کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گفت‌وگو با مهدی مقیمیان، مدیرعامل گروه مبتکر و بنیان‌گذار پلتفرم مینی‌کالا / تحول فروش آنلاین با سوشال‌کامرس‌ها

بیش از دو دهه از تولد آمازون به‌عنوان بزرگ‌ترین و معروف‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان می‌گذرد و مارکت‌پلیس‌های زیادی با الهام از این غول ایکامرس شکل گرفته‌ و رشد کرده‌اند. با این حال بسیاری از فروشندگان بومی در کشورهای مختلف ترجیح می‌دهند به جای استفاده از خدمات مارکت‌پلیس‌ها با توجه به محدودیت‌هایی که دارند، کسب‌وکارشان را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنند و توسعه دهند. اینستاگرام در این میان یکی از جذاب‌ترین بسترهایی بوده که توجه فروشندگان در کشورهای مختلف از جمله ایران را به خود جلب کرده است. 

با گسترده‌تر شدن میزان فروش اینترنتی در بسترهایی مانند اینستاگرام چالش‌های مرتبط با کلاهبرداری در این فضاها نیز جدی‌تر شده است. چالش‌هایی که همچنان بدون راهکار هستند و به همین دلیل افراد ترجیح می‌دهند در چنین فضاهایی روی مبالغ بالا ریسک نکنند. «مهدی مقیمیان»، مدیرعامل گروه مبتکر معتقد است سوشال‌کامرس‌ها به‌عنوان نسل بعدی مارکت‌پلیس‌ها، جایگزین پلتفرم‌های فروش آنلاین هستند که برای چالش‌های فروش در مارکت‌پلیس و شبکه‌های اجتماعی راهکار ارائه می‌دهند. با او که بنیان‌گذار «مینی‌کالا» است درباره این سوشال‌کامرس ایرانی و ویژگی‌هایی که دارد، به‌ گفت‌وگو نشسته‌ایم.

ایده مینی‌کالا از کجا شکل گرفت و چگونه به این جمع‌بندی رسیدید که فروشنده‌های خرد در فضای آنلاین به چنین پلتفرمی نیاز دارند؟

برای جواب به این سؤال باید به کمی عقب‌تر برگردیم. «مینی‌کالا» در واقع بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر به نام «مینی‌شهر» است که حدوداً از اواخر سال 1399 آن را آغاز کردیم. در حال حاضر تمرکز گروه مبتکر روی این ابرپروژه است که از ۲۱ پروژه تشکیل می‌شود و یکی از این پروژه‌ها مینی‌کالاست.

«مینی‌پی»، «مینی‌‌کیو»، «مینی‌چنج»، «مینی‌بانک»، «مینی‌مارکت»، «مینی‌کارت»، «مینی‌فود»، «مینی‌تی‌وی» و… سایر محصولات این پروژه هستند. ایده مینی‌شهر از اینجا شکل گرفت که بر اساس تجربه ما، در ایران دلیل شکست پروژه‌ها همیشه این نیست که خودشان بد عمل می‌کنند، بلکه می‌تواند به ‌خاطر این باشد که حلقه‌ای از یک زنجیره کلی هستند و به‌ دلیل عملکرد بد حلقه بعدی یا قبلی با شکست مواجه می‌شوند.

این فارغ از چالش‌هایی است که در حوزه رگولاتوری وجود دارد. ما به این نتیجه رسیدیم که برای جلوگیری از چنین اتفاقی باید همه حلقه‌های زنجیره را داشته باشیم و بتوانیم عملکرد آن را مدیریت کنیم؛ بنابراین تصمیم گرفتیم یک شهر هوشمند بسازیم و همه زنجیره‌های مورد نیاز آن را شکل دهیم.

