کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

به سوی خرده‌فروشی سریع

پنج اصل مهم خرده‌فروشی که صاحبان صنعت باید به آن توجه کنند

اصول خرده‌فروشی متعددی وجود دارد که در طول زمان به وجود آمده و توسعه یافته‌اند. هدف مطلب پیش رو بحث درباره این اصول نیست، بلکه صرفاً نشان دادن چند اصل مهم برای شروع کار در حوزه خرده‌فروشی است.


اصل اول؛ مهم‌ترین فرد در تجارت، مشتری است


کلید هر خرده‌فروش موفقی را مشتریان آن در دست دارند. برای تسلط بر درک مشتری از کسب‌و‌کار شما، فرایندها و رویه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها پیروی کنید؛ اما قسمت مهم آن است که کسب‌و‌کار شما در نهایت مشتری‌مدار باشد.

بنابراین مهم‌ترین اصل خرده‌فروشی که باید بر آن تسلط پیدا کنید، مشتری است. مشتری باید مرکز تجارت شما باشد و هر کاری که انجام می‌دهید، باید حول محور مشتری بچرخد. شناختن و تمرکز روی آنها در هر کاری که انجام می‌دهید، به شما کمک می‌کند تا تجارت و تیم خود را رشد دهید.


اصل دوم؛ جزئیات مهم است


یکی از معروف‌ترین اصول در خرده‌فروشی، جزئیات است. چالش اینجاست: چگونه جزئی‌نگر شوید و روی چه جزئیاتی باید تمرکز کنید؟ لازم است در ابتدا به بررسی و بهبود درک خود از مشتری و جزئیات مدیریت خرده‌فروشی بپردازید. هر خرده‌فروش باید روی جزئیات تمرکز کند و در اکثر مواقع جزئیات را به‌درستی درک کند.

این حرف به معنای آن نیست که شما نباید اشتباهی مرتکب شوید، اما باید از آنها درس بگیرید و تکرارشان نکنید. مشتریان به شما اجازه برخی از اشتباهات را می‌دهند، اما اگر تعداد این عملکردهای نادرست زیاد شود و مکرر اتفاق بیفتد، مشتریان خود را از دست می‌دهید. درک جزئیات، یک مهارت کلیدی برای تسلط بر خرده‌فروشی است.


اصل سوم؛ چهار P را درک کنید


یک اصل بسیار قدیمی وجود دارد که هنوز هم معتبر است. بسیاری از مردم این اصل را در مدرسه یا دانشگاه شنیده‌اند. این اصل تبلیغاتی خرده‌فروشی به شما کمک می‌کند تا اصول کلی چنین کسب‌و‌کاری را درک کنید. چهار P عبارت است از: محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان (Place) و تبلیغات (Promotion). اینها چهار زمینه‌ اصلی هستند که باید بر آنها تمرکز کنید تا پایه‌های اساسی یک کسب‌وکار موفق خرده‌فروشی را بگذارید و آن را به‌درستی به مشتریان خود ارائه دهید.

در توضیح محصول باید گفت که شما به محصولاتی نیاز دارید که مشتری شما نیاز به خریدن‌شان دارد که معمولاً طیفی از محصولات را در بر می‌گیرد. در نظر داشته باشید که این محصولات باید سودی را برای شما به ارمغان بیاورند تا کسب‌و‌کار موفقی داشته باشید.

قیمت باید در کل بازاریابی ثابت باشد و تمام الزامات کسب‌و‌کار شما را برآورده کند. لازم است محدوده قیمت‌گذاری را در سطحی قرار دهید که دایره هدف مشتریان‌تان توانایی خرید و استفاده از آنها را داشته باشند. قیمت شما می‌تواند بالا یا پایین باشد و این به توانایی مالی گروه مشتریانی که برای فعالیت خود در نظر گرفته‌اید، برمی‌گردد.

لازم است فضای مناسبی را فراهم کنید که مشتریان شما بتوانند این محصولات را خریداری کنند؛ این فضا می‌تواند فروشگاه فیزیکی باشد یا کاتالوگی که به دست مشتریان هدف خود می‌رسانید یا حتی یک وب‌سایت که از طریق آن مشتری می‌تواند به محصولات‌تان دسترسی پیدا کند. در هر حال برای فروش موفق چاره‌ای ندارید جز اینکه مکان مناسبی را به این کار اختصاص دهید.

