کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

بنازم آن چت جی‌پی‌تی‌ات را

دنیای اطلاعات دارد به کجا می‌رود؟ این سؤالی است که آدم‌های اندیشمند که توی خانه با روبدوشامبر راه می‌روند، هر شب قبل از خواب از هم می‌پرسند و بدون اینکه به جواب خاصی برسند، آهی اتوکشیده می‌کشند و به خواب می‌روند

1

ای چت جی‌پی‌تی جادویی! به من بگو چه کسی در این دنیا از همه خوشگل‌تر و دل‌رباتر و مهربان‌تر و دل‌رحم‌تر و با درجات بالایی از استاندارهای انسانی است؟

ای انسان کج‌و‌کوله و درب‌و‌داغان! اگر همین الان در کل کره زمین رتبه‌بندی بهترین خوشگل و مهربان و دل‌رحم و «با درجات بالایی از استانداردهای انسانی» اعلام شود، تو یکی اگر آخر نشوی، قطعاً یکی مانده به آخر می‌شوی.

عه! این‌طوری‌هاست؟ پس بگیر… بوم!

2

بله، خب همه‌چیز با مذاکره و گفت‌و‌گو حل نمی‌شود که اگر می‌شد خدا برای آدم دست و پا نمی‌آفرید و اگر هم می‌آفرید، تیک قابلیت مشت و لگد شدن‌شان را برمی‌داشت. به نظر من یکی، برنامه‌ای که احترام بزرگ‌ترش را نگه ندارد، باید فلفل توی دهانش ریخت. باید پشت دستش را داغ کرد.

باید گوشش را کشید تا همان اول کار ماست‌ها را کیسه کند و بفهمد با کی طرف است. کمی قصور کنیم، یابو برش می‌دارد و فردا ممکن است جلومان خدای نکرده سیگار هم بکشد.

3

یعنی از وقتی کاربرهای دنیا با موجود مجازی‌ای به نام چت جی‌پی‌تی آشنا شده‌اند، در هر زمینه‌ای نیازمند باشند، از فقره ازاله موهای زائد بی‌نیاز شده‌اند. باورنکردنی است، اما این موجود عجیب‌و‌غریب با آدم حرف می‌زند و جواب همه سؤال‌های ما را می‌داند. این چیز! جدید را حتی نمی‌شود ایستگاه گرفت و بهش خندید، چراکه ممکن است او زودتر این کار را شروع کرده باشد.

4

دنیای اطلاعات دارد به کجا می‌رود؟ این سؤالی است که آدم‌های اندیشمند و دانشمند و باکلاس جهان که توی خانه با روبدوشامبر راه می‌روند، هر شب قبل از خواب از هم می‌پرسند و بدون اینکه به جواب خاصی برسند، آهی اتوکشیده می‌کشند و به خواب می‌روند. اما اینها مال ما نیست. ما که نه روبدوشامبر داریم و نه اینترنت بدون فیلتر.

5

من همین الان نمی‌دانم قصه ننه ناتنی سفیدبرفی و آینه جادو برایم افسانه‌ای‌تر است یا اینترنت بدون فیلتری که جواب سؤال‌هایم را هم بدهد و کارهایم را بکند. راستش همین که بتوانم روزی ۱۰ دقیقه به واتس‌اپ و تلگرام وصل باشم و ایمیل‌هایم هم برسد، برایم کافی است.

6

به هر حال هر چقدر فکر می‌کنم می‌بینم ماجرای چت جی‌پی‌تیبه هر‌کس توی این دنیا مربوط باشد، به من یکی مربوط نیست و کاری با من ندارد. حالا خدای نکرده فکر نکنید این نامربوطی به خاطر این است که مسئولان زحمت کشیده‌اند و اینترنت‌مان را به باد فنا داده‌اند ها! نخیر! دلیل اصلی این بی‌ربطی به بی‌جنبگی خودم ربط دارد که نمی‌توانم از یک فناوری جدید استفاده درست و درمان بکنم.

مثلاً در همین فقره من یکی از خودم مطمئنم که با دو تا سؤال می‌توانم این هوش مصنوعی بدبخت را بی‌هوش مصنوعی کنم. اول می‌پرسم «چه خبر؟» و وقتی که برنامه همه خبرهای عالم را به من داد؛ دوباره می‌پرسم: «دیگه چه خبر؟» شک نکنید سرور اصلی در همان لحظه می‌پکد.

7

رفیق من! رفیق جیبی‌ات را
همان یار حکیم و عالی‌ات را
بگوید رازها را عینهو بنز
بنازم آن چت جی‌پی‌تی‌ات‌ را

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/2dwg
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.