این پروژه از آنجایی که ماکت یک شهر است، مینی‌شهر نام گرفت. این شهر باید فروشگاه، بانک، کتابخانه، سینما، سوپرمارکت و… داشته باشد. ما تصمیم گرفتیم اجزای این شهر را به‌صورت جداگانه بسازیم تا در نقطه نهایی که همه اینها ساخته شد، شهر ما شکل بگیرد. سؤال اصلی ما این بود که کار را با کدام‌یک از اجزای این شهر آغاز کنیم.

برای این انتخاب شش ماه زمان صرف کارهای تحقیقاتی کردیم تا بدانیم در حال حاضر شرایط ورود به بازار کدام‌یک مهیاتر است و بتوانیم سراغ پروژه‌ای برویم که در حال حاضر نسبت به آن در بازار نیاز وجود دارد؛ ما این تجربه را در چند سال پیش داشتیم که برای مثال وارد فضای هوش مصنوعی شدیم و کارهایی را انجام دادیم که شاید برای ۲۰ سال دیگر، جامعه در آن سطح احساس نیاز کند. نتیجه بررسی‌های ما این شد که به سمت تولید یک پلتفرم سوشال‌کامرس برویم.

چه عواملی باعث شد که به چنین نتیجه‌ای برسید؟

خرید آنلاین نیازی بود که کرونا به جامعه تحمیل و شرایط آن را مهیا کرده بود، وگرنه شاید سال‌ها زمان می‌برد که این بخش در این اندازه مورد توجه جامعه ایران قرار گیرد. از سویی ما در جهان یک مارکت‌پلیس داشتیم که نسل دوم فروش اینترنتی به‌شمار می‌آمد؛ آمازون دنیا را تغییر داده و صاحب آن جف بزوس به پولدارترین آدم دنیا تبدیل شده و نوک هرم نشسته بود.

اما از آغاز به کار آمازون بیش از دو دهه می‌گذشت و قرار نبود این مدل تا صد سال دیگر هم سرآمد فروش اینترنتی باشد. ما به این نتیجه رسیدیم که نسل بعدی در حوزه فروش اینترنتی، سوشال‌کامرس است. مدل‌های خارجی که می‌توان آنها را نزدیک به سوشال‌کامرس دانست، یکی «تائوبائو» در چین است و یکی هم «اسپارک» در آمریکاست که البته سهام‌دار اصلی آن هم خود آمازون است.

سوشال‌کامرس چه مؤلفه‌هایی دارد و تفاوت آن با مارکت‌پلیس‌ها در چیست؟

سوشال‌کامرس در دنیا مانند ایکامرس هنوز آن‌قدر پخته نشده که ما بدانیم چه استانداردهایی دارد و بخواهیم با خواندن چند داستان موفقیت و شکست و بنچمارک‌کردن چند پروژه آن را بسازیم. در واقع این مدلی است که دنیا همچنان در حال آزمون‌وخطای آن است.

همچنین به‌دلیل ماهیتی که سوشال‌کامرس دارد، اگر آنچه را در آمریکا در اسپارک اتفاق افتاده، در چین کپی کنید، جواب نمی‌دهد و آنچه را در چین تحت نام تائوبائو اتفاق افتاده، نمی‌توان در جای دیگر عیناً پیاده‌سازی کرد. تائوبائو در چین کار خود را در سال ۲۰۱۵ آغاز کرد و بعد از پنج سال به ۱۰۱ میلیارد دلار ارزش رسید، اما برای مثال خودروسازی مانند بی‌ام‌دبلیو پس از یک قرن فعالیت حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

این مقایسه نشان می‌دهد که سرعت بزرگ‌شدن این کسب‌وکار تا چه اندازه می‌تواند سریع باشد. درباره بخش دوم سؤال می‌توان به‌صورت خیلی موجز گفت وقتی شما مارکت‌پلیس را به‌صورت غیرمتمرکز اجرا کنید، به سوشال‌کامرس می‌رسید؛ ما در دوره‌ای شروع به متمرکز کردن همه‌چیز کردیم؛ برای مثال همه بقالی‌ها را حذف و هایپرمارکت‌ها را جایگزین کردیم یا آژانس‌ها جای خود را به تاکسی‌های اینترنتی دادند.

