کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بزونومیکس و آینده خرده‌فروشی

کتاب «بزونومیکس» با حمایت هلدینگ فناوری اطلاعات راهبرد هوشمند شهر و فروشگاه شهروند منتشر شد

در دهه اخیر کسب‌و‌کارها به دو دسته قبال تقسیم‌بندی هستند؛ دسته اول آنهایی که کارها را به روال سابق پیش می‌برند و دسته دوم کسانی که همگام با عصر نو، با کسب مهارت‌های فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی مدل کسب‌و‌کاری خودشان را نو می‌کنند.

«برایان دومین»، روزنامه‌نگار تحسین‌شده، از دبیران مجله فورچون و مؤسس شرکتی رسانه‌ای، بر این باور است که برنده میدان رقابت کسب‌وکاری آتی، دسته ‌‌دومی‌ها هستند. او این مدل کسب‌وکاری برنده را «بزونومیکس» می‌نامد و بر این باور است که این مدل جدید طرز فکر ما را درباره کسب‌وکار دگرگون می‌کند و انعطاف‌پذیری گسترده آن در سال‌های پیش رو تأثیری عمیق بر جامعه بر جای می‌گذارد.

به هر حال، در مدل بزونومیکس می‌توان با هوش مصنوعی به جزئیات فراوانی درباره خواسته‌های مشتریان، علایق و مشغولیات کاربران دست یافت و آینده‌نگری دقیق‌تری داشت. علی‌بابا، اپل، فیس‌بوک و تنسنت از همین مدل استفاده می‌کنند و کسب‌وکارهایی مانند اوبر و بانکداری مارکوس به اتخاذ الگوی آمازون برای کسب‌وکارشان اذعان داشته‌اند.

این روزنامه‌نگار برجسته در کتاب «بزونومیکس» از پشت صحنه لبخندی پرده برمی‌دارد که روی جعبه‌های ارسال کالای آمازون نشسته و دلیلی بر اهمیت رضایت مشتری در این شرکت است. او نشان می‌دهد که چگونه «جف بزوس»، یکی از ثروتمندترین مردان جهان یا شاید هنوز ثروتمندترین مرد جهان، با تکیه بر فناوری هوش مصنوعی توانسته کاراترین ماشین خلق ثروت در تاریخ را بسازد و در افق انتظار مشتری، تعاملات اجتماعی ما و اقتصادی جهانی، تغییراتی عظیم پدید آورد. امروز، ترجمه فارسی این کتاب با حمایت هلدینگ فناوری اطلاعات راهبرد هوشمند شهر و فروشگاه شهروند و به همت انتشارات راه پرداخت منتشر شده است.

حسام حبیب‌الله، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره هلدینگ فناوری اطلاعات راهبرد هوشمند شهر، در بخشی از یادداشت خود بر این کتاب نوشته است: «بزوس معنای جدیدی به مفهوم چرخ فلک بخشیده و در مقایسه با رقبا نوعی مزیت رقابتی دست‌نیافتنی به شرکت داده است. او شرکتی ساخته که متعلق به نسل بعد است.

بزوس در حال حاضر با استفاده زیرکانه از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و بیگ‌دیتا سرعت چرخ فلک خودش را افزایش داده است. تابهحال هیچ شرکتی به اندازه آمازون، این اقدامات را با موفقیت به انجام نرسانده؛ البته بسیاری از مدیران ‌عامل با هوش مصنوعی موافقت کرده و تعداد زیادی دانشمند داده استخدام کرده‌اند تا این فناوری را وارد مدل کسب‌وکارشان کنند.

داود قربانیان، مدیرعامل شرکت شهروند در یادداشت خود برای این کتاب نوشته است: «افزایش پیچیدگی‌ها و سرعت تغییرات در جهان، فرصت‌هایی کسب‌وکاری پیش روی کارآفرینان قرار می‌دهد که باید در زمان مناسب سراغ آن بروند. ویژگی کسب‌وکارهای پیشرو جهان جدید این است که به اندازه کافی پیچیده هستند که بتوانند مسائل پیچیده را با روش‌های ساده حل کنند. این دستاورد مهم کسب‌وکارهای اقتصاد نوآوری جهان امروز است. در میان تمام کسب‌وکارهای پیشرو اقتصاد دیجیتال، کسب‌وکار آمازون جایگاهی افسانه‌ای دارد.»

او در بخش دیگری از این یادداشت می‌نویسد: «جف بزوس فقط کارآفرین نبود و آمازون هم صرفاً کسب‌وکاری معمولی نیست. این کسب‌وکاری است که توانسته بر فرهنگ کار در جهان تأثیری چشم‌گیر بگذارد. در اینکه این تأثیر چقدر مثبت یا منفی بوده، بحث و نظرهای زیادی وجود دارد، ولی آنچه بدیهی به نظر می‌رسد این است که نمی‌توان تأثیر آمازون را نادیده گرفت. اهمیت این تأثیر به حدی جدی است که نویسنده این کتاب مفهوم «بزونومیکس» را برای عنوان کتابش ابداع کرده که مخاطب را متوجه ترکیب‌های مشابهی مانند ویکینومیکس و فریکونومیکس می‌کند.»

کتاب «بزونومیکس» در ۳۱۲ صفحه منتشر شده و به همت انتشارات راه پرداخت با قیمت ۱۵۰ هزار تومان راهی بازار کتاب شده است. این کتاب هم‌اکنون در فروشگاه اینترنتی راه پرداخت به آدرس w2pshop.ir در دسترس است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/1a5r
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.