رسانه اقتصاد نوآوری ایران

به تعویق افتادن راه‌اندازی کارخانه آلمانی توسط اینتل / جنگ اوکراین، همه را به دردسر انداخته است

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

ثریا حقی / روزنامه محلی وُلکس‌تایم به تازگی گزارشی منتشر کرده، که نشان می‌دهد شرکت اینتل، از هدف‌گذاری عمده خود برای راه‌اندازی یک کارخانه تراشه در شهر ماگدبورگ در شهر آلمان، در نیمه نخست سال 2023 میلادی عقب‌نشینی کرده است. بهانه این عقب‌نشینی هم درخواست یارانه عمومی بیشتر برای پروژه از سوی اینتل عنوان شده است.

پس از همه‌گیری ویروس کووید 19 در جهان و به دنبال آن، حمله روسیه به اوکراین، که ریسک‌های مربوط به زنجیره‌های تامین طولانی و گسترده جهان را بیش از پیش عریان ساخت، قرار بود راه‌اندازی این کارخانه مرکزی به عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های آلمان و اتحادیه اروپا، با انجام تولیدات محلی بیشتر، انعطاف‌پذیری قاره را بهبود ببخشد.

با این حال به گزارش این روزنامه، افزایش قیمت انرژی و مواد خام محاسبات اولیه شرکت آمریکایی را بر هم زده و همین امر، سبب به تعویق افتادن پروژه شده است. به گفته ولکس‌تایم، در حالی که اینتل در ابتدای برنامه‌ریزی برای پروژه، چیزی در حدود 17 میلیارد یورو (18 میلیارد دلار) بودجه برای هزینه‌ها در نظر گرفته بود، اکنون و با تورم صورت یافته، قیمت‌ها به 20 میلیارد یورو نزدیک شده است که تاثیر قابل توجهی روی برنامه‌ریزی کلی سیستم خواهد داشت.

بنجامین بارتدر، سخنگوی اینتل به نقل از ولکس‌تایم گفت: «چالش‌های ژئوپلیتیکی رشد کرده و تقاضا برای نیمه‌رساناها کاهش یافته است. این بدان معناست که ما هنوز نمی‌توانیم تاریخی قطعی برای شروع ساخت و ساز اعلام کنیم». ضمن این‌که به گفته این روزنامه، شرکت در حال مذاکره با دولت برای یافتن راهی به منظور پر کردن شکاف مالی به وجود آمده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/uu8t
منبع رویترز
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.