اما در حال حاضر این روند در جهان معکوس شده و همه‌چیز دوباره در حال حرکت به سمت غیرمتمرکز شدن است؛ همان‌طور که در حوزه بانکی بلاکچین می‌خواهد نظام مالی دنیا را از مدل متمرکز مبتنی بر بانک‌ها تغییر دهد و به یک مدل غیرمتمرکز تبدیل کند، در مارکت‌پلیس‌ها هم این اتفاق توسط شبکه‌های اجتماعی و سوشال‌کامرس‌ها در جریان است.

چه عاملی باعث می‌شود که مارکت‌پلیس‌ها به سوی غیرمتمرکز شدن بروند؟

مارکت‌پلیس تاکنون به این شکل عمل می‌کرد که از فروشنده می‌خواست کالایش را در اختیار او قرار دهد تا آن را استانداردسازی کند، خدمات انبارداری، لجستیک، پشتیبانی و تبلیغات ارائه دهد و به این شکل باری از روی دوش فروشنده‌ها بردارد، اما نقص مارکت‌پلیس‌ها این است که سقف محدودی دارند و از یک جایی به بعد هزینه‌های عملیاتی اسکیل‌کردن دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست.

مگر یک مارکت‌پلیس چه اندازه می‌تواند انبار ایجاد کند و خدمات لجستیک ارائه دهد؟ راهکار کسب‌وکاری مانند آمازون این بود که بازار خود را به کشورهای دیگر ببرد، ولی ما در ایران یک پرچم‌دار در این زمینه داریم که در ۸، ۹ سال گذشته بازار را در اختیار داشته و از ابتدای کرونا هم با رشدهای زیادی روبه‌رو شده، اما در هر صورت برای بزرگ‌شدن چاره‌ای جز داشتن انبار و لجستیک ندارد.

معمولاً مارکت‌پلیس‌ها برای اینکه بتوانند مشکلات عملیاتی خود را حل کنند، دهک خود را تغییر می‌دهند و به جای اینکه کالاهای دهک‌های 3 و 4 را بفروشند، اقدام به فروش کالاهایی برای دهک‌های 7، 8 و 9 جامعه می‌کنند تا درآمدشان جبران شود. این پاشنه‌آشیل یا آفت مارکت‌پلیس‌هاست.

راهکار سوشال‌کامرس برای این محدودیت چیست؟

سوشال‌کامرس همه این زیرساخت‌ها را بر عهده خود فروشنده می‌گذارد. یعنی خدماتی مانند انبار، لجستیک و استانداردسازی ارائه نمی‌دهد و فقط به وظیفه اصلی خود که پلتفرم‌بودن است، عمل می‌کند. نیاز فروشنده، فروش امن و راحت است و این ارزش اصلی‌ای است که سوشال‌کامرس‌ها در اختیار فروشنده‌ها می‌گذارند. کسب‌وکار خرد در همه جای دنیا مورد ظلم واقع می‌شود.

من به‌عنوان یک فروشنده خرد سرمایه‌ای تهیه می‌کنم تا با آن در فضای آنلاین کسب‌وکاری راه بیندازم. یکی از راه‌ها این است که یک سایت راه‌اندازی کنم که نیاز به تولید محتوا، تبلیغات و… دارد که با توجه به سرمایه کسب‌وکارهای خرد این هزینه‌ها زیاد است و برای فروشنده به‌صرفه نیست. راه دوم این است که من محصول خود را به یک مارکت‌پلیس بدهم که آن را برای من بفروشد.

در این حالت من به جای اینکه محصول را تأمین کنم و صرفاً در اختیار یک مارکت‌پلیس بگذارم تا آن را انبار، استانداردسازی‌ و ارسال کند، بهتر است بروم و بخشی از سهام آن را بخرم و درگیر تأمین کالا نشوم. راه دیگر این است که در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام اقدام به فروش کالای خود کنم که آن هم چالش‌های خود را دارد که شاید مهم‌ترین آن بحث اعتمادسازی و امنیت خریدوفروش باشد.