در نهایت نیز هنگامی که محصولی با قیمت مناسب ارائه می‌دهید و مکان درستی را برای حضور مشتری فراهم آورده‌اید، باید این موضوع را برای آنها شرح دهید که این کار به معنای انجام تبلیغات است. در این مرحله مطمئن شوید مشتریان هدف شما از حضورتان و محصولاتی که ارائه می‌دهید، آگاهی دارند.


اصل چهارم؛ بیشتر تلاش کنید


ارائه خدمات عالی به مشتریان با درک و شناخت مشتری شما شروع می‌شود. با این حال، شناخت آنها، شروع یک سفر است و شما باید چیزی بیش از خدمات معمول ارائه دهید تا در ذهن آنها بمانید. اگر می‌خواهید موفقیت‌های بزرگ‌تری به دست آورید، چاره‌ای ندارید جز اینکه خدمات‌تان را در مقیاس بزرک‌تری ارائه دهید.

ظهور «Etail» از دل «Retail»، بزرگ‌ترین تغییر صنعت خرده‌فروشی در 20 سال گذشته بوده است و به‌مرور تأثیر این تغییر در صنعت خرده‌فروشی بیشتر نیز خواهد شد

این یعنی تلاش برای جذب و نگهداشت مشتری یک مسیر بی‌انتهاست. سال‌ها تجربه خرده‌فروشان موفق دنیا نیز بر این اصل تأکید دارد. یادتان باشد تمرکز کامل روی مشتری تنها شروع ماجراست، اما برای ارائه خدمات به مشتریان در مقیاس وسیع‌تر و در سطح جهانی، شما و تیم‌تان باید به طور مداوم برای بهبود تجربه مشتری تلاش کنید و هر بار کمی بیشتر از آنچه که انتظار دارند، ارائه دهید. انجام این کار علاوه بر جلب مشتری، وفاداری او را نیز به همراه خواهد داشت.


اصل پنجم؛ مکان، مکان و باز هم مکان


پیش‌تر مکان مناسب را به عنوان یکی از اصول خرده‌فروشی شناختیم؛ اما آن‌قدر این موضوع اهمیت دارد که باید باری دیگر درباره آن صحبت کنیم. به حکم تجربه‌ای که در تاریخ خرده‌فروشی به دست آمده، مکان مناسب به‌خصوص در مورد فروشگاه‌های فیزیکی، در موفقیت شما تأثیر بسیاری دارد.

اما بهترین مکان برای فروشگاه فیزیکی کجاست؟ این چیزی است که از سوی برند و استراتژی‌های محصول‌تان، به شما دیکته می‌شوند؛ یعنی آنچه که قصد فروشش را دارید، بر موقعیت فروشگاه شما تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، یک سوپرمارکت نیاز به پارکینگ دارد و یک فروشگاه مد روز باید در یک منطقه شیک باشد که مشتریان مناسب فروشگاه را جذب کند.

البته به نظر من، محل در حال حاضر تأثیر کمتری نسبت به گذشته دارد، به دلیل دو عامل اصلی؛ اولاً انعطاف‌پذیری مشتریان طی سال‌ها افزایش یافته و آنها برای خرید محصول مورد نظرشان، از مکان‌های متنوع‌تری بازدید می‌کنند. ثانیاً اینترنت عادات خرید مشتریان را تغییر داده و این تغییرات ادامه‌دار خواهند داد.

تجارت الکترونیک، دنیای خرده‌فروشی «جغرافیای نامحدود» را ساخته است؛ دنیایی که در آن خرید می‌کنید، بدون اینکه نیازی به بازدید از یک فروشگاه فیزیکی وجود داشته باشد. ظهور «Etail» از دل «Retail»، بزرگ‌ترین تغییر صنعت خرده‌فروشی در 20 سال گذشته بوده است و به‌مرور تأثیر این تغییر در صنعت خرده‌فروشی بیشتر نیز خواهد شد.

ما در حال سفر از خرده‌فروشی به سوی خرده‌فروشی سریع هستیم. درک این اصل مهم و در آغوش گرفتن آن، باعث می‌شود درک بهتری از آینده خرده‌فروشی و مشتریان داشته باشیم و حواس‌مان به فناوری‌های جدیدی باشد که سبب تغییر شکل فرصت‌ها در دنیای خرده‌فروشی می‌شوند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/5crf
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.