گروه صنایع غذایی سحر بهعنوان یکی از مجموعههای پیشرو در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی کشور، با تکیه بر شبکه گسترده تأمینکنندگان و توزیعکنندگان، نقش مهمی در تأمین محصولات غذایی باکیفیت ایفا میکند. در این مصاحبه، محمود توتونچیان، رئیس هیئت مدیره این گروه، به تشریح وضعیت تولید، صادرات و چالشهای این مجموعه در سال گذشته و همچنین رویکرد آنها در شرایط خاص پرداخته است.
درباره وضعیت گروه سحر و عملکرد تولیدی آن در یک سال گذشته به ما بگویید.
گروه صنایع غذایی سحر از شش شرکت داخلی و سه شرکت خارجی تشکیل شده و در حوزه صنایع تبدیلی فعالیت میکند. یکی از شرکتهای داخلی ما در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی به کشاورزان فعال است و ارتباط نزدیک و مستقیمی با کشاورزان دارد. حدود ۲۰۷۰ کشاورز تأمینکننده محصولات سحر هستند و سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن محصولات باغی و صیفیجات را برای گروه ما تأمین میکنند. این حجم از همکاری نشاندهنده حمایت گسترده کشاورزان از گروه سحر است. همین موضوع هم باعث شده تا ما به منظور حمایت هرچه بیشتر از فعالان حوزه کشاورزی و قشر عظیم کشاورزان، توسعه تولید و صادرات را بیشتر از گذشته دنبال کنیم و کیفیت محصولات خود را هر روز ارتقا دهیم.
وضعیت بازارهای داخلی و خارجی که سحر در آنها حضور دارد به چه شکل است؟
خوشبختانه با تلاش و برنامهریزیهای انجامشده، گروه سحر به ۲۸ کشور صادرات مستقیم دارد. از طرف دیگر ما از طریق شرکت بازرگانی الوند یاران، محصولات خود را در ۲۵ استان کشور توزیع میکنیم. این شرکت با ۷۰۰ نفر پرسنل و ۱۳۲ دستگاه ماشین مالکیتی، شبکه توزیع گستردهای را مدیریت میکند. این شبکهسازی از مزرعه تا سفره، به ما امکان داده تا در حفظ اشتغال، پایداری بازارهای صادراتی و کیفیت محصولات موفق باشیم. البته چالشهایی در حوزه صادرات، نقدینگی و نیروی انسانی وجود دارد که با برنامهریزیهای کوتاهمدت و بلندمدت تلاش کردهایم خود را با شرایط موجود هماهنگ و پایداری مجموعه را حفظ کنیم.
برنامههای توسعهای گروه غذایی سحر چیست و بیشتر متمرکز بر چه بازارهایی است؟
برای توسعه بازار و جلب مشتریان، در نمایشگاههای متعددی حضور یافتهایم. از ابتدای سال تاکنون در پنج تا شش نمایشگاه از جمله دو نمایشگاه در روسیه، نمایشگاه اکسپو در ایران و بهزودی نمایشگاه آنوگا در آلمان شرکت کردهایم. این اقدامات به ما کمک کرده تا با شرایط موجود سازگار شویم و جایگاه خود را در بازار تقویت کنیم.
درباره آمار تولید و فروش گروه سحر در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ چه اطلاعاتی میتوانید ارائه دهید؟
در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲، گروه سحر از نظر وزنی ۲۹ درصد رشد داشته است. همچنین از نظر ریالی ۵۴ درصد افزایش فروش داشتهایم، هرچند ملاک اصلی ما رشد وزنی است. علاوه بر این، تعداد مشتریان خارجی ما بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته و بازارهای صادراتی خود را توسعه دادهایم.
با توجه به شرایط جنگی اخیر، آیا تغییری در میزان تولید و فروش گروه سحر ایجاد شده است؟
شرایط جنگی به روحیه و رویکرد مجموعه بستگی دارد. ما در این مدت نه قیمت محصولات خود را افزایش دادیم، نه تخفیفها را حذف کردیم و نه خدماترسانی خود را کاهش دادیم. به نظر من، این شرایط کوتاهمدت بود و تلاش ما هم این بود که کاری نکنیم تصویر منفی از برند سحر در ذهن مشتریان ایجاد شود. سرویسرسانی خود را به حداکثر رساندیم و حتی در روزهای اوج بحران، شخصاً به شعب مختلف سرکشی کردم و به پرسنل دلگرمی دادم. حقوق پرسنل را زودتر از موعد پرداخت و بستههای معیشتی را نیز زودتر از برنامهریزیهای قبلی توزیع کردیم.
علاوه بر این، به سازمانهایی مانند هلال احمر که نیاز به تأمین مواد غذایی داشتند، خدمات ارائه کردیم. در همان روز جمعه، تا ساعت ۷ و ۸ شب، دستکم ۸ تا ۱۰ کامیون بار به این مراکز ارسال کردیم تا برای شرایط اضطراری آماده باشند. این اقدامات نشاندهنده تعهد ما به خدمترسانی و همراهی با مردم و منابع انسانی در شرایط دشوار است.