در حال حاضر چه تعداد کسب‌وکار خرد به‌صورت آنلاین در ایران فعالیت می‌کنند؟

آخرین آماری که از کسب‌وکارهای خرد در ایران ارائه شده، می‌گوید نزدیک به ۴۹۶ هزار صفحه فروش در اینستاگرام وجود دارد. این کسب‌وکارها بازاری حدوداً ۳۲ هزار میلیارد تومانی را در سال ۱۴۰۱ در اختیار داشته‌اند و روزانه قریب به ۳۱۰ تا ۴۷۰ هزار فاکتور در اینستاگرام صادر کرده‌اند که به‌طور متوسط ارزش هر فاکتور حدوداً ۱۸۵ هزار تومان بوده و یک میلیون نفر درگیر آن بوده‌اند.

پایین‌بودن رقم متوسط فاکتور صادرشده تحت تأثیر همان فضای ناامن در خریدوفروش‌های اینستاگرامی است که کلاهبرداری در آن زیاد اتفاق می‌افتد، پس افراد حاضر نیستند روی قیمت‌های بالا ریسک کنند. اما به‌هرحال این کسب‌وکارهای خرد یک جایی را پیدا کرده‌اند که به پول راه‌اندازی نیازی ندارد، مدیریت مشتری را خودشان بر عهده دارند و کالا هم در اختیار خودشان است. علاوه بر این آنجا یک منبع فراوان از کاربر وجود دارد که فروشنده باید تلاش کند آن را به سمت خودش جذب کند و محصولش را بفروشد.

آیا مینی‌کالا می‌خواهد جایگزینی برای اینستاگرام باشد و بستری برای انجام خریدوفروش امن ایجاد کند؟

مینی‌کالا به‌عنوان یک سوشال‌کامرس جایگزین هیچ پلتفرمی از جمله اینستاگرام، دیجی‌کالا، باسلام و… نیست. ما همه در یک اکوسیستم در حال زیست هستیم و به جای رقابت، بهتر است با هم رفاقت کنیم تا این اکوسیستم بیشتر پیشرفت کند.

به همه فروشنده‌هایی که به مینی‌کالا مراجعه می‌کنند، می‌گوییم که فعالیت و فروش خود را در سایر پلتفرم‌ها ادامه دهند و در مینی‌کالا به‌عنوان یک کانال فروش دیگر، چیزی به فروش خود اضافه کنند. رسالت ما در مینی‌کالا این است که فروش فروشنده را افزایش دهیم. ما در مینی‌کالا حتی به فروشنده این آموزش را ارائه می‌دهیم که چگونه فروش خود را در پلتفرم‌های دیگر یا شبکه‌های اجتماعی افزایش دهد.

با توجه به اینکه سوشال‌کامرس برخی از خدمات مارکت‌پلیس‌ها را ارائه نمی‌دهد، مزیت‌هایی که مینی‌کالا برای یک کاربر به‌عنوان فروشنده در نظر گرفته، چیست؟

ساخت فروشگاه در پلتفرم ما به‌سادگی ساخت یک صفحه در اینستاگرام است و شخص می‌تواند ظرف ۱۵ ثانیه فروشگاه خود را بسازد. ما پرداخت‌یاریم و ذیل مجوز پرداخت‌یاری خود به دولت الکترونیک متصل هستیم و بدون اینکه فروشنده بخواهد دچار پیچیدگی شود، کارهایی مانند احراز هویت، وضعیت بانکی و… در کسری از ثانیه صورت می‌گیرد.

مزیت دیگر ما این است که ساخت فروشگاه در پلتفرم ما بدون دریافت هیچ هزینه‌ای انجام می‌شود. همچنین این امکان برای فروشنده در نظر گرفته شده که با مشتری خود به‌صورت مستقیم ارتباط داشته باشد. فروشنده می‌تواند محصول خود را در صفحه‌ای که متعلق به خودش است عرضه و با استفاده از محیط گفت‌وگویی که ایجاد شده، با مشتری گفت‌وگو کند و هر دو طرف اطلاعات یکدیگر را مشاهده کنند.

