کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سکوت ایلان ماسک بعد از نظرسنجی برای استعفا از ریاست توییتر

ثریا حقی / ایلان ماسک، غول تسلا، اواخر روز یکشنبه در توییتر خود طی یک نظرسنجی از کاربران خواست در خصوص کناره‌گیری او از مدیرعاملی توییتر رأی‌گیری کنند؛ نظرسنجی‌ای که قول هم داده بود به نتیجه آن، هرچه بود، پایبند باشد. این نظرسنجی توییتری، درست قبل از ساعت 6:20 صبح به پایان رسید؛ آن هم با 57.5 درصد آرا به کناره‌گیری ماسک از ریاست توییتر که هنوز جا پایش را در آن محکم نکرده است!

با ثبت بیش از 17.5 میلیون رأی در این نظرسنجی آنلاین، این بدان معناست که بیش از 10 میلیون کاربر خواهان این هستند که توییتر دیگر توسط دومین مرد ثروتمند جهان اداره نشود.

ماسک، اکنون و پس از اینکه بیش از 10 میلیون کاربر به او رأی داده‌اند تا کمتر از دو ماه پس از خرید این شبکه اجتماعی به قیمت 44 میلیارد دلار از سمت خود کناره‌گیری کند، ترجیح داده سکوت کند. ماسک پیش از این نیز در خصوص موضوعات مهمی همچون بازگرداندن حساب کاربری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا یا روزنامه‌نگاران سرشناسی که چند روز پیش حساب توییتری‌شان به دلیل انتشار لینک یک مکان‌یاب معلق شده بود، نظرخواهی کرده بود. دو نظرسنجی مهم قبل که هر دو هم رأی مثبت گرفته بودند در عمل نیز اجرا شدند. اما اکنون مشخص نیست ایلان ماسک، در این نظرسنجی هم به نظر کاربران احترام گذاشته و از سمت خود به عنوان ریاست توییتر کناره‌گیری می‌کند یا نه.

ماسک پیش از خرید توییتر نیز اعلام کرده بود که قرار نیست برای زمان طولانی مدیریت این شبکه اجتماعی محبوب را برعهده داشته باشد و در نهایت این مسئولیت خطیر را به فرد دیگری منتقل خواهد کرد. با این حال، این ادعا را هم داشت که فرد دیگری در صف برای جایگزینی وی نیست. وی در یک توییت نوشته بود: «هیچ‌ کس شغلی را نمی خواهد که بتواند توییتر را سرپا نگه دارد. هیچ جانشینی وجود ندارد… مراقب باشید چه آرزو می‌کنید؛ چون ممکن است در مورد خودتان برآورده شود.» ضمن اینکه نوشته بود «مسئله، یافتن یک مدیرعامل نیست… مسئله یافتن مدیرعاملی است که بتواند توییتر را زنده نگه دارد.»

زمانی که لکس فریدمن، دانشمند کامپیوتر، محقق هوش مصنوعی و پادکست روسی-آمریکایی، ادعا کرد که حاضر است توییتر را بدون حقوق و تنها برای تمرکز روی بعد مهندسی و عشق به آن اداره کند، ماسک پاسخ داد: «باید به رنج علاقه‌ داشته باشی. تنها آورده‌اش این است که پس‌انداز زندگی‌ات را در توییتر سرمایه‌گذاری می‌کنی و شرکت هم خیلی سریع از ماه مه تا همین امروز به سمت ورشکستگی می‌رود! هنوز هم می‌خواهی‌اش؟!»

اسنوپ داگ، خواننده رپ آمریکایی نیز از 20.8 میلیون فالوور خود در مورد ریاست توییتر نظرسنجی کرده که «آیا باید توییتر را اداره کنم؟» و 81.7 درصد از کاربران، او را به‌عنوان رئیس جدید توییتر قبول دارند.

ایلان ماسک، که برای تماشای فینال جام جهانی روز یکشنبه در قطر حضور داشت، پس از برکناری مدیرعامل سابق پاراگ آگراوال، مدت کوتاهی پس از تصاحب غول رسانه‌های اجتماعی در اواخر اکتبر، به‌عنوان مدیرعامل این رسانه محبوب انتخاب شد. از زمان تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک، هزاران نفر از کارکنان این غول رسانه‌های اجتماعی اخراج شده‌ یا استعفا داده‌اند. توییتر در دوران ریاست ماسک، سرویس توییتربلو را بازطراحی کرد که به تمام کاربران این شبکه این امکان را می‌داد که به تیک آبی دسترسی داشته باشند. تحولاتی که به مذاق شرکت‌های تبلیغاتی چندان خوش نیامده و سه شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های تبلیغاتی دنیا به مشتریان خود هشدار داده‌اند که هیچ پویش تبلیغاتی جدیدی در توییتر راه‌اندازی نکنند. برخی از شرکت‌های سرشناس مثل جنرال‌موتورز نیز به‌طور موقت انتشار محتوای تبلیغاتی در توییتر را متوقف کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست که آیا ایلان ماسک، به نتیجه رأی‌گیری پایبند خواهد بود یا نه و اصلاً پیش از این نظرسنجی، گزینه‌های احتمالی برای ریاست توییتر را بررسی کرده یا خیر، اما آنچه مشخص است، اکثریت قریب به اتفاق کاربران هیچ تمایلی به ادامه حضور وی در سمت مدیریت توییتر ندارند. درگیری ماسک با کاربران، سابقه‌ای دیرینه دارد و به تحولاتی باز می‌گردد که طی مدت حضورش در توییتر، به سیستم و کاربران آن تحمیل کرده است. درگیری‌هایی که در چندین و چند جبهه تا همین امروز ادامه داشته‌اند، نظیر اخراج حدود نیمی از کارکنان شرکت، تعلیق تعدادی از روزنامه‌نگاران و به‌روزرسانی سیاستی که انتشار محتوای حاوی لینک یا نام کاربری پلتفرم‌های رقیب را ممنوع می‌سازد.

پست یکشنبه ماسک، آخرین فعالیت توییتری او بوده و از آن زمان تاکنون، با وجود شایعات زیادی که مبنی بر استعفای وی در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها دست به دست می‌شود، خبری از او نیست. اما آنچه اهمیت دارد، این است که در صورت خروج و استعفای واقعی ماسک از توییتر، چه بر سر این رسانه خواهد آمد؟

استعفای ماسک و اخراج سایر مقامات ارشد، این شرکت را با خلاء قدرت عظیمی مواجه خواهد کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/zg48
منبع نیوپوست فوربس نیتیمس
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.