندی می‌کند.


چالش‌های سکویا


با اینکه سکویا دهه‌ها به‌عنوان یک وی‌سی بزرگ و سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها و شرکت‌های معروف شناخته شده بود، اما اخیراً برخی از سرمایه‌گذاری‌هایش مورد انتقاد قرار گرفته است. واحد ایالات متحده و اروپای سکویا به خاطر سرمایه‌گذاری در توییتر ایلان ماسک و صرافی اف‌تی‌ایکس با هجمه‌های رسانه‌ای مواجه شده بودند. مشکل دیگر تنش بین روابط صندوق‌های هر منطقه و سرمایه‌گذاری‌های جداگانه و رشدهای نامتوازن آنها بود.

مشکل دیگر  جدا کردن وجوه بود که ممکن است در ورود صندوق‌ها به بورس تأثیرگذار باشد. برای مثال صندوق ایالات متحده مدل جدیدی از جذب سرمایه را از این صندوق تعریف کرده بود. طرف چینی هم یکی از بزرگ‌ترین سهام‌داران بایت‌دنس است و 10 درصد سهام این شرکت را دارد. البته صندوق ایالات متحده نیز در بایت‌دنس سهام دارد. این سهام‌داری عمده در شرکت بایت‌دنس با توجه به این حقیقت است روابط قانون‌گذاران آمریکا با شرکت بایت‌دنس به علت مسائل امنیتی پیرامون تیک‌تاک چالش‌برانگیز است.


مسائل ژئوپلیتیکی


بوتا، شن و سینگ هر سه نپذیرفتند که تضادهای ژئوپلیتیکی تسریع‌کننده روند جدایی صندوق‌های منطقه‌ای بوده است. آنها می‌گویند که این جدایی بیشتر به‌دلیل تضاد بین پرتفوی‌های در حال گسترش آنها بوده است. بر خلاف نظر رهبران سکویا،  این جدایی و تقسیم‌بندی نشان‌دهنده ظهور یک دنیای چندقطبی و قدرتمند شدن کشورهای آسیایی به‌ویژه آسیای جنوب شرقی است. بازار هند روز‌به‌روز گسترده‌تر می‌شود و استارتاپ‌های فناورانه بیشتری در آن ظهور می‌کنند. هر کدام از این مناطق روایت و پتانسیل رشد منحصربه‌فرد خود را دارند و نمی‌توان با یک پاسخ و روند به نیازهای آنها پاسخ داد و مسیر مشابهی را برای رسیدن به موفقیت برای آنها رقم زد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/kj33
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.