از سویی با استفاده از یک هوش مصنوعی، ذائقه کاربران شناسایی شده و محصولات مرتبط به آنها نمایش داده می‌شود. در نتیجه به نحوی کار بازاریابی برای فروشنده بدون اینکه هزینه‌ای برای تبلیغ کرده باشد، صورت می‌گیرد. بر اساس گزارش شاپرک، هنوز ۹۶ درصد پرداخت‌ها به‌صورت آفلاین و سنتی صورت می‌گیرد که این نشان از عدم ورود بخش قابل توجهی از اقتصاد به فضای فروش آنلاین دارد.

برای مقایسه ما به این افراد پیشنهاد می‌دهیم که در پلتفرم‌های گوناگون از جمله مینی‌کالا صفحه فروش ایجاد کنند و محصول خود را در آنها بگذارند و بدون اینکه کاری انجام دهند، ببینند که در کدام پلتفرم محصول بیشتر دیده می‌شود، بیشتر لایک می‌خورد و مهم‌تر از همه بیشتر به فروش می‌رسد. ارزیابی کانال‌های فروش خیلی کار دشواری نیست. ارزش اصلی‌ای که ما به فروشنده ارائه می‌دهیم، این است که بدون اینکه آن فرد درگیر بحث بازاریابی شود، با کمک هوش مصنوعی می‌تواند محصول خود را بیشتر بفروشد.

خیلی اوقات برخی از کاربران ما می‌بینند بدون اینکه کار خاصی انجام داده باشند، در پلتفرم مینی‌کالا از مشتری پیام دارند و می‌توانند محصول خود را به فروش برسانند. در مینی‌کالا برای دو کاربر که به‌عنوان مشتری وارد پلتفرم می‌شوند، بر اساس علایق آنها صفحه‌های اکسپلور متفاوتی از محصولات به نمایش گذاشته شده و این بخش هر روز به‌روز می‌شود.

در میان فروشنده‌هایی که محصول یکسانی دارند، بر چه اساس یک فروشنده در بای‌باکس جایگاه بهتری می‌یابد؟

در نسخه‌های قبلی مینی‌کالا، اگر برای مثال دو فروشنده یک محصول یکسان را منتشر می‌کردند، سیستم آن دو را دو محصول مستقل از هم در نظر می‌گرفت، ولی در نسخه جدید این محصولات با یکدیگر ادغام می‌شوند که این موضوع امکان مقایسه قیمت و مزیت‌های فروشنده‌ها را برای خریدار فراهم می‌کند.

هنگامی که شما به‌عنوان یک مشتری محصولی را برای خرید انتخاب می‌کنید، فهرستی از فروشنده‌های مختلف که این محصول را به فروش می‌رسانند به شما نمایش داده می‌شود؛ حتی افرادی که همان محصول را به‌صورت دست‌دوم می‌فروشند نیز در این فهرست حضور دارند و حتی ویدئوهای مربوط به معرفی آن محصول نیز در صورت وجود، نمایش داده می‌شود.

هر فروشنده در سیستم مینی‌کالا یک شناسنامه مشخص دارد که مشتری به آن دسترسی دارد. در این شناسنامه با حفظ محرمانگی اطلاعات خریدار، اطلاعاتی مانند اینکه فروشنده تاکنون چه کالاهایی را فروخته، از کدام شهرها از او خرید کرده‌اند و فروشنده چه زمانی محصول را ارسال کرده، میزان رضایت خریداران قبلی و… درج شده است. یکی از کارهای مینی‌کالا برای جلوگیری از بروز کلاهبرداری‌های احتمالی ایجاد همین شفافیت است.

همچنین فروشنده بر اساس عملکرد خود یک امتیاز در مینی‌کالا دریافت می‌کند و این امتیاز باعث می‌شود یک رقابت میان فروشندگان ایجاد شود، چراکه اولویت نمایش فروشنده‌های یک محصول یکسان به مشتری، امتیاز آنهاست و از سویی دیگر بر اساس این امتیازدهی افرادی که عملکرد نامناسبی داشته باشند، توسط سیستم شناسایی شده و حساب‌‌شان مسدود می‌شود. نکته‌ای که ما همیشه به خریدار می‌گوییم این است که مینی‌کالا فروشنده نیست و طی خرید نیز سابقه فرد فروشنده به خریدار نمایش داده می‌شود تا خرید خود را با آگاهی کامل انجام دهد.

همان‌طور که اشاره کردید یکی از نقاط ضعف اینستاگرام موضوع امنیت پرداخت و نبود تضمینی برای دریافت کالاست؛ در مینی‌کالا آیا راهکاری برای این چالش در نظر گرفته‌اید؟

هنگام ثبت سفارش در مینی‌کالا، پولی بابت آن پرداخت نمی‌شود و ما منتظر می‌مانیم تا فروشنده حداکثر ظرف ۲۴ ساعت درخواست خرید را تأیید کند. این تأییدیه به این دلیل است که امکان دارد قیمت کالا تغییر کرده باشد، آن محصول از کانال دیگری به فروش رسیده باشد یا به هر دلیلی محصول ناموجود شده یا فروشنده به هر دلیلی امکان ارسال آن را نداشته باشد.

وقتی فروشنده درخواست خرید مشتری را تأیید کند، کار پرداخت صورت می‌گیرد، اما پول به حساب فروشنده واریز نمی‌شود. پس از آن یک بازه زمانی وجود دارد که فروشنده موظف است طی آن کالا را به خریدار برساند. اگر این اتفاق نیفتد فاکتور لغو، فروشنده جریمه و پول به خریدار برگردانده می‌شود. در واقع ما امنیت خرید را تأمین می‌کنیم و با قرار گرفتن میان خریدار و فروشنده نظارت داریم که دو طرف به تعهدات خود عمل کنند.

از چه طریق متوجه می‌شوید که کالا ارسال شده و به دست مشتری رسیده است؟

در زمینه لجستیک هم ما نقش نظارتی داریم. اگر فروشنده از طریق شرکت پست اقدام به ارسال محصول کند، ما کد رهگیری را از او می‌گیریم و با در اختیار داشتن سرویس استعلام کد رهگیری، می‌توانیم مسیر ارسال بسته به مشتری را پیگیری کنیم؛ استناد ما نیز به گزارش سیستمی شرکت پست است، اما اگر از سیستمی به‌جز پست، کار ارسال انجام شود، ما یک کد تحویل در اختیار خریدار قرار می‌دهیم که درج آن توسط فروشنده در سیستم به معنای این است که کالا به دست خریدار رسیده است.

پس از تحویل کالا توسط مشتری ما تا هفت روز پول را نگه می‌داریم تا اگر خریدار از محصول دریافتی نارضایتی داشت، آن را اعلام کند. البته امکان دارد خریدار زودتر رضایت خود را اعلام کند که در آن صورت پول آزاد شده و به حساب فروشنده واریز می‌شود.

ما بابت فروش از فروشنده کارمزد نمی‌گیریم و انتقال وجه هم بعد از ثبت رضایت به‌صورت آنی انجام می‌شود. در مینی‌کالا به‌دلیل ایجاد امنیت، افراد به‌راحتی می‌توانند اقلام ارزشمند‌تر را نیز خریدوفروش کنند. برای مثال ما در مینی‌کالا فروشنده‌هایی داریم که موتورسیکلت می‌فروشند و با خیال راحت فاکتورهایی بیش از ۶۰ میلیون نیز صادر می‌کنند.

در حال حاضر چه تعداد فروشنده از خدمات مینی‌کالا استفاده می‌کنند؟

راه‌اندازی مینی‌کالا به خاطر حجم کار تحقیقاتی که برای آن انجام شد، خیلی زمان‌بر بود. ما از فروردین ۱۴۰۰ کار تدوین بیزینس‌پلن و مارکت‌پلن آن را شروع کردیم و در مهرماه ۱۴۰۱ وارد بازار شدیم. ما از هفتم اسفندماه ۱۴۰۱ که کار تبلیغات خود را شروع کردیم، ظرف کمتر از ۱۲۰ روز توانستیم ۴۰ هزار فروشنده را جذب کنیم که تارگت بسیار جذابی بود و می‌توانم بگویم یک رکورد در زمینه جذب فروشنده در ایران به‌شمار می‌آید.

این موضوع چند علت داشت؛ شاید اولین آن سادگی کار کردن با پلتفرم ما باشد که همه به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین تجربه کاربری خوبی که در اپلیکیشن طراحی شده، این فضا را ایجاد کرده که افراد راحت‌تر بتوانند کار فروش آنلاین خود را انجام دهند. تبلیغات خوبی نیز در این زمینه انجام دادیم، از جمله تولید و انتشار هفت تیزر تبلیغات تلویزیونی به هفت زبان و گویش محلی مختلف که در این کلیپ‌ها به‌سادگی از فروشنده‌ها خواسته بودیم بیایند و ظرف ۱۵ ثانیه فروشگاه خود را در مینی‌کالا راه‌اندازی کنند.

چه تعداد محصول برای فروش روی این پلتفرم قرار گرفته و تنوع آن به چه صورت است؟

در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار محصول در مینی‌کالا در حال فروش است و این محصولات در ۳۱۶ دسته‌بندی به فروش می‌رسند که تنوع خوبی از کالا را در مینی‌کالا به وجود آورده است. یکی از ویژگی‌های اصلی مینی‌کالا این است که آن را خود فروشنده‌ها مدیریت می‌کنند. برای مثال سؤالات مشتریان را خود فروشنده‌ها پاسخ می‌‌دهند.

ما صرفاً در این پلتفرم نقطه‌ضعف‌های فروش آنلاین یعنی پرداخت و لجستیک را برای خریدار امن می‌کنیم و همچنین برای فروشنده استخری از کاربر را داریم تا بتواند بدون هزینه محصول خود را بفروشد. در حال حاضر اگر یک فروشنده بخواهد مسیر دیگری را برای فروش آنلاین خود در نظر بگیرد، باید هزینه‌هایی مانند ساخت فروشگاه، تبلیغ و… را تا اولین فاکتور پرداخت کند که چنین هزینه‌ای در مینی‌کالا به صفر رسیده است. تأکید می‌کنم که یک فروشنده در مینی‌کالا تا اولین فاکتور خود هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند.

علاوه بر موضوع امنیت خرید، آیا خدمات دیگری نیز برای کاربرانی که به‌عنوان مشتری به مینی‌کالا می‌پیوندند، در نظر گرفته شده است؟

خریدار برای استفاده از خدمات مینی‌کالا به احراز هویت نیاز ندارد و صرفاً با وارد کردن شماره همراه خود، اکانتش را می‌سازد و از خدمات ما استفاده می‌کند. با اکانت خریدار افراد این امکان را دارند که فروشگاه‌های مورد نظر خود را دنبال کنند، برای محصولات کامنت بگذارند و آنها را لایک کنند.

همچنین نظر افرادی که محصولی را خریداری کرده، در امتیازی که فروشنده کسب‌ می‌کند، تأثیرگذار است. ما بخش‌های دیگری نیز برای خریداران در نظر گرفته‌ایم؛ از جمله بازی مینی‌کیو که افراد می‌توانند با بازی‌کردن کد تخفیف بگیرند و در خریدهای خود از آن استفاده کنند. در مجموع ما در مینی‌کالا سعی کردیم فضای شبکه‌های اجتماعی را به ‌گونه‌ای ایجاد کنیم که به کسب‌وکارها آسیب نزند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/47